Hej jag är snickare och ska bygga nytt hus med trä stomme och ha tegel fasad. Hur rekommenderas det att göra vägg konstruktionen?

Ska plattan förstärkas i voten mer än vanligt än när man bygger hus?

Hur ska fönster och dörr smygarna se ut?

Vill ha svar ifrån folk som kan detta tack!
 
det visas att det ska vara en 45*70 eller 45*120 regel innerst men den borde man ju kunna byta mot 45*45?
Det blir ju ändå 2 lager isolering på insidan + ett lager på utsidan?

Jasså man brukar putsa smygarna på tegel hus.
Plåt runt känns inte så snyggt.
 
Du har helt rätt Toddep, plåt är en styggelse i smygar, om man nu är hantverkare.

Så här gör jag, sågar ut en trekantslist i tryckt virke, visar bild från mitt nybbygge, lägger upp bild senare från mitt tidigare tegelhus, som har samma list mellan fönster och tegel. Fönster linjerar med utegipsen, sedan kommer tegel ut ca 20--25mm från vägg, och så glöm inte 250mm ankarspik i väggarna. Kantbalken hamnar 80..100 mm utanför utegipsen, spm då teglet står på, = inga kontigheter.
056.jpg
 
Hittar inget bättre foto för denna delalj, på mitt tidigare hus, men det är samma typ list mellan tegel och fönster här, plåt skulle se hemskt ut här, en del lämnar det öppet, vilket inte heller är bra, fukt och regn kan slå in här.
redandchrome.jpg
 
Jag har puts direkt mot fönsterbågarna och samma mot dörrarna.
Nu är ju detta gjort -56 men jag tycker det ser ut att fungera ännu.
Visst finns där en del sprickor NÅN borde laga men överlag ser det vettigt ut.
Allting är en tegelsten in så att säga.
 
S
ja nu är du ju så att puts inte är vattentät men snyggt blir det.
tips är att du använder lika mycke isolering.
eventuellt bara isolera halva sista regelen för att underlätta eldragning.
å inte någon trä på tegelfasaden. ( tegel = svamp/suger åt sig vatten)
 
Någon som vet hur plattan ska göras när det är tegel fasad. Byggde med aqua panel med puts på förra året och då behövdes inte voten förstärkas mer än det brukar så undrar om det är speciellt med tegel. L elementen är ju av frigolit och ytterst är det ju frigolit ändå upp så ska tegelstenen stå där ute så känns det inte rätt så någon som murat med tegel på en platta av l element i frigolit?
MVH
 
S
antingen murat på plattan eller "plåtlösning".
man murar i kramlor i väggen som fästes i väggen. teglet blir egentligen inte tyngre än första lagret kan säga om man gör det korrekt
 
jo jag vet att man fäster kramlor i väggen som fästs i bruktet men menar själv botten på första stegen. L emementet har ju en frigolit kant och att sätta första stenen på den känns inte bra. ett alternativ är att skära bort frigoliten längst ut och gjuta där samtidigt som man gjuter plattan men skulle vara mkt jobb. Kanske finns det l element som är speciellt till tegel fasad?
 
S
varför jag skrev mura på plattan men då måste du ordna luftning på muren.
t
 
Jo men det jag menar är att på ytterkanten runt om plattan är ju ca 4 cm frigolit kant sen ska ju stenen gå ut kankse 1 cm också så då står den ju bara på 5 cm betong och det känns ju inte så bra.

Kollar man länkten ovan så ser man ju att l elementens frigolit kant är ända upp.

Luftspalt gör man väl bara med att man hoppar över att foga några stötfogar där nere. Sen är det väl inga problem att mura upp till underslaget på gavlarna så det blir tätt?
 
S
stämmer. plåtar som finns har luftspalt/lufthål
 
Vid garageporten har jag skurit bort frigoliten, så som du beskriver. I övrigt så står fasadtegeln till hälften på frigoliten, med bara en grundpapp mellan. Det hänger kvar än, men jag kan också tycka det verkar konstigt.
Allt som handlar om frigolit är märkligt. Om jag har en frigolitskiva som knäskydd, så komprimeras den 20% inom några timmar, men den skall klara ett helt hus i 100 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.