Håller på och ska sättar 120x28 trall.
Men efter ha fäst 8-9 st så märker jag att trallen svänger. I mitten är det mått X och på kanterna är måttet -1cm.
Ska jag skruva upp och börja mäta efter varje planke eller ska jag försöka korrigera det på resten av trallen.

 
Gör om :(
 
Så här gjorde jag.....
Kolla trallen så att den buktande(OM den buktar) sidan ligger FRÅN den föregående brädan, så här: I )

Fäst kanten efter ditt eget mått. (Spik, tumstock, whatever) Hoppas att ni är 2 som hjälps åt. Tryck in i mitten av trallen, kolla med ditt mått. Fäst där och jobba dig sedan ut åt kanterna, ibland får du bända ut och ibland spänna in. Det är då det är skönt med en medhjälpare.

Efter vare rad, "flukta" och känn efter om det ser rakt ut. Jag satte det sista idag med hjälp av en domkraft från bilen.... Nöden har ingen lag.... Det diffade 0,5 cm över 9,5 m så jag är nöjd. Som polaren sa... det är ingen möbel! ;)

Best wishes!

 
Tallguy196 skrev:
Så här gjorde jag.....
Kolla trallen så att den buktande(OM den buktar) sidan ligger FRÅN den föregående brädan, så här: I )

Fäst kanten efter ditt eget mått. (Spik, tumstock, whatever) Hoppas att ni är 2 som hjälps åt. Tryck in i mitten av trallen, kolla med ditt mått. Fäst där och jobba dig sedan ut åt kanterna, ibland får du bända ut och ibland spänna in. Det är då det är skönt med en medhjälpare.

Efter vare rad, "flukta" och känn efter om det ser rakt ut. Jag satte det sista idag med hjälp av en domkraft från bilen.... Nöden har ingen lag.... Det diffade 0,5 cm över 9,5 m så jag är nöjd. Som polaren sa... det är ingen möbel! ;)

Best wishes!


på jobbet brukar vi säga "det är ju inga flygplan vi bygger"
 
De krokiga skulle du ha lämnat kvar i brädgårn, tillsammans med övrig vrak och kvinta.
 
Mät varje meter och korrigera under nästa meter, mät igen o.s.v. Normala människor kan inte se några millimeters fel med ögonmåttet. Krokiga bräder kan man trycka raka med en handtving modell enhand, antingen i mitten aller på varje kant.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.