Hej

Vi flyttade in i vårt hus i somras.

Köket är relativt nytt (2006) så vi vill inte byta ut det för en massa pengar i onödan men luckorna är björkfärgade vilket inte "passar oss" enligt min fru.

Vi tänkte då prova på att helt enkelt måla om dem till vita luckor och eventuellt sätta lite lister på dem för att piffa till det så det ..passar oss..

Har ni några tips till hur man gör detta så det blir snyggast, vilken typ av roller? typ av färg? Ska vi kanske investera i en färgspruta av nåt slag?
 
Det ultimata är ju givetvis att lämna in till lackverkstad..

Men det låter som ni ska göra det själva..
Jag skulle använda en korthårig rulle, filtrulle eller möbelrulle eller vad dom kan tänkas heta, eller skumrulle. Oavsett vilket tycker jag att ni ska köpa verktygen hos en riktig färghandel.
Sen bör ni köpa bra färg typ Alcros Servalack eller Fluggers Interior High Finish 50 och lämplig grundfärg till det.
Färghandlarna vet vad ni ska ha..

Färgspruta funkar ju om ni har möjlighet att låna/hyra en BRA spruta samt att ni har ett bra dammfritt utrymme att spruta på.
Jag skulle inte köpa en spruta för 299:- på Jula eller liknande och spruta för glatta livet, då blir bara skit i slutändan..
 
Vi ska göra samma med våra luckor i ek. Köket är platsbyggt och huset från 1906, så för att få den rätta looken tänkte vi penselmåla luckorna vita.
Tvätta först med målartvätt eller slipa av med fint papper, sen grunda och måla. Har inte valt färg men
någon blank lite bruten vit med hög kvalité.
Lycka till!
 
Om köket är från 2006 så måste det ju gå att få tag i nya luckor istf att krångla till det.
När det gäller det gamla köket så känns det rätt med penselmålning dock.
 
Ja, byt luckor. Ni kommer grina varje gång ni ser era hemmamålade luckor annars.
 
Jag skulle lämna luckorna till en lackverkstad.
 
Tack för tipsen, det är ett HTH kök och blir inte klok på deras hemsida men de luckor vi lyckats hitta där känns inte som värt pengarna så att säga. Men tips om att lämna in på lackverkstad ska undersökas.
 
Gjorde precis som johanpost för 6 år sen när jag tog över vårt hus.Hade inte råd med annat.Inte ångrat en dag att jag penselmåla.Många luckor i fullhöjd är det men som sagt bidde görbra.
Tina
 
L
Är ni ute efter luckor som är lite lackade så finns det idag folie du kan köpa på nätet som du sonika stryker på luckorna. Det är typ en sådan folie de använder när de gör dekaler.

Har en vän som ville ha svart pianolack, så han beställde sådan folie i färdiga bitar och satte på luckorna, det blev riktigt tjusigt och man ser inte att det är folie.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.