Mätt mellan manteln och jord (annat uttag). Fick 3V när lampan var av, och 7V när den var på. Billig multimeter. Osäker på om detta betyder något, men kan det tyda på dålig jordat hölje? Eller det kanske inte skall vara jordat på gammelkulo?
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Som du själv säger, mätresultatet betyder ingenting och metallhöljet på plåtkulo är/ska inte vara jordat.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Ah, okej. Då är allt som det skall vara då.

Spikad upp lite "ny" kulo (EKRK) ikväll med letti-klammer som terapiarbete. Vad gjorde jag för fel? ;)
 
  • DSC_0055[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Om du verkligen vill veta så skulle du ha haft 5 cm från böjen till första klammer, satt klammerna i golvlisten i stället för väggen (för det ser ut som det) och avstånden skulle ha mätts upp lite noggrannare. Dessutom ser den ut att gå lite smått vågigt, men det kan även bero på att väggen är sne och sånt. Det brukar inte vara helt perfekt byggt i gamla kåkar. :)

Men annars så var det duktigt. Övning ger färdighet!

//Patrik
 
Japp, vill verkligen veta! Mätte med tumstock och körd 20cm men vid hörnet blev det för långt till höger, säkert 25cm. Funkar det med 5cm från hörnet verkligen? Gäller det även ytterhörn?

Väggen är lite vågig, men jag tror det är klamraren som hjälpt till lite. :cool:

Spikat i väggen ja. Chansade och chansade fel. Skall benet vara utåt eller inåt när man slår i sockeln?

Tack för tipsen, lovar att bättra mig till nästa gång. d^_^b
 

Bästa svaret

Patriks klammringsskola

Avstånd

EKRK:
Avstånd mellan klammer: mellan 18-24 cm, där 23 cm är perfekt.

Avstånd till hörn, strömbrytare m.m.: 5 cm

EXK/EKK:
Avstånd mellan klammer: 15-20 cm, där 18-19 cm är bäst.

Avstånd till hörn: 5 cm.

EQLQ easy/EKLK:
Avstånd mellan klammer: 18-24 cm, där 23 cm är bäst.

Avstånd till hörn: 5 cm.

Val av klammer

Vid installationer med höga krav på estik väljs lämpligast LETTI- eller TKK (APK)-klammer. Vid användande av LETTI används LETTI-don, till TKK används klammerdon.

Vid övriga installationer väljs antingen JR-, TKK-, TC-, eller TC-S.

Tillvägagångssätt

Börja gärna med att tvätta händerna alt. använd vita hanskar.
Veckla försiktigt ut kabeln och var väldig varsam med den.
Låt oss sedan säga att vi har en väggsträcka på 142 cm från hörn till hörn.
Då mäter man med tumstocken 5 cm från första hörnet, d.v.s där den första klammern kommer hamna och likadant i andra hörnet. Därefter mäter man avståndet mellan de två punkterna man gjort, delar avståndet på hur många klammer man tror kommer behövas. Vi höftar med 6 st. (6 klammeravstånd, 5 klammer).
Då får vi 132cm / 6 = 22 cm. 22 cm ska vi hålla mellan klammerna för att få bra avstånd längs hela.

Men om vi säger att vi har en sträcka på 5 m, då funkar det inte att mäta avståndet mellan den första och den sista klammern. Då kan man istället mäta med tumstocken 23 cm fram tills den sista 1,5 m. Då tillämpar man igen det förra tillvägagångssättet. Då kommer de sista avstånden att skilja endast några enstaka millimeter eller centimeter och därmed vara svår att synas med ögonmått. Det har både gått fort och blivit snyggt.

När man förlägger, i detta fallet kulo, så lägger man kabeln mot listen och sätter den första klammern. Därefter har man kabeln i en "båge" och trycker dit kabeln och flyttar fram böjen hela tiden. Då läggs kulon tätt mot golvlisten och en ny klammer kan sättas. Efteråt kan man med fördel knacka lite på kabeln med en plasthammare om den går lite ojämnt någonstans.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Panor82 och 24 till
  • Laddar…
LETTI-donet är vinklat och ska därmed vara vinklad ut från väggen när man sätter den mot golvlisten.

//Patrik
 
Ah, givetvis gå ju bara att ha det på ett sätt om man slår rakt ner. Tänkte inte på det... Tack, blev sugen på att klamra lite mer. :D
 
  • Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
Själv brukar jag inte vara fullt lika noga som Klammer-ingenjör Patrik utan kör alltid med avståndet mellan spetsen på tummen och spetsen på pekfingret då man spretar så mycket man kan.

Dvs detta ger samma längd som "donet i byxan" enligt myten ;)
 
Rrrrr skrev:
Själv brukar jag inte vara fullt lika noga som Klammer-ingenjör Patrik utan kör alltid med avståndet mellan spetsen på tummen och spetsen på pekfingret då man spretar så mycket man kan.

Dvs detta ger samma längd som "donet i byxan" enligt myten ;)
För mig skulle det ge ett klammeravstånd på 18.5 cm och det kan man ju säga är i det minsta lagret, åtminstone när det gäller kulo. Har du väldigt stora händer, Mr. Many R? ;)

//Patrik
 
Kollade just. För mig blir det exakt 23cm

Men du behöver inte vara ledsen Patrik, de säger ju att storleken inte har någon betydelse :D
 
  • Gilla
Simon Almhage och 1 till
  • Laddar…
Men du, Rrrrr, lagom är bäst! ;)

//Patrik
 
Rrrrr skrev:
Kollade just. För mig blir det exakt 23cm

Men du behöver inte vara ledsen Patrik, de säger ju att storleken inte har någon betydelse :D
Förutom när det kommer till penisstorlek (som de så fint säger i en jingel på bandit 106.3)

På EKRK kör jag allt som oftast med 25cm.
 
Jag tycker att det är svårare att få den att ligga helt spikrak direkt om man kör med ett avstånd större än 24 cm (eller mer än 23,7 cm). Men det är väl en smaksak. 20-25 cm var måttet jag fick lära mig i skolan för EKRK.

//Patrik
 
Jag använder hammarskaftet. Eller delar därav. :)

För övrigt: MVG+ till Patrik!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.