Vi ska kilsåga ett golv och kollar på Festool TS55.
* Kan den såga 4 cm tjocka plankor?
* kan man rot-till-topp-såga dem enkelt?
* Plankorna är upp till 5 meter långa. Man kan väl sätta ihop bitar av styrskena så de blir 5 m långa?

Var köper man maskinen TS55 billigast? Kan man köpa den utomlands och få den billigare på så sätt?

Vi ska också köpa nåt att nota plankorna med och en elhyvel. Jag fick tips tidigare på maskiner men det har inte blivit av att köpa dem och göra jobbet. -Det blir under våren... Mer tips mottages tacksamt! Har du begagnade maskiner att sälja är vi intresserade.
 
Festools TS55 sågar 55mm djupt, dock så går det bort 5mm när man använder skenan men det fungerar fortfarande för er. Dick så vet jag inte om jag skulle välja att såga ett helt golv med en sänksåg.

Ett billigare, men i mina ögon likvärdigt alternativ till TS55 är Makita SP6000 vilken man med fördel beställer från UK.


/Vojma
 
Vill du veta mer om sänksågar så titta in på verktygsforumet.
Idag finns flera modeller förutom festool o Makita har nu även Bosch släppt en samt att det finns en billig variant hos Harald Nyborg.
Enklast o billigast blir det nog med 2st 140cm skenor som är ihopkopplade.

Viktigt att skaffa en bra klyvklinga och inte använda den som kommer som standard till sågen.
 
Nimajneb skrev:
Viktigt att skaffa en bra klyvklinga och inte använda den som kommer som standard till sågen.
Vilken klyvklinga skulle du rekommendera då till en Festool TS55? har självt tänkt att såga våra 150kvm kilsågade med sänksågen :)
 
Jag använder en vanlig handklingsåg och en rätskiva när jag gör kilsågad panel.

Till kortare längder funkar sänksågen men jag tycker skenan blir svårhanterad när den blir lång.
Festool sågen slits så att den bli glapp om man kör mycket tung sågning.

Det är väldigt noga att det blir rakt bara några tiondelar krokigt gör att det blir omöjligt att slå ihop golvet efter några brädor.

Jag skulle rekommendera en hitachi C7BU2 och en aluminiumrätskiva.

Om du ska köpa festool köp modellen större ts75 den är mer lämpad att klyva 1500lpm i 2 tums plank
 
PeterJeffrey skrev:
Vilken klyvklinga skulle du rekommendera då till en Festool TS55? har självt tänkt att såga våra 150kvm kilsågade med sänksågen :)
Jag brukar klyva med en festool pantherklinga, en tolvtaggare som går smidigt o ger väldigt fina snitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.