Hej

Jag håller på att renoverar mitt badrum efter en fuktskada det blev ett försäkringsärende av det dock så får jag stå för kostnaden av golvet själv vilket kommer kosta ca 50 000 kr om byggfirman sköter allt, då jag precis köpt huset och tog alla mina sparpengar till toplånet och inte får låna något mer. Så måste jag göra så mycket jag kan själv för några 50 000 kr blir väldigt svårt att få fram nu desutom så är det en hel del annat som måste göras mer eller mindre akut på huset.

Så byggfirman vill ha 5 500 kr för att sätta golv värme i badrummet som är ca 8 kvm nu såg jag att biltema hade en sats för ca 2000 kr och jag har även en släckting som är behörig elektriker som kan komma ut och kolla och skriva under att allt är rätt kopplat.

Så min fråga är är det någon av er som har använt biltemas värmegolv?
 
Om du har en släkting i elbranchen så skulle jag föreslå att du frågar om h*n inte kan fixa ut en "riktig" slinga hos en grossist istället, lär inte bli så mycket dyrare.
 
Detta tycker jag var rätt illa:
http://biltema.se/Documents/manualer/35/35-0034_man.pdf

Se sidan 6.

Där beskriver dom hur man ska utföra kontroller med hjälp av den medföljande multimetern.
För det första så står det klart och tydligt att installationen ska utföras av en behörig elektriker, denna borde då ha tillgång till mätinstrument, så varför skicka med en 59:- multimeter?

Dessutom så står det att man ska isolationsmäta slingan med multimetern, och att mätresultatet ska vara "1" (dvs over-limit).

Men tänk om mätningen visar 1ohm?, då är allt OK enligt biltemas instruktioner.
Det står dessutom ingenting om vilket mätområde på multimetern som ska användas, och bilderna är tvetydiga.

Någon mer än jag som tycker detta borde anmälas till elsäkerhetsverket?, dels för att dom påstår att man kan utföra en isolationsmätning med en multimeter, och dels för den extremt dåliga beskrivningen av utförandet.

Det enda rätta vore att kräva att en elektriker med rätt utrustning kommer ut och kontrollerar golvet på rätt sätt.
 
Tänk på att bara för att en elektriker "kollar på det" så blir det inte en mindre olaglig installation för det.

Det är även tur att det följer med installations-DVD så den behöriga elektrikern som skall lägga golvet kan se hur man ska göra. :)

Jag tycker även att vikten av att även ha en jordfelsbrytare i samband med värmegolv inte riktigt framhävs så mycket som det bör göra installationsmanualen.

Nej.
Jag undrar när första dödsfallet kommer pga denna produkt?
 
Redigerat:
1) Okej så om man köper en riktig värmeslinga så får man en bättre instruktion? Det är viktigt då jag kommer koppla in allt utom strömmen alltså lägga ut mattan och temp mätare osv.

Sen förstår jag inte problemet med om man får en billig multimeter på köpet, nu hängde jag inte med i hur man skall mäta ut slingan, jag förstår som att mäta om slingan har mer en ett ohms motstånd är fel.
 
Alanl skrev:
Sen förstår jag inte problemet med om man får en billig multimeter på köpet, nu hängde jag inte med i hur man skall mäta ut slingan, jag förstår som att mäta om slingan har mer en ett ohms motstånd är fel.
Och detta bekräftar min teori om att deras instruktioner är mer än bristfälliga, no offence :)

Det är två saker man ska mäta, dels resistansen i slingan, dels isolationsmotståndet.
resistansen kan man mäta med den medföljande multimetern, och denna ska vara på ca 53 ohm för en 1000W slinga.

Isolationsmotståndet ska dock vara flera miljoner ohm, och detta är medans det är en spänning på antingen 500 eller 1000 volt som går igenom slingan.

Mäter du enligt manualen från biltema så mäter du med en spänning på 9 volt och du kan endast mäta upp till 2000 ohm (ifall du ställer in multimetern så som på bilden.)
 
Alanl skrev:
1) Okej så om man köper en riktig värmeslinga så får man en bättre instruktion? Det är viktigt då jag kommer koppla in allt utom strömmen alltså lägga ut mattan och temp mätare osv.
Var noga med att ta bilder på allting så du kan visa elektrikern hur du gjort, och få gärna dessa bilder godkända innan du gjuter in slingorna.
 
EyEr0n skrev:
Tänk på att bara för att en elektriker "kollar på det" så blir det inte en mindre olaglig installation för det.
Problemet med golvvärme är att du behöver ta ut en elektriker minst 2-3 gånger ifall du ska göra det "lagligt".

Först måste elektrikern dra fram rör för matning till kontrollenheten och vidare till värmeslingan och temperaturgivare.

Sedan ska själva golvet läggas och resistans och isolationsmätas.

Efter det så ska det flytspacklas eller läggas klinkers på slingan, sedan är det dags för elektrikern att komma ut och mäta igen, ifall den mätningen går bra så kan man fortsätta att bygga tills det är dags för elektrikern att komma ut igen och driftsätta golvvärmen och då isolationsmäta det igen.

Det är väl därför folk lägger sina golv själva, och sedan får någon att koppla in det till dom.
Tyvärr så tror nog många att dom utfört alla mätningar korrekt ifall dom följer Biltemas instruktioner, vilket inte är rätt.
 
Vi kanske använder andra termer på jobbet men vi brukar använda något vi kallar megger alltså koppla in ca 1000 vilt samtidigt som vi resistansmeter, för att hitta trasiga kablar är det det ni menar att man skall göra?
 
Alanl skrev:
Vi kanske använder andra termer på jobbet men vi brukar använda något vi kallar megger alltså koppla in ca 1000 vilt samtidigt som vi resistansmeter, för att hitta trasiga kablar är det det ni menar att man skall göra?
Exakt, det är en isolationsmätning, det är inte samma sak som att bara mäta resistansen mellan värmetråden och kabelns skyddsjord som Biltema-manualen påstår.
 
Alanl skrev:
Vi kanske använder andra termer på jobbet men vi brukar använda något vi kallar megger alltså koppla in ca 1000 vilt samtidigt som vi resistansmeter, för att hitta trasiga kablar är det det ni menar att man skall göra?
Jepp, det är en isolationsmätning.
 
Okej då förstår jag, låter inte allt för krångligt, då får man se om man kan låna hem meggern, gillar inte att använda den dels för att den sticks så dant om man gör fel och dels för att om man missar något på kopplingsschemat så kan man förstöra något känslig elektronik. Men en en värmeslinga man kan man juh inte misslyckas med...

Om man är lite modig så borde det räcka med att megga den sista gången, för om den är hel då alltså ingen kontakt mellan nolla /fas och jord så borde det inte vara det innan heller? dock kan det bli väldigt tråkigt när man upptäcker att man har gjutit in en trasig slinga.
 
hej

Tyvärr jobbar min släkting inte som elektriker längre utan som ingenjör på vägverket. så han hade ingen megger men jag kan kanske låna en från jobbet, annars så kan jag köpa en billig den lär behövas flera gånger borde finnas i varje svenskt hem ;-)

Har lite fel i el centralen som jag måste reda ut då kanske man får användning av en megger? Men det tar jag i en annan tråd. Då denna tråd handlar om er som har erfarenhet av biltemas värmegolv.
 
Daniel78 skrev:
Dessutom så står det att man ska isolationsmäta slingan med multimetern, och att mätresultatet ska vara "1" (dvs over-limit).

Men tänk om mätningen visar 1ohm?, då är allt OK enligt biltemas instruktioner.
Den visar nog aldrig 1 ohm, den lär visa 1,00 ohm eller liknande. Visst, otydligt men iaf inte helt fel tänkt.

Om man faktiskt får 1 ohm så lär däremot alla säkringar lösa ut på nolltid om man slår på strömmen. 230V och 1 ohm mot jord ger en ström på 230A, ingen villa har så feta huvudsäkringar att de överlever ens om nån klåpare kopplar golvvärmen före säkringarna i centralen :)

Daniel78 skrev:
Mäter du enligt manualen från biltema så mäter du med en spänning på 9 volt och du kan endast mäta upp till 2000 ohm (ifall du ställer in multimetern så som på bilden.)
Jag skulle tro att man snarast mäter med drygt 2V, där 1,999V är max vad mätaren kan visa. Poängen med att mäta så är att man får vettig ohmvisning samtidigt som man får diod/halvledartest samtidigt i samma mätläge.

Om man absolut ska mäta med en vanlig multimeter så skulle jag nog hellre ful-mätt med milliampereområdet + seriemotstånd (i värsta nödfall en lampa, men lämpligtvis ett motstånd som bara ger nån milliampere) mellan elnätets fas och det som ska meggas, under största försiktighet eftersom hela skiten blir spänningssatt medan man mäter.

Alanl skrev:
Okej då förstår jag, låter inte allt för krångligt, då får man se om man kan låna hem meggern, gillar inte att använda den dels för att den sticks så dant om man gör fel och dels för att om man missar något på kopplingsschemat så kan man förstöra något känslig elektronik. Men en en värmeslinga man kan man juh inte misslyckas med...
Det kanske är olika med olika meggers, men jag antar att alla visar när det ligger spänning på och kan vänta tillräckligt länge för att spänningen ska laddas ur eller tvångsurladda spänningen innan man rör det man meggat?

De som har mer koll på de exakta reglerna får gärna fylla i vilken spänning man bör och vilken man måste megga med.

Alanl skrev:
Om man är lite modig så borde det räcka med att megga den sista gången, för om den är hel då alltså ingen kontakt mellan nolla /fas och jord så borde det inte vara det innan heller? dock kan det bli väldigt tråkigt när man upptäcker att man har gjutit in en trasig slinga.
Fråga dig själv vad du gör ifall du upptäcker ett isolationsfel på slutet, men det inte är så stort att säkring/jordfelsbrytare löser ut...
 
yxis skrev:
Den visar nog aldrig 1 ohm, den lär visa 1,00 ohm eller liknande. Visst, otydligt men iaf inte helt fel tänkt.

Jag skulle tro att man snarast mäter med drygt 2V, där 1,999V är max vad mätaren kan visa. Poängen med att mäta så är att man får vettig ohmvisning samtidigt som man får diod/halvledartest samtidigt i samma mätläge.

Om man absolut ska mäta med en vanlig multimeter så skulle jag nog hellre ful-mätt med milliampereområdet + seriemotstånd (i värsta nödfall en lampa, men lämpligtvis ett motstånd som bara ger nån milliampere) mellan elnätets fas och det som ska meggas, under största försiktighet eftersom hela skiten blir spänningssatt medan man mäter.
.
Mina multimetrar visar .001 ifall man stänger av autorange och väljer Kohm-läget.
Och dom har varierande ut-spänning vid ohm-mätning beroende på range (mellan 0.5 och 3.5v)

Men nu var inte syftet med mitt inlägg att diskutera multimetrars tekniska specifikationer och hur man kan "ful-mäta" isolationsmotstånd, utan Biltemas bristfälliga instruktioner och att dom tänkt sig att man ska isolationsmäta en golvvärmeslinga med resistansmätning på en multimeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.