jaso
Jag tackar vänligt för de värmande orden.
 
Undrar bara om cecar33 förstått att jag anlitade hantverkare för närmast totalentrepenad av renoveringen efter gjutningen? Jag skulle lägga golvet och spika lister i ett rum. De fungerade som rådgivare i alla delar av renoveringen och därmed måste väl även du kunna se att hantverkaren har ett visst ansvar i denna situation?
 
jaso
Dessa två inlägg var det på den tråden Depositarie, du refererar till.

# 10
Men en Lagfart kostar pengar stämpelskatt kallar de den tror jag, det kan vara den man betalar för men knappast 10 000kr


#16
Jag kan dessutom ha fel för även jag vet att köparen betalar lagfart. Men vad banken vill ha 10 000kr för vet inte jag.




Att människor i tid och otid kräver pengar för sina egna tillkortakommanden och det ständigt återkommande dividerandet av dolda fel, det är trist attityd. Tycker jag.
 
Ja ansvar har de, men inte för vad du gör. Däremot så säger jag att det dom gjort fel det skall dom rätta till utan kostnad.
 
Tycker inte ditt resonemang håller. Anlitar man experthjälp så betalar man dem av anledningen att man själv inte vet hur saker ska utföras. Hade jag själv suttit inne med kunskaper hade jag kunnat avskriva hantverkarna från flera delar av arbetet men jag var väldigt tydlig från början: Jag vill ha er hjälp i slutförandet av denna renovering; vad behöver göras? De tog sig an projektet, meddelade vad jag skulle göra och när. När de sa att nu är det bara att lägga golvet, trodde jag på det, och gjorde det.
Du verkar ha en lätt elitisitsk inställning till kunder vs hantverkare, antagligen för att du själv är väldigt kunnig, men du kan ju inte förvänta dig att alla ska vara experter lr? Då skulle knappast hantverkare behövas överhuvudtaget.
 
Om en hantverkare flytspacklar ett golv och sedan säger att det är färdigt, så ska man knappast som kund behöva köpa hem rätbrädor och vattenpass för att kontrollera dennes jobb, det kallas egenkontroll och det ska hantverkaren utföra själv innan han anses vara färdig.
 
Skall vi ta det hela från början?

Nygjuten betong med ännu nyare flytspackel på topp, hur lång tid efter dessa båda momenten gjordes golvläggningen.

Källargolv om jag förstått rätt. Vad har du under ditt trägolv förutom flyt o betong?

Är golvet lagt med ca 1 cm glipa runt om efter varje vägg?

Hur mycket sviktar golvet?
 
cecar33 skrev:
jaso
Dessa två inlägg var det på den tråden Depositarie, du refererar till.

# 10
Men en Lagfart kostar pengar stämpelskatt kallar de den tror jag, det kan vara den man betalar för men knappast 10 000kr
Precis, det inlägget var det. Ska man använda din stil och språkbruk kan man säga att det är löjeväckande att skriva att stämpelskatten knappast är 10 000 kr med tanke på att det är en rörlig skatt som blir över 10 000 kr redan vid ett pris på ca 670 000 kr. Poängen är inte att diskutera detta utan att alla förr eller senare trampar i klaveret.

Påstå inte att andra är löjeväckande för det kommer snabbt tillbaka och biter en i baken.


Att människor i tid och otid kräver pengar för sina egna tillkortakommanden och det ständigt återkommande dividerandet av dolda fel, det är trist attityd. Tycker jag.
I denna tråd lutar det iofs mer åt att entreprenörens tillkortakommanden drabbat kunden.
 
jaso! Det är synd att du har svårt med läsförståelsen, du ljuger om mitt inlägg genom att förvanska det och lägga till ord som jag inte skrivit. Jag har inte skrivit att stämpelskatten inte någonsin kan bli över 10 000kr
Knappast = inte Tror att uttrycket är allmänt vedertaget med den betydelsen eller??
Trampa i klaveret = något som jaso gör, troligtvis
Tycker jag däremot att något är löjeväckande så tycker jag det.
 
cecar33 skrev:
Åsikterna är många men den som skall göra ett jobb ska kolla att förutsättningarna finns för att utföra sitt arbete på "rätt" sätt. Det är ingen ursäkt att man är amatör, och fortsätter man ett projekt som någon annan påbörjat så är inte det annorlunda en om man påbörjar ett projekt från början. Att sedan kräva ersättning för att man själv klantat sig genom att lägga golvet,är enbart löjeväckande. Däremot kan man kräva att flytspacklingen rättas till utan kostnad.
Jag har svårt för ditt resonemang och att du tycker att TS krav är löjeväckande. TS har anlitat en firma som enligt uppgift påpekat att golvet måste jämnas till före golvläggning sen tagit på sig uppdraget och när de var klara meddelat TS att nu är det bara att lägga golvet. Vad tycker du TS borde gjort? Tagit in en besiktningsman för att mäta upp om toleranserna är OK?

Jag skulle kunna hålla med dig om firman istället hade sagt till TS: Nu har vi flytspacklat golvet, men innan du lägger golvet måste du ta in en kunnig person som kollar att arbetet är godkänt för det gör vi inte själva. Bra är också att firman då trycker på att man misslyckas med jämna mellanrum så att TS verkligen inte får för sig att underlaget är jämnt bara för att de är klara.

Men bäst hade väl varit att firman innan hade talat om att de inte själv kollar att deras arbete blir bra utan att det faller på TS att undersöka att firman lyckats med sin flytspackling. Då hade TS förmodligen valt en annan firma som har som rutin att kolla att flytspacklingen är godkänd innan de lämnar och säger att det är fritt fram att lägga på golvet.
 
Det låter som att cecar33 skulle kunna tänka sig att man måste frakta sin bil på släp bilprovningen för att kontrollera bromsarna efter att ha haft den på verkstad på andra sidan stan för att byta bromsbelägg, eftersom det är upp till kunden att kontrollera hantverkarens jobb, även om hantverkaren påstår att jobbet är korrekt utfört.
 
S
johanln
så du menar att du lägger golv utan ens kolla dina egna väggar?
även om en yrkesgrupp säger att dom är klara så kollar man.
man kan bli lite blind för detaljer.
 
Jag skulle aldrig ha kommit på tanken att kontrollera att golvet är plant efter att jag anlitat någon att göra det plant och han sagt att han är klar med det jag bad honom göra.

Jag kontrollerar inte att verkstaden bytt olja när jag lämnar in den för service heller.

Skulle jag anlita en elektriker för att dra in jordkabel till vägguttagen skulle jag inte skruva ner dem och kontrollera det heller.

Jag litar helt enkelt på att folk inte beter sig som idioter.
 
S
bäst du gör det. kollar alltid service bilarna. ibland har dom fyllt på med spolar vätska men ej gjort det dom ska så som byta olja, byta luft filter. men tagit betalt har dom
 
Skall vi ta det hela från början?

Nygjuten betong med ännu nyare flytspackel på topp, hur lång tid efter dessa båda momenten gjordes golvläggningen.

Källargolv om jag förstått rätt. Vad har du under ditt trägolv förutom flyt o betong?

Är golvet lagt med ca 1 cm glipa runt om efter varje vägg?

Hur mycket sviktar golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.