Hej!

Gjorde slag i saken idag och drog hålborren rätt genom väggen i vårt nyköpta hus för att installera tilluftventiler enligt besiktningsmannens rekommendationer.

Verkar ha gått bra!

Men nu ligger en del av fasaden "oskyddad" och det kan samlas vatten på ändträt.


P1090779.jpg

Hur gör man? Funderar att ta multiverktyget och kapa vinkel så vatten rinner av, eller räcker det att måla med något? Eller bör man göra någon typ av litet "tak" på ändträt?
 
är du inte oroad över nederändarna på övrig panel ?
 
Att den ligger dikt an mot plåten ovanför fönstret och kan suga upp vatten där eller vad menar du?
 
Ja och sedan hade det inte skadat med snedsågning här också
 
Jag var inte oroad innan du kommenterade det ;). Får ha koll på det men det har suttit länge så jag ändrar nog inget just nu.

Vad rör ventilationen känns det dumt att bygga tokigt från början dock och stegen står kvar så frågan kvarstår, vad bör jag göra?
 
S
fixar krille har ju gett dig bra tips.
 
Kapa ribban under ventilen ytterligare och sätt dit ett "stänkbleck", ett litet tak över änden. Det ska gå in bakom ventilen.
Lite grundolja på ändträt är ju inte dumt.

Att det ligger an direkt mot stänkblecket kommer att straffa sig men ta det sedan.
 
prototypen skrev:
Kapa ribban under ventilen ytterligare och sätt dit ett "stänkbleck", ett litet tak över änden. Det ska gå in bakom ventilen.
Lite grundolja på ändträt är ju inte dumt.

Att det ligger an direkt mot stänkblecket kommer att straffa sig men ta det sedan.
Tack! låter som en bra lösning. Ska ut med sågen imorgon. Har jag tur ligger det lite takplåt här någonstans i huset sen tidigare.
 
Gick det verkligen inte sätta den mellan locken? Nu vart det ju sämsta tänkbara känns det som.
 
Fick inte plats mellan locken tyvärr. Så dom behövde justeras hur som helst. Det dividerades lite om detta innan men till slut enades det om att ventilen symmetriskt över fönstren (locket går mitt mellan dom två fönstren) var snyggast. Sen siktades det lite snett så hålet hamnade inte mitt i locket (och symmetriskt över fönstren) tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.