Det finns inga standardlösningar för hur man bygger till. En bra tillbyggnad ska anpassas till det befintliga husets stil, teknik och material.

Arkitekt Mats Håkansson tycker att bland det första du ska göra när du vill bygga till, är att utreda hurdan tillbyggnad du tillåts göra enligt detaljplanen.

Läs Experternas råd om att bygga till här.
 
Hjälp! har fått avslag på ansökan om bygglov för min friggebod. 2,75 kvm av friggebodens totala yta om 10 kvm ligger närmare tomtgränsen än 4,5 m. Vi har försökt att prata med den berörda grannen men han vill inte prata med oss. Eftersom jag inte har någon annan plats på tomten dit jag kan flytta friggeboden måste jag kapa 2,75 kvm, vilke kommer både att kosta och se inte klok ut. Nu söker jag hjälp av någon som kan detta med mindre avvikelse från bygglov som kan hjälpa mig med överklagan. Med hopp om att jag slipper kapa friggeboden vänder jag mig till alla som läser detta. Friggeboden står i Norrtälje.
 
Farsan satte en friggebod på "medar" och hävdade att det var kälke och inte vedbod. Det funkade 1980 i det mörkaste hörnet av motala kommun.

Om dock väldigt vedbodlik.....
 
  • Haha
  • Gilla
Sundsbron och 1 till
  • Laddar…
Elmsta skrev:
Hjälp! har fått avslag på ansökan om bygglov för min friggebod. 2,75 kvm av friggebodens totala yta om 10 kvm ligger närmare tomtgränsen än 4,5 m.
Du får väl bygga boden lite kortare och lite bredare i stället (eller tvärtom, hur den nu ska stå).
 
tack för era svar. Att sätta friggeboden på medar och hävda att det är en kälke var ingen dum idé. Skulle det funka även 2012?:p

Eftersom friggeboden redan är uppbyggd och inte kan flyttas återstår endast att kapa bort de 3 kvm som ligger inom prickad område. Snyggt blir det inte men lagens krav blir uppfyllda. Tänk att lagens regler kan lätt sättas ut av grannens goda vilja. Hade grannen samtyckt till att en liten del står närmare än 4,5 kvm hade lagens regler satts ur funktion. I framtiden ska jag välja mina grannar med omsorg.:S

Ha en trevlig fortsättning på 2012.d^_^b
 
Eller så kunde du pratat med grannen INNAN du byggde boden...
 
  • Gilla
megamatch och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.