Hej,
är det någon som har koll på pris på fiskarhedenvillans passivhus, björken?
/E
 
matsa79
Kul att fler leverantörer ger sig in på att bygga passivhus. Jag var i kontakt med Fiskarheden för lite mer än ett år sedan och sa att jag ville bygga ett passivhus men de kunde inte hjälpa mig då, anledningen till att jag kontaktade dem var att en polare hade byggt med dem och han var mycket nöjd med allt. Jag har sedan varit i kontakt med många husleverantörer men jag hittade bara en som kunde uppfylla mina krav och det var ZipHouse. Jag håller nu på att bygga ett hus som heter Villaretro med ZipHouse och jag är extremt nöjd med allt hittils. Jag förstår inte att det inte är fler som väljer att bygga passivhus då priset är nästan desamma som att bygga ett vanligt hus fast med billigare driftkostnader. Mitt hus kommer att kosta ungefär som polarns fiskarhedenvillan vråken, fast mitt hus är lite större.

Lycka till.
 
Redigerat:
Är ZipHouse stabilt eller kan man räkna med problem som för Karlsonhus mfl? På Allabolag ser det inte så bra ut....
Annars skulle det kunna vara ett allternativ för husen och byggtekniken verkar intressant!
Vilken storlek har du på huset? Är det helt utan uppvärmingssystem?
 
matsa79
Vårt hus heter villaretro och det är på 192 kvm, det finns med på Ziphouse hemsida. Som uppvärmning sitter det en passivhuspanna från genvex och den heter kombi 185.
Ziphouse känns väldigt stabila och allt har fungerat kanon, Vi har skrivit kontrakt med dem och det har följts till punkt och pricka, vi fick först ett utkast av kontraktet som vi fick läsa igenom innan vi skrev på och vi har inte lagt ut ett enda öre innan ziphouse har levererat. Det står i kontraktet när vi skulle lägga varje betalning, som tex när grunden var levererad betalade vi den sen när stommen var på plats och de ziphouse höll kvar fakturan på föntren tills huset hade provtryckts så det var garanterat att huset klarade alla krav som stod i kontraktet. I kontraktet stod det att huset skulle klara 0,3 vi fick strax över 0,1 (lägre desto bättre), när allt är klart inne och ute kommer detta värde sjukna ännu lägre.
Ziphouse är en liten firma men de verkar ge 110% för att allt ska bli så bra som möjligt. Vi har alltid fått snabba svar, om jag någonsin skall bygga ett nytt hus kommer jag anlite dem igen.
Vi håller på att bygga huset i Kumla Utanför Örebro, hör av er om ni är nyfikna kolla annars in på vår husblogg på http://villaretro.blogg.se/
 
matsa79 skrev:
Jag förstår inte att det inte är fler som väljer att bygga passivhus då priset är nästan desamma som att bygga ett vanligt hus fast med billigare driftkostnader. Mitt hus kommer att kosta ungefär som polarns fiskarhedenvillan vråken, fast mitt hus är lite större.

Lycka till.
Det finns ganska många anledningar tror jag på varför folk är skeptiska till passivhus. De hus som har byggts har haft många barnsjukdomar. Det är 28 grader varmt inne ena dagen och 15 grader varmt nästa osv. Dessutom är driftskostnaden på ett "normalt" hus i dag såpass låga att man måste kunna bygga passivhus till samma pris som normala hus för att det ska löna sig. Om prisskillnaden är 100 000 på ett hus för 3 miljoner så tar det minst 15-20 år innan man den mellanskillnaden har betalat sig.

Däremot är det givetvis ett berömvärt initiativ att försöka minska på energiförbrukningen så jag önskar dig all lycka till och att du slipper de problem andra har råkat ut för.
 
matsa79
Min bror bor redan i ett passivhus och han har bott där i ett par år och han har väldigt låga driftkostnader och han har inte haft några av de barnsjukdomar som du skriver ovan. och att det tar 15-20 år köper jag inte alls. Anledningen till att man inte kan få bidrag för att bygga passivhus är just att man tjänar in pengarna så fort.
 
matsa79 skrev:
Min bror bor redan i ett passivhus och han har bott där i ett par år och han har väldigt låga driftkostnader och han har inte haft några av de barnsjukdomar som du skriver ovan. och att det tar 15-20 år köper jag inte alls. Anledningen till att man inte kan få bidrag för att bygga passivhus är just att man tjänar in pengarna så fort.

Det här är engergikravet på ett passivhus

För ett hus på 125 m2 betyder det att energianvändningen för värme, tappvarmvatten och driftel (tex. till fläktar i ventilationssystemet) inte bör uppgå till mer än 3 750 kWh/år köpt el.
Jag har för samma sak och samma yta en energiförbrukning på 5500 kWh/år. En besparing på passivhuset på 1750kWh/år. Om huset kostade 100 000 mer att bygga och räntan är 4% så är räntekostnaderna dock 4000 dyrare för passivhuset så totalt sett bor jag 2000 kr billigare per år än i motsvarande passivhus, förutsatt att prisskillnaden är 100 000, är prisskillnaden 50 000 är det alltså split even så att man skulle spara en massa pengar på att bygga lite dyrare passivhus är ett marknadsföringsknep. Däremot är det givetvis bra för miljön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.