Hej, huset vi köpte byggdes 1978 i den brunbetsade eran. Vi som bor i huset nu tillhör "vitt & fräscht" -eran och nu har då turen kommit till proppskåpet.

Den tillhörde 1978 bland det snyggaste man kunde sätta in och nu, inte så mycket snyggt.
Jag ska ta lös plåtarna och lacka dem vita, så långt inga bekymmer men propphuvarna är ju bruna och passar inte riktigt in så dessa tänkte jag byta.

Har kollat runt men hittar inga andra än de vanliga vita i porslin, de funkar ju visserligen men finns det ingen marknad för lite vackrare skapelser?

Nån elare som vet?

Det är inte aktuellt att byta central då den nuvarande fungerar fint.
 
Bygg en snygg låda som passar in i erat "vitt & fräscht" hus och dölj skåpet.
 
E
Som snuttjulle säger, alternativt standardhuvar i vitt porslin. Finns i princip inget annat
 
Propphuvar finns väl bara i två olika utseenden vad jag vet

704440-3-image.jpg

Propphuv.jpg

Möjligtvis om det finns i Tyskland, då diazedsäkringar är en tysk uppfinning (Siemens), men min tyska är inte så bra....
 
Jo visst är ett skåp ett alternativ.

Men då är det som jag befarade att det inte riktigt finns den produkt jag letar, vilket är väldigt förståeligt då det inte sätts in såna centraler idag..

Tack för hjälpen alla berörda!
 
Sälj dina bruna proppar på nätet! De är betydligt mer sällsynta/värdefulla än vanliga vita
 
Det finns röda.......

Protte
 
Röda används normalt bara för att visa att det är en grupp som inte får brytas. Brandlarm/Inbrottslarm tex
 
Jag ogillar skarpt att bygga in ett elskåp i ett skåp - "problemet" blir ju bara större då! Ungefär som de som tyckte att en tjock-tv skulle bo i ett skåp för att inte synas. Mitt förslag är att du hittar en originaltäckplåt till din central som du lackar vit!
 
Lämna (köp nya) propphuvarna till en keramiker som får lägga på en ny kulör och bränna.

Protte
 
Om du bara färgar en del av propparna skulle du kanske kunna skriva något snyggt. Typ EL :)
 
Hade ingen aning om att det fannas annat än vitt. Bruna huvar? Och Röda?? Kan man be att få en bild, kanske? d^_^b
 
Mieron skrev:
Det är inte aktuellt att byta central då den nuvarande fungerar fint.
Det allra flesta gamla diazedcentraler som vi byter funkar fint! Många vill byta just för att en ny är mindre och snyggare, det är enklare att återställa en utlöst säkring, samt det är lättare att bygga in andra funktioner såsom jordfelsbrytare, tidur, transformator, reläer osv osv..
 
raveper skrev:
[länk]
Lycka till med att få i en propp i den, den är till för att blockera hållaren vid arbete på anläggningen o.dyl. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.