Sedan några veckor står en nyinstallerad Biomatic +20 i källaren. Har gott om varmvatten och det är varmt i kåken, men jag tycker det går åt våldsamma mängder pellets - 18 säckar på 11 dagar....

Gissar att den höga (?) förbrukningen beror på att vi inte har ställt in pannan som sig bör. Har tidigare tittat en del på olika forum och förstått att man behöver ställa in olika värden för matning och fläkt, samt lära sig justera "kurvor" för shuntstyrningen. Har försökt använda bruksanvisningen till stöd, men den är rent sagt kass...

Har en mängd frågor som jag hoppas få hjälp med, även en del smådumma, men den som inte frågar...
1) Hur gör jag mer exakt för att kalibrera brännaren?
2) Vilka inställningar på fläkt och matning rekommenderas? Har läst rekommendationer för Biomatic 20+, dvs. gamla pannan, kan man utan vidare använda de rekommendationerna för min nya variant?
3) Olika matarskruvar borde mata olika mycket pellets i brännaren beroende på vilken skruv man har, eller? Hur gör man då för att kalibrera inmatningen till pannan? Hur vet jag hur mycket min skruv matar?
4) Hur fungerar det med styrning av kurvor. Tror vi kör på kurva 1 just nu. Varför finns det flera kurvor? När ska man byta och när justerar man dem ... och framförallt hur gör man? Just nu har vi lite för varmt i kåken, 1-2 grader enligt mitt tycke.
5) Vilken förbrukning borde man kunna anta vara normal?
6) Har förstått att det är viktigt med rätt mängd luft i pannan för bra förbränning? Löses detta genom att justera fläktvärdet, eller finns det nåt "spjäll" eller liknande som man också behöver ha koll på?
7) Har fattat att det finns tre effektlägen, låg, mellan och hög. Nu kör pannan på nåt automatprogram och jag gissar att så ska vara, eller?
8) Hur jobbar inne- och utegivaren för att ge mig rätt temperatur? Borde det inte vara så att med koll på både temperatur inne och ute borde pannan kunna styra så att vi har det exakt så varmt i kåken som vi vill? Nu ligger innetemperaturen på 1-2 grader högre än de 21,5 C som pannan säger att vi ska ha. Borde det inte vara så att pannan känner av att "här är det lite för varmt" och därför inte eldar på ett tag, eller styr ut mindre vatten till radiatorerna? Så verkar ju fallet inte vara eftersom vi konstant har varmare i kåken.
9) Tittglaset har sotat igen. Hur gör jag rent det och hur får jag det att inte sota igen i framtiden? Är det ett tecken på att panna går för "fet" dvs. med för mycket pellets?

Som sagt, är otroligt tacksam för alla svar jag kan få. Har sett en del info på olika ställen, men inget som jag känner tilltalar min låga skolning på området... Har en bra installatör som jag kan fråga en hel del om, men han är lite knepig att få tag i och källkritisk som man är vill man höra vad andra skolade har att säga i saken.

Här är mina förutsättningar i dagsläget:
120 m2 tegelkåk med lika stor källare i mellansverige. Byggd 1969. Både markplan och källaren används som boendeutrymme. Pannan säger att vi ska ha 21,5 C inomhus medan vi enligt innegivaren har 22,5-23,5 C i verkligheten. VV-temperaturen är inställd att ligga på 80 C. Vi är två vuxna och två ungar under tre år i hushållet med gissningsvis ganska nomal förbrukning av VV.
 
kulle
Vet inte hur en sån panna fungerar men körde själv tidigare med en pelletsbrännare i en kombipanna och efter den var installerad så ställde montören in brännaren med instrument så att förbränningen blev optimal. Tycker nog inte att din förbrukning verkar orimlig, i ditt fall hade jag nog sänkt innetempen en grad och panntempen till 72, men det är bara min uppfattning. God Jul
 
Vad hade du för uppvärmning resp. årsförbrukning tidigare?
 
Vi flyttade in ganska nyligen och tidigare ägaren körde en CTC 265 (tror det var en sådan...) från 1969 tillsammans med en 50 kW pelletsbrännare. Massor av bök med sotning, fastrostad shunt på max och dålig värme, i kombination med att pannan sjöng på sista versen... Kort sagt, jag vet inte vilken förbrukning det varit tidigare, men ett 300 l. förråd räckte ungefär veckan med medeltemp kring nollan.

Oavsett om förbränningen inte är orimlig har jag förstått att det genom kalibrering går att få bättre, därav alla frågor ovan...
 
Varför panntemp på 72 och inte 80?
 
kulle
Puckelsnook skrev:
Varför panntemp på 72 och inte 80?
Den tempen är något som jag själv tyckte var det optimala med hänsyn till förbrukning och en del laborerande. Alltså inget vetenskapligt på något sätt.
Under 70 bör man väl inte ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.