Jag har haft en firma som har renoverat vår källare efter att vi gjutit ny platta. Jag tog in dem för att färdigställa badrum och tvättstuga. När de var hemma hos oss tittade de in i ett sovrum som jag tänkt lägga golv i. De sa att detta rum bör flytspacklas innan du gör detta då det lätt blir ojämnt annars. Jag godkände detta och när det var klart sa hantverkaren att nu är det bara att lägga ditt golv! Min svärfar gjorde detta åt mig och när det var klart, med spikade lister och allt, märkte jag att golvet sviktade på flera ställen. Jag kunde konstatera att flytspacklingen inte var mycket rakare än det var direkt på gjutningen. När jag påtalade detta för firman menade de att jag skulle ha kollat att golvet var rakt innan jag lade golvet. "I ett fall av trettio blir det fel" sa han. Jag menar dock från min sida att när hantverkaren säger att det är "bara att lägga ditt golv" så förutsatte jag att flytspacklingen var korrekt gjord. Jag betalade ju ändå 4000 för att golvet skulle bli rakt och jag är ingen renoveringsexpert så jag förutsatte att de kollat att allt var klart för att lägga golvet. Vem har rätt i denna fråga? Jag kan ju ändå tycka att eftersom byggnadsfirman skött all renovering i källaren utan gjutningen, jag anlitade dem just för att jag inte är någon expert, så borde de åtminstone påtalat att jag själv måste kolla att flytspacklingen är rak innan jag lägger golvet.
Någon som vet vem som har rätt?
 
johanln skrev:
När jag påtalade detta för firman menade de att jag skulle ha kollat att golvet var rakt innan jag lade golvet. "I ett fall av trettio blir det fel" sa han.
Varför i hela friden kollade han inte själv om han gör fel en gång av 30?
 
S
så klart så ska du påpeka detta.
gör han fel så ska han göra om.
har flyttning skett svart. så har du inga rättigheter.
 
Jo, det är det jag menar. De har ju varit i vårt hus i flera veckor så han har ju haft möjlighet att kolla resultatet flera gånger så att säga.
 
S
även du ska påpeka på fel.
 
Det var helt vitt. Han går med på att göra om men då måste golvet tas bort och listerna brytas bort (spikade mot betongvägg = kommer troligen behöva bytas om de bryts bort). Då projektet pågått under drygt ett år vill jag bara få allt klart, vill verkligen inte gå tillbaka flera steg i renoveringen. Det jag vill är att få lite rabbat på deras helhetsarbete (ca 55 000) varav de tagit betalt drygt 4000 för flytspacklingen i det aktuella rummet.
 
S
golvet måste ni kolla innan det läggs något på det.
 
Men på vilka grunder är det mitt ansvar som okunnig konsument att kolla att tjänsten jag köpt av en expert, att göra golvet rakt, är rätt utförd? Speciellt efter att den "expert" jag anlitat sagt att "nu är det bara att lägga golvet".
 
En grundregel för mig i golvbranschen är ju att innan man påbörjar ett jobb så kollar man så att underlaget är okej.

Och jag tycker nog din golvläggare borde märkt problemet under läggningen. Nu vet jag dock inte hur eller var golvet svajjade, men generellt är det en sak man märker, om det inte handlar om några mm.

Min tro är denna att du får stå för problemet med läggningen eftersom du (läs svärfar, eller vem det var) inte kollade av underlaget innan.

Och självklart så ska flytkillarna tilläggsspackla så golvet kommer i våg, utan att debitera extra.
 
Såklart en grundregel för en golvexpert är att kolla underlaget. Men jag, eller min svärfar, är inga golvexperter. Ska man alltså inte kunna lita på att en van flytspacklare säger att allt är grönt? (när jag kom hem och såg att de var klara såg jag att vattenpasset låg precis bredvid arbetsplatsen). Jag har såklart lärt mig vid det här laget att aldrig lita på en hantverkare utan att först kontrollera. Men vad fan, jag har ju betalt dem för att vara experter när jag själv var okunnig. Tycker det här är så galet det kan bli. Man betalar sakkunniga men ändå så ska jag själv åka på smällen?
 
God morgon.
Håller med om att man bör kolla underlaget innan man påbörjar ett arbete men...

Här har företaget faktiskt gjort en utfästelse om att det "bara är att lägga in golvet" dvs man kan då anta att de som yrkesmän vägt av golvet. Dessutom är det de själva som påtalat eventuellt behov av flytspckling i aktuellt utrymme.

Hade det handlat om att en yrkesman lagt in golvet på ett felaktigt underlag så hade självklart denne gjort fel men nu handlar det om en utfästelse till en konsument.

Jag hade med detta resonemang krävt en kreditering av arbetet som utförts i det utrymmet och en viss kompensation då de med sin utfästelse orsakat merarbeten.

Hoppas detta hjälper lite i diskussionen med berört företag.

/Kent
 
Hej snickarboden!

Du ger mig stöd i mitt resonemang och jag kommer kräva att hantverkarna gör avdrag på flytspacklingen. Kan man kräva halvt pris på detta kanske? Alltså 2000:- i avdrag. Blir ju en väldigt obetydlig summa för dem när jag betalar 53000 istället för 55000, hoppas de går med på detta...
Jag tog fast pris på deras renoveringar och de har endast arbetat halva den arbetstid som de räknade med så tycker inte mina krav är direkt orimliga!
 
Det skulle förvåna mig om de inte går med på det förslaget, jag hade krävt mer.

/Kent
 
Åsikterna är många men den som skall göra ett jobb ska kolla att förutsättningarna finns för att utföra sitt arbete på "rätt" sätt. Det är ingen ursäkt att man är amatör, och fortsätter man ett projekt som någon annan påbörjat så är inte det annorlunda en om man påbörjar ett projekt från början. Att sedan kräva ersättning för att man själv klantat sig genom att lägga golvet,är enbart löjeväckande. Däremot kan man kräva att flytspacklingen rättas till utan kostnad.
 
cecar33 skrev:
Åsikterna är många men den som skall göra ett jobb ska kolla att förutsättningarna finns för att utföra sitt arbete på "rätt" sätt. Det är ingen ursäkt att man är amatör, och fortsätter man ett projekt som någon annan påbörjat så är inte det annorlunda en om man påbörjar ett projekt från början. Att sedan kräva ersättning för att man själv klantat sig genom att lägga golvet,är enbart löjeväckande. Däremot kan man kräva att flytspacklingen rättas till utan kostnad.
Trist attityd att skriva att de i tråden som förordar krav på ersättning är löjeväckande. Efter att ha sett ditt inlägg om att stämpelskatten knappast kan vara över 10 000 kr i en annan tråd tror jag att du ska vara lite försiktig med att använda ord som löjeväckande. Sådant slår lätt tillbaka ;).

Normalt sett ska man kontrollera underlaget. Har entreprenören 1) påtalat att underlaget bör jämnas till, 2) flytspacklat och 3) rapporterat att nu är det bara att lägga in golvet anser jag att mycket talar för att kontrollen av underlaget innan golvläggningen faller på entreprenören.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.