Hej.
Jag tänkte länka till en fil som beskriver hur man kopplar in plattvärmeväxlare till ackumulatortank. Filen visar på ett bra sätt hur man kan koppla in sig till tanken.
Jag själv kikade lite på denna när jag monterade min plattvärmeväxlare.

Dock hittade jag ett fel som jag vill att andra inte skall göra, först höll jag på att göra fel. Flödesriktningen på ena kretsen är felaktig, om man vill ha ut högsta verkningsgrad ur värmeväxlaren.
Båda varma anslutningarna skall anslutas i ena änden. Detta är något vi labbade med när jag gick på universitetet, och jag har även kollat upp det på nätet nyligen.



http://www.solvarme.com/Produktblad/Saa-fungerar-Plattvaermevaexlare.pdf
 
Det är ju ett allvarligt fel. Ska alltid kopplas motströms vid solvärmeinstallation.
Hoppas det är inte många som följde beskrivningen.

Även tempgivaren är fel placerad på bilden längst ner.
 
Redigerat:
GordonE skrev:
Hej.
Jag tänkte länka till en fil som beskriver hur man kopplar in plattvärmeväxlare till ackumulatortank. Filen visar på ett bra sätt hur man kan koppla in sig till tanken.
Jag själv kikade lite på denna när jag monterade min plattvärmeväxlare.

Dock hittade jag ett fel som jag vill att andra inte skall göra, först höll jag på att göra fel. Flödesriktningen på ena kretsen är felaktig, om man vill ha ut högsta verkningsgrad ur värmeväxlaren.
Båda varma anslutningarna skall anslutas i ena änden. Detta är något vi labbade med när jag gick på universitetet, och jag har även kollat upp det på nätet nyligen.



[länk]
Jo, jag ska eventuellt koppla in en plattis mellan en 11kW luft/vatten värmepump och ackumulatortank. Pumpen är inkopplad på solslingan i tanken idag och värmepumpen blir för varm på hetgassidan och det ska bero på att den inte kyls tillräckligt pga dåligt föde.

Kan det hjälpa då med att koppla in en plattvärmeväxlare eller är det bättre att öka flödet på solvärmeslingan? Idag är det 22mm. för hela vägen från VP till acctank och tillbaka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.