Hej

Jag håller på att bygga badrum och brottas nu med följande problem:
- Jag skall ha belysningen på dimmer, helst 12v.
- Jag skall ha en fuktstyrd fläkt som startar med belysningen.

Ryms detta inom fysikens lagar eller måste jag sätta en separat brytare för fläkten?

Tack på förhand.
 
en fuktstyrd fläkt ska väl styras av fukten och inte av belysningen eller tänker jag galet nu?
en brytare i serie med dimmern med en avgrening till fläkten så när du slår på brytaren så får du matning till fläkten och till dimmern.....
 
RilleRock
Fulefejs skrev:
Hej

Jag håller på att bygga badrum och brottas nu med följande problem:
- Jag skall ha belysningen på dimmer, helst 12v.
- Jag skall ha en fuktstyrd fläkt som startar med belysningen.

Ryms detta inom fysikens lagar eller måste jag sätta en separat brytare för fläkten?

Tack på förhand.
Men en fuktstyrd fläkt startar automatiskt så den skall "bara" ha fast spänning hela tiden.
Sen hur känslig den skall vara ställer du in på fläkten.
Har kopplat in en del såna och kunderna vart MKT nöjda.
 
Jag trodde att dessa gick igång på brytare och stannade efter en tid om inte en viss luftfuktighet finns kvar.
Styrs den bara på fukt måste man ju sätta på duschen när man ska skita... :surprised:
 
PAX fläkten jag köpte till badrummet har både fukt och tidsstyrning. Den har ständig ström och tändtråd. Dvs blir det fuktigt så går den igång själv och ifall man tänder ljuset går den i 5 min efter att man släckt igen. Både fuktkänslighet och tid var inställbart.
 
Fuktstyrningen fungerar utmärkt på PAXfläkten. Man ställer in reglaget så fläkten stannar när det är normalklimat i badrummet, därefter sköter den sig helt själv.

Däremot kan jag se ett behov av att kunna tvångsstarta fläkten, oberoende av tid och fukt. Det går på PAXfläkten även om jag för stunden inte kan beskriva hur - så ska vi ha det här.

Att koppla på belysningen är inget bra för fläkten kommer vilja gå en bra stund efter att du lämnat badrummet och släkt lampan...
 
RilleRock
Fulefejs skrev:
Jag trodde att dessa gick igång på brytare och stannade efter en tid om inte en viss luftfuktighet finns kvar.
Styrs den bara på fukt måste man ju sätta på duschen när man ska skita...  :surprised:
Sätt en dimmer med trappfunktion.
Allaså den dimmrar på vredet och startar/stoppar fläkten om du trycker in knappen.

Kan sätta en fläkt med tidstyrning.
En Paxe 200 har en efterfångstid på 5-35min
Kanske kunde vara ngt?
 
det finns en pax som går med grundventilation och när det blir fuktigt gasar den på
 
Det finns alloliga brytare att montera på själva fläkten så har man löst det hela utan extern brytare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.