Tittar på en relativt plan tomt ~1000kvm2 och max 2m höjdskillnad. Det finns lite "berg i dagen" på tomten och och man kan nog med säkerhet anta att det i princip är berg under hela tomten.

Detta skulle isf bli mitt stora husprojekt och jag skulle isf vilja ha en rejäl källare under hela huset. I mina vildaste fantasier skulle den helst även gå under (separat) garage. Det är mycket troligt att källare isf skulle ligga under höjdnivån till anslutning till avlopp så OM det blir avlopp i källaren får det isf bli med pump(??).

Då jag bett lite folk om råd kring detta har alla tyckt att jag varit galen som vill anlägga en källare på denna tomt då det inte kommer att finnas någon naturlig avrinning för vatten. Källaren blir ju i princip en "gryta" ner i berget.

Vad säger forumets medlemmar? Är det en galen ide och ber man om problem i framtiden?
Om inte; hur löser/bygger man en källare på bästa vis under dessa förhållanden? Väggar/dränering/pump???

MVH
Jakob
 
Spontant håller jag med dina vänner.
Har du funderat över möjligheten att bygga "källaren" ovan mark, med en altan runt hela huset på våning1? Eller tycker du att huset blir för högt då?
 
Det blir dyrt om inte annat.
 
Titta på senaste (?) avsnittet av Grand designs som sänts här i Sverige. De gjorde exakt detta, med vattentät specialbetong. Ska försöka hitta länk.
 
Jag skulle nog inte ge mig på att bygga ett hus i en stengryta, även om det tekniskt går att lösa. Går det inte att sänka ner huset till hälften eller mindre, beroende på hur markförhållandena ser ut just där huset ska stå? Alltså, ni spränger bort topparna men anlägger inte i en svacka i berget och sedan dubbar plattan i berget. På så sätt bör ni få ner husets höjd i förhållande till tomthöjd utan att förhindra dränage av vatten. Låter som att ni inte gjort någon geoteknisk undersökning än, kanske vänta med beslutet tills ni vet hur marken ser ut där ni avser att bygga?
 
Rebeckaf:
Tackar! Skall se programmet.

joakim, m.fl:
Jo, det stämmer att det inte har varit någon geoteknisk undersökning, men allt tyder på att det är en relativt platt bergtomt.

Detaljplan tillåter endast två våningar så att bygga källare "ovan mark" går inte.

Om man har bra drännering runt om i "grytan" och sätter in en pump på utsidan huset, borde det inte gå att få till en ok lösning då?
 
...och jo, det är väl helt klart inte en billig lösning.

Har försökt kolla lite på gammla inlägg i forumet för att få en grov idé om vad sprängning och bortforsling kostar för ett lite större projekt. Det prisuppgift jag hittade låg på ca. 1000kr per m3. Men jag skall försöka ringa runt och kolla upp detta närmare.

Har någon erfarenhet av vad det kan kosta i Stockholmsområdet så skriv gärna en rad här...
 
Svågern har sutteränghus nedsprängt i berget, och de är nog svenska mästare i fuktskador.
 
"Om man har bra dränering runt om i "grytan" och sätter in en pump på utsidan huset, borde det inte gå att få till en ok lösning då?"

... och vad händer om pumpen stannar då?


Låter som en alltför riskfylld lösning, för att få källare på huset.
 
Finns det någon anledning till att du vill ha källare?

Det är väl inget svårt problem att lösa även om man måste använda div pumpar, men räkna med att det är mycket arbete och bra lösningar som krävs......
 
thomas33 skrev:

... och vad händer om pumpen stannar då?
Vad jag har förstått så är det väl inte en helt ovanlig lösning att man har en dränneringspump i fuktutsatta miljöer och att man då har dettta i kombination med en nivåvvakt som larmar om något går snett. Så det borde väl finnas beprövade lösningar för detta?
Jag har dock inte koll på detaljer, finns det någon här som byggt något liknande?
 
Enk Projektet skrev:
Finns det någon anledning till att du vill ha källare?

Det är väl inget svårt problem att lösa även om man måste använda div pumpar, men räkna med att det är mycket arbete och bra lösningar som krävs......
Jupp, räknar inte med att detta är den ENKLASTE lösningen, men jag har inte riktigt koll på ifall HUR det går att få till en bra lösning.

Anledning; tja; utrymme är väl en stor anledning, det finns mycket som man med fördel kan ha i en källare (utan fönster); verkstad, bio/tv rum, serverrum, tvättstuga, träningrum, lager, m.m. Men framförallt vill jag ha en källare.
 
jarlh skrev:
Svågern har sutteränghus nedsprängt i berget, och de är nog svenska mästare i fuktskador.
Hur ser deras lösning ut? Finns det något de skulle gjort annorlunda idag med den erfarenhet de har (förutom att inte bygga nedsprängt i berget)?
 
Kan tänka mig att det är ovanligt att man bygger en villa på detta sätt, mest beroende på kostnaden. När det gäller större komplex, hyreshus etc och då framför allt i storstäder, där tomtpriserna är höga kan jag tänka mig att det händer oftare.
Under min tid i Stockholm, i början på 70-talet var jag i en fastighet i närheten av Sankt Eriksplan. Den ägdes av Birger Gustavsson, Fabege. Fastigheten hade 2 källarvåningar och i den nedersta fanns en pumpgrop med pump och nivåvakt. Skanska eller någon större byggare borde kunna ge mer detaljer. Med vattentät betong borde det inte vara något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.