Hej,
jag har precis kaklat mitt kök, det vart olika bra. Jag har satt plattorna dikt för att få minimal fog, detta var dumt då jag köpt det billigaste kaklet på bauhaus = 3 mm diff på plattorna.

Mitt stora problem är ett hörn, i och med att jag inte började i mitten så vart det ett 'stort' glatt högst upp i ena hörnet. Det känns skittrist att lägga en stor svart fog där då jag satt alla plattorna dikt för att ha en minimal fog, jag vill inte heller ha ngn trälist. Jag har inte lyckats skära 1 cm stora kakelbitar heller.

Min idé är att fylla med vit fog sedan lägga en tunnare svart ovanpå den vita. Dum idé eller kan det funka?

Väldigt tacksam för svar.
http://imageshack.us/photo/my-images/819/fogi.png
 
Varför ingen fog de tär ju den som livar upp det hela
En List verkar ändå vare det bästa o kanske snyggast
 
tack för svar, vi verkar ha olika smak :). Är inte så förtjust i fogar eller trälister.

Andra tips mottages gärna, även kritik på iden av att foga svart och vitt.

MVH
 
chisburg skrev:
Jag har inte lyckats skära 1 cm stora kakelbitar heller.
Att ritsa/knäcka så smala remsor är nog svårt men kan du låna/hyra/köpa en kakelsåg kan det gå att att såga smala remsor. Kanske till och med möjligt med en vinkelslip. Vad säger experterna, hur smala remsor kan man få till med "genomsnittskakel"?
 
Bra idé med vinkelslip, då kanske jag även kan smälla på en diamantklinga på min cirkelsåg för att få de smala bitarna jag letar efter!?
 
Du kan ju sätta en kakellist i aluminium. Finns olika utföranden. Annars kan du kapa till smalare bitar med en vattensåg. Gå hyr en.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
dra fast en cirkelsåg (med stenskiva) uppåner i skruvstycke så har du en kakelsåg.
ställ in på kanske 4mm djup, såga båda sidor, knäck, ev finputsa knäcket. då klarar du nog neråt 9-10 millimeter på så små plattor.
 
Alfredo skrev:
Att ritsa/knäcka så smala remsor är nog svårt men kan du låna/hyra/köpa en kakelsåg kan det gå att att såga smala remsor. Kanske till och med möjligt med en vinkelslip. Vad säger experterna, hur smala remsor kan man få till med "genomsnittskakel"?
1cm går med tex vinkelslip. men man måste spåra både bak och framsida hela vägen djupare och djupare tills den knäcks eller hellre att man själv knäcker den.
 
Varför vart det bara högst upp det inte stämde? Vad lutar? Lust att lägga upp en bild?
 
ena vägg lutar inåt, det tillsammans med ett förstagångs-jobb orsakade problemet. visar en bild.
jag såg en annan bild på en list som ska 'likna' en kakelplatta kanske en sådan kan funka. annars verkar det vara att göra småbitar… alt. första idén; att foga igen glappet med vitt sedan en tunnare svart på — men det känns osäkert.

PS. det kommer att läggas svart fog på kaklet. dvs. det blir en 2-4mm fog.

'köket'
http://imageshack.us/photo/my-images/822/list2i.png/

Skuggan under fläkten till vänster kommer från fläktröret, vill bara förtydliga — kan associeras med annat. hehe

potentiel list?
http://imageshack.us/photo/my-images/715/imageohznl.jpg/

Tack för alla svar/idéer

God jul!
 
Menar du kakellisten? Den sätts i samband med att kakel sätts i ytterhörn, det är inget man får dit i efterhand i innerhörn.
När man sätter kakel är det alltid värt att ta några minuter och planera sin vägg, kolla vart det lutar och vilka bitar som blir lämpliga. I detta fallet skulle ju allt ha dragits åt vänster så bitarna blir lika stora på bägge sidor. Sen att sätta utan fog om man inte har laserskurna bitar är att be om problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.