Har precis avslutat renoveringen av ett knappt 40m2 stort gästhus, lerklinat hus med träpanel, på välfungerande torpargrund. Det mesta har en snickare gjort, jag har i stort sett burit, målat, renoverat fönster, letat på Blocket och åkt runt mellan alla byggvaruhandlare för att hitta grejer till bra pris och åkt en hel del till soptippen.

Det som gjorts:

-Byte av halva yttertaket (Andra halvan har förre ägaren bytt...) med ny takpapp, läkt, enkupiga vittinge, vindskivor, skorstensplåt.
-Byte av ena yttergaveln, med ny isolering och lockpanel
-Renoverat skorstenen med insatsrör och installerat mindre gjutjärnskamin.
-Tilläggsisolerat vinden
-Rivning av samtliga innerväggar och uppregling av nya med gipsskivor, spacklade och tapetserade. Nya lister och foder från lokalt sågverk.
-Ny takpanel invändigt
-All el nydragen, ny elcentral, jfb.
-Gjutit 3m2 isolerad platta till badrum med toalett och dusch, godkänt tätskikt, helkaklat, bytt en del rördragning.
-Byggt upp kök av lättbetongblock som putsats, ekskivor. Enklare vitvaror.
-Lagt nytt plankgolv
-Bytt ytterdörr
-Renoverat fönster

Projektet har tagit ca 2 månader, och en hel del kvällar och helger i anspråk. Gissa vad det gick på allt som allt?
 
500k.
 
440k ;)
 
150k..
 
225k
 
Svenskar eller östländare känns som att detta kommer att mynna ut i. 280 inkl material Östare. 480 inkl mtrl Svenskare.
 
S
blir när du gjort det själv så kan man inte sätta en prislapp.
 
Svensk snickare, 320:- timme. Jag harlagt ca 80-100 timmar, inkl inköpsresor. Slutnotan hamnade på 110000 inkl rot. Då har jag ju lagt en del tid på att hitta material till bra pris. I och med att ytorna är relativt små har jag kunnat fynda en del överblivit byggnadsmaterial på blocket. Snickaren jag har är fantastisk, pensionär med stor erfarenhet, otroligt effektiv, tillräckligt noggrann och hittar på smarta lösningar.

Tyckte att det kunde vara på sin plats att det inte behöver kosta skjortan att renovera, om man har tid att planera och kolla runt lite. Blev själv glatt överraskad när jag summerade alla kvitton och fakturor!
 
Då vann ju jag som kom närmast.. Vad får jag för det, såhär på julafton?
 
Ett nedplockat tegeltak från Börringe! Bara att komma och hämta! ;)
 
NiCE..
 
bra.
tar han 320ink moms?
vad blev summan utan rot och med dina transporter inräknat?
 
320 ex moms. Elektrikern tog 12000 (ca 16k ex rot) för arbete o mtrl, förhandlat fast pris. Rörmokaren 10000 för arbete o rördelar ca 12,5k innan rot). Snickaren gick på totalt ca 50k inkl virke, betong, färg o gips. Har ej koll på exakt fördelning arbete mtrl för hans räkning, men ca 75k före rot. resten grejer jag köpt själv. har ej satt upp timkostnad på mig själv, men det hade sannolikt lönat sig att jobba extra för min del i stället för att delta i renoveringen, dock inte lika kul... Jag har kanske kört 50 mil totalt till bygghandel och tippen, ej medräknat i kalkylen.
 
Det är bara att gratulera! Du har fått oerhört mycket för pengarna! Du måste ha planerat en del?
 
En hel del, ffa bevakat kampanjvaror i bygghandeln och köpt på mig när det varit billigt. Har funkat bra med tanke på ofta generösa öppetköpvillkor på de större varuhusen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.