Hej!
Jag undrar vad ni har för erfarenheter av olika fogskum för fönstermontering.

Inser att det finns allt från superbilligt till äckligt dyrt skum, frågan är vad som skiljer dessa åt?
Antar att det finns någon sorts kvalitétsskillnad mellan billigt skum från tex Byggmax och dyrt från tex Essve, men vad skiljer, finns det någon anledning för mig att välja ett dyrare skum??

Biltema har ett billigt skum och dessutom skumpistol, erfarenheter av det någon?

Känns som att det är lite viktigt just till fönstren. Är inte så sugen på att behöva riva bort smyg och försöka byta skum bara för att jag valde "fel" från början.
 
S
vanligt drev är det bästa.
 
Har använt alla möjliga fabrikat Ända skillnaden som jag ser det är priset,det klistra lika bra även det det ej skall vara ,har du erfarenhet av fogskum? om inte använd drev i stället
 
Är du villig att betala lite mer kan du köpa skum som expanderar väldigt lite efter applicering, skum som tål UV-ljus, skum som är lite flexibelt även när det härdat (så att du ev kan justera fönstret en aning). Behöver du täta när det är kallt ute finns det skum (så kallat "vinterskum" :)) som även härdar när det är kallt.

Jag tror att dom flesta kör med första bästa och det fungerar bra. Hur du än gör är det kladdigt såinihelvete tills du fått in snittsen.
 
Tack för era synpunkter. Låter bra att det går lika bra med ett billigare skum.
Jag har ingen erfarenhet av fogskum så det är väl dags att skaffa sig :)
 
Snailman
plastfönster brukar man ju fästa/täta med skum, men träfönster brukar man ju dreva, tror inte garantin gäller på svenska träfönster om man skummar dem...
 
robsan skrev:
Tack för era synpunkter. Låter bra att det går lika bra med ett billigare skum.
Jag har ingen erfarenhet av fogskum så det är väl dags att skaffa sig :)
Väljer du skum sätt distanser mellan karmarna annars blir öppningsbara fönster fasta !!
 
P
Glöm inte att täcka in allt du inte vill ha fogskum på bara.
 
robsan skrev:
Jag har ingen erfarenhet av fogskum så det är väl dags att skaffa sig :)
Helt rätt tänkt, erfarenhet är alltid bra att ha! Mitt tips är dock att börja med en liten klick och låta den svälla klart så att du "får känsla för det".

Skum sväller ofta mer än man vill/tror... :x
 
S
använder mest vanlig drev eller expanderande fogband. vilket bättre både för en själv och naturen.
 
Jag har använt både dyrt och billigt fogskum och har inte märkt någon skillnad mellan dem. Rent generellt är fogskum ett utmärkt hjälpmedel, det är snabbt, det både tätar och håller fast fönstret. Om du har fogen öppen åt båda hållen är det ingen risk att fönstret trycks ihop. I synnerhet inte PVC-fönster, med dess stabila karmar. Träfönster kanske är lite känsligare.

Enda gången jag fått problem med expansionen var när jag skummade under en tröskel. Då var det bara öppet åt ena hållet, med följd att tröskeln lyftes på mitten så pass att den tog i dörren.

I början kan det vara klokt att maskera runt fogen, eftesom skummet expanderar mer än man tror.

Jag vill också tipsa om att i Byggmax fogskum ligger det ett par skyddshandskar i locket. Det är lätt att missa dem.
 
Det som de andra har missat är att de flesta utav dessa fogskum är cancerframkallande! Därför är det mask med rätt filter på som gäller och inte vanlig änglamun... Så ett gristryne med rätt filter för organiska ångor så är du säker. :)

Har jobbat med dessa då vi bytte ut ett större område med nya balkongdörrar och fönster, fick blåsa av hela bygget tills vi hade masker på oss. :)
 
Lantbrukarparet skrev:
Det som de andra har missat är att de flesta utav dessa fogskum är cancerframkallande! Därför är det mask med rätt filter på som gäller och inte vanlig änglamun... Så ett gristryne med rätt filter för organiska ångor så är du säker. :)

Har jobbat med dessa då vi bytte ut ett större område med nya balkongdörrar och fönster, fick blåsa av hela bygget tills vi hade masker på oss. :)
En privatperson som förbrukar en tub eller tre under en livstid behöver inte använda ansiktsmask.
 
Ett tips till alla byggare. Köp isocyanatfritt fogskum då behövs inga ansiktsmasker. Det finns flera märken på marknaden, jag tycker Essves funkar bäst. det kostar lite mer än vanligt giftigt fogskum, men hälsan kan inte mätas i pengar.
 
Peter_K skrev:
Glöm inte att täcka in allt du inte vill ha fogskum på bara.
Eller ännu enklare, var inte stupfull när du skummar!
Behöver inte täcka in något alls såvida man inte e grymt ohändig o då skulle man inte gett sig på det redan från början. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.