Vilken kabel skall jag använda mig av?
Förutsättning är att i arbetsrummet står datorn och i v-rummet (25 meter bort) står min stereo. Jag skall dra kabel mellan rummet (inbyggt i väggen) och på respektive plats sätta upp kontaktdon i väggen för att koppla in rätt kabel.
Frågan är nu bara, vilken kabel skall jag använda mig av inne i väggen????

Hoppas ni förstår min lite luddiga fråga  :-[
 
Du behöver en kabel med skärm för respektive ljudledare. Och iom att du ska så långt så bör den vara högkvalitativ om du nu inte har optisk utgång på ljudkortet och optisk ingång i steron då detta naturligtvis är bäst...
 
mats_o skrev:
Du behöver en kabel med skärm för respektive ljudledare. Och iom att du ska så långt så bör den vara högkvalitativ om du nu inte har optisk utgång på ljudkortet och optisk ingång i steron då detta naturligtvis är bäst...
Nej, varken optisk ut- eller ingång!
Du har inte en länk till någon kabel som kan rekommenderas, på typ ClasOlsson eller Kjell&Co?
 
F
Jag har en sån här från min dator till stereon (25m) upplever inte att ljudet är spec. kass. Å andra sidan är jag ingen auidofil heller..


Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA-hankontakter.
Artnr: 32-6482
Länk: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=321372000
 
Jag är audiofil däremot,, så,, mitt svar kan kanske hoppas över om man är mer vettigt lagd än undertecknad..


Ett litet "obs" i alla fall,
det som "kan" hända och tyvärr ibland gör det är att du antingen får ett brus eller brum när du ansluter datorn till stereo'n.

Om så är fallet är det inte så mycket att göra, det härstämmar oftast ifrån ljudkortet i sig. Dvs,, OM så är fallet och det stör dig,,(brummet asså'..) så är det endast byte av ljudkortet så hjälper....,,

Brummar det inte...!,, grattis,,då är'e bara att köra..
 
Finns ett knep som ibland hjälper där. Och hur löjligt det än låter så kan det hjälpa med att ta ur stickproppen, vrida den ett halvt varv och trycka ned den igen. Varför det hjälper ibland vetti tusan men det gör det.

Det var för att undvika brum och ev skärmspänningar jag fiskade efter optiken....
 
Mats_o,,

Du har rätt gällande "vända kontakten".. , det är hur dumt det än låter vanligt
gällande framför allt hifiprylar i allmänhet.

genom att vända stickproppen vänder du fasen (på elen),
det finns även enklare t.ex mätpennor du kan hålla mot t.ex själva "chassi't" på en förstärkare, receiver eller vad du nu har. Beroende på fas kan man mäta PÅTAGLIGA skillnader i spänning i själva "lådan" s.a.s, beroende på hur kontakten sitter.

Dock,, gällande HIfi + dator så har du även kvar risken att vissa ljudkort i sig inte "skärmar av" datorn i sig tillräckligt bra och medför risken för att din "hifi" kan börja brumma. Där är det ofta en stor skillnad i kvalitet mellan ljudkorten i sig..
 
En billig lösning på problemet med 50hz brummet man får vid skillnader i jordpotentialer är att köpa en galvanisk avskiljare 31-441 79,90:- med RCA anslutningar från Biltema.

När det gäller kabel går det med nästan vad som helst bara du får dit dina kontakter i ändarna på kabeln, kvaliten ett normalt ljudkort ger ifrån sig försämras inte märkbart.

www.elfa.se har bra utbud på sånt.

Som kontakter funkar väl nåt i denna stilen
http://www.kjell.com/content/templa...px?item=39155&path=660000,1720000,1760000
 
Kör coaxial-digital från datorns ljudkort till stereon. Löda egna anslutningar på en 75 ohms koax "antennkabel" billig men bra istället för att köpa en hifi coaxialkabel för flera tusen.
De flesta ljudkort kan leverera coaxial ut. Man tar samma stereoplugg - RCA och sätter den i ljudkortets digitalutgång - skillnaden är att man bara använder den röda RCA'n i andra ändan till stereons coax in ...
 
Vad händer om man köper en FM-modulator på Kjell & CO och bara "tunar in" kanalen på stereoapparaterna i huset?
 
Det borde väl funka men frågan är om du får sända trådlöst på det frekvensbandet. PTS var inte nådiga mot apple och jens när de ville ha fm sändare till sina mp3 spelare
 
B
Håller med tidigare talare. Optisk är att föredra då det finns risker med att dra vanliga kablar mellan olika rum. Det går att mäta, men om man inte vet vad man gör så är det ändå inte helt riskfritt. En galvanisk avskiljare kan nog fungera också.

Ska du köra från ett vanligt stereojack på datorn till RCA på förstärkaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.