Tjenare gubbar och gummor.

Nu går jag i tankar på att investera lite (lite?) i en rikt- och planhyvel.
Jag kan skvatt 0 om detta, så tips från erfarna är väldigt välkomna.

Jag har sett att det finns maskiner för 20.000kr+, vilket är utanför budgeten, ganska långt utanför faktiskt.
Sen finns det ett antal som kostar runt 2-3000kr på t ex Jula och Clas Ohlson. Prislappen är klart tilltalande, men är funktionen det?

Vad ska jag söka efter i en hyvel? vad ska jag akta mig för?
Jag vill inte stå med en maskin som jag inte använder för att funktionen är undermålig, men jag vill inte heller ha bättre grejer än åke möbelsnickare som driver multimiljon-möbeltillverkning år östermalmsfamiljer =)

Tacksam för svar och tips, gärna med länkar.
 
Jag har en woodstar (en sån för ca 3000) och vill nog påstå att det är mitt största felköp. Som rikt är den helt värdelös (för kort bädd och inte rak).

Nu spar jag till en Hammer A31 istället.
 
Skulle tro att en begagnad maskin skulle passa dig bra. För 2-3000kr kan man hitta exempelvis en Emco B20 eller en Emco Rex(?) 2000. Den senare är dock en rätt tråkig plåtmaskin. Går man upp någon tusenlapp till ökar begagnatutbudet. Det är Blocket som gäller för att hitta intressanta maskiner.

Det svåra kan nog vara att bedöma skicket, framför allt om man inte har tidigare erfarenhet av maskinerna.
 
Begagnat med gjutna bord är mitt tips, dom flesta maskiner är lite använda
 
Finns redan massor av liknande trådar så börja med att söka lite info vad andra skaffat sig. Många kör begagnat. Äldre maskiner med gjutjärnsbord slits inte ut och man får där många gånger väldigt mycket för pengarna. Man kan välja om man vill ha kombinationsmodell eller separata maskiner. Kombimaskinerna kan även ha andra bra funktioner som t.ex. bordssåg och fräs, saker som man alltid kommer behöva ändå förr eller senare. Att tänka på är att alla lite större maskiner går på 380 V.
 
Begagnade Kity's kan vara ett rätt bra köp och likaså Luna-maskiner och Ejca-maskiner.
Inca hade några varianter med.

Gjutna bord är helt klart trevligare än de med plåtbord.

En kombination som jag tror ger en hel del för pengarna är en stabil rikt och sen en portabel planhyvel. De portabla är inte så dumma då de ger möjlighet till 310 mm's bredd och vill man så kan man enkelt höja precisionen i dessa genom att lägga ett hyllplan igenom den och använda detta som planhyvelbord.

Att lära sig ställa in maskinen är det viktigaste och att ha skarpa stål förstås.

/Kent
 
Hej!
Jag är också lite sugen på en plan/rikt och är lite i samma situation som du. Vill inte lägga pengar på skräp men har inte hur stor budget som helst. Inte hur mycket plats som helst heller faktiskt, så det får gärna vara en relatovt smidig sak också.
Precis som framkom tidigt här har jag fått bilden att de billigaste maskinerna från t.ex. jula och clasohlson inte är mycket att ha. Jag har spanat lite på begagnat på blocket, men tycker inte det dyker upp så mycket där. Om man skulle köpa nytt, hur mycket måste man investera för att få en vettig maskin? Jag har sett att duabhuset har ett par stycken i prisklassen 6-7000. Är det någon som har erfarenheter av någon av dessa? Det är svårt att skaffa sig en bra bild av maskinen med bara en kort säljtext på en hemsida och en liten bild som mest visar formen på maskinen.
Var kan man annars leta efter vettiga hyvlar? Det är ju inte direkt något man springer ner till byggmarknaden och köper.
 
pyro skrev:
Hej!
Jag är också lite sugen på en plan/rikt och är lite i samma situation som du. Vill inte lägga pengar på skräp men har inte hur stor budget som helst. Inte hur mycket plats som helst heller faktiskt, så det får gärna vara en relatovt smidig sak också.
Precis som framkom tidigt här har jag fått bilden att de billigaste maskinerna från t.ex. jula och clasohlson inte är mycket att ha. Jag har spanat lite på begagnat på blocket, men tycker inte det dyker upp så mycket där. Om man skulle köpa nytt, hur mycket måste man investera för att få en vettig maskin? Jag har sett att duabhuset har ett par stycken i prisklassen 6-7000. Är det någon som har erfarenheter av någon av dessa? Det är svårt att skaffa sig en bra bild av maskinen med bara en kort säljtext på en hemsida och en liten bild som mest visar formen på maskinen.
Var kan man annars leta efter vettiga hyvlar? Det är ju inte direkt något man springer ner till byggmarknaden och köper.
Jag tycker man kan få väldigt fina begagnade maskiner för 6-7000 kr. Men visst en gjutjärnsmaskin är ofta lite större, svårare att flytta men absolut trevligare att jobba med. Vill man hyvla lite längre saker och få det bra så krävs lite längre matningsbord. Hur stort utrymme har du? Det krävs en del kring maskinen sedan också.
 
Skånelängan skrev:
Jag tycker man kan få väldigt fina begagnade maskiner för 6-7000 kr. Men visst en gjutjärnsmaskin är ofta lite större, svårare att flytta men absolut trevligare att jobba med. Vill man hyvla lite längre saker och få det bra så krävs lite längre matningsbord. Hur stort utrymme har du? Det krävs en del kring maskinen sedan också.
Det svåra med begagnatmarknaden, om man inte har någon tidigare erfarenhet, är veta vad man ska leta efter. Vilka maskiner som är värda att titta på och att sen kunna avgöra vilka som är dåliga och vad som går att fixa.
I mitt fall är verkstaden ett normalt villagarage. utrymmet ska dock delas med en del andra saker också så det är bra med något som går att knuffa åt sidan när det inte används. Det jag egentligen menade med att saker inte skulle vara för otympligt var att jag lever lite i uppfattningen att det som ofta skiljer billiga och dyra maskiner är, förutom den faktiska kvaliteten, hur smidigt byggda dom är. En billig maskin brukar upplevas som mycket klumpigare. Och har man ont om plats så är man ju rädd det lilla man har. Men det är ju viktigare att resultatetet blir bra än att man har en maskin som tar lite plats och troligtvis vill jag inte betala för både ock.
 
Nja Pyro, när du kommer in på träbearbetningsmaskiner så är tyvärr oftast kvalité förknippat med tyngd, dvs stabila maskiner med bord i gjutjärn och maskiner som inte flyttar sig när man matar på, eller vrider sig och ändrar inställningar.
Lätta maskiner är oftast gjorde i plåt med någon detalj i lätt metall oftast borden och då hamnar vi i den "billiga klassen.
Men flexibiliteten kan man uppnå även om de är tunga genom att göra rullstativ med låsbara hjul.
 
Har själv en Clas Ohlson rikt o plan hyvel som kostade runt 2.000, tycker den funkar riktigt bra:)

Sen är det bara onödigt att jämföra en sådan liten maskin med en större och gedignare,.
Jag använder min ngn enstaka gång, hade jag haft plats och använt den oftare skulle jag köpa en större maskin.

Precisionen är det inget som helst fel på, det går bra at hyvla till bitar med perfekt passform till skärbrädor och dyl utan justering.;)
 
Utrymme har jag, ca 150m2 verkstad, men den får ju förståss gärna vara flyttbar utan mobilkran :)
Har fått ett förslag på en emco mh26 som verkar vettig. Reflektioner?
 
Fundera någon på Julas planhyvel 330 mm Den har ingen automatisk matning som original !!
 
När man kollar på olika maskiner hur stor vikt ska man lägga vid bredden som man kan hyvla?

Tex 200mm mot 300mm, verkar vara den skillnad jag sett vid Clas Ohlsson.

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Bredden spelar inte så stor roll när man riktar då man oftast endast riktar smala stycken. Dock vill man ha stor bredd vid planing. Ju bredare desto bättre. Köper man en kombinerad rikt och plan får man väga lite vad man prioriterar i storlek, pris etc. 260mm är en vanlig kompromisser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.