• laddomat 21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
139kw?

Vad är det för panna du har
 
Atmos 50 kw tio år gammal köpte den begagnad.
 
Är verkligen alla mätare rättvisande?
Min svärfar har samma panna, men den ger ca 20 grader temphöjning. Det är ju högt
för en 50kw panna.
 
Antagligen sitter det en 72 graders patron i laddomaten och cirkpumpen körs på läge 1 vilket resulterar i att temperaturen pendlar upp och ner?
 
Det sitter en 78 graders termostat i laddomaten jag kör på trean.
Skulle nog köpt en laddomat som var lite större flöde på.
Sen beror det på vilken ved man har just nu eldar jag med bok och björk,rökgaserna ligger på 250-280 ny sotad lite högt men jag är nöjd med det med tanke på att pannan är tio år.
 
Är alla unionventilerna fullt öppna genom laddomaten?
Att den ska ge mer än dubbel effekt mot märkeffekt låter otroligt.
Du kan ju ta tiden för hur snabbt det brinner ut och kolla hur snabbt du får upp tempen i tanken.

Mvh Gordon
 
Övertänder alltihop så kan det bli väldigt hög effekt, men man eldar för kråkorna.

Medeleffekten får man genom att beräkna tillförd energi och dela med eldningstiden. Verkningsgraden kan sen skattas om man vet vikten på veden som gick åt.
 
Jag ska skaffa en logger så har man bättre koll på systemet som det är nu har jag bara tre tempgivare på tanken med en meters mellanrum kul att se hur det skiktar sig.
 
Kollade om det hade övertänt i dag men det brann inget uppåt i eldstaden bara neråt och det såg ut så här.
 
  • ladda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Jag kollade på fel mätare på förra bilden. 20grader höjning är ju bra effekt. Det borde vara runt 60kw.

Själv kommer jag upp i 16 grader om min 40cm granved brinner bra. Detta med DC50GSX.
 
Tycker att det susar i pannan gör det de för dig med,kanske normalt?
Jag eldar med 70 cm bitar och fyller bara upp till hälften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.