Hej, håller på och bygger om en lysrörsramp från 2x36W med magnetisk ballast till 2x54W med elektronisk ballast, har en säkringshållare som ligger och skräpar och tänkte koppla in den på inkommande elsladd.

Kan en 2A säkring bli lagom eller borde jag köra med en mindre?
Mvh Tjaboo
 
Varför ska du säkra av i lysrörsrampen för? Normalt sitter det inga säkringar i lysrörsarmaturer. Men om du nu ska göra det så borde det räcka med 2A (glasrörssäkring 5x20?)
 
För jag har säkringshållare med 2A säkring som ligger å skräpar så att montera dit det är inga problem och kostnaden minimal, har dessutom viktig utrustning kopplad till samma vägguttag som inte får stängas av så vill ha en säkring som löser ut om det blir fel på lysrörsarmaturen istället för 10A säkringen i proppskåpet.
 
Redigerat:
Och dina säkringshållare som ligger och skräpar är väl "godkända" för 230 volt, hoppas jag, så att det inte är några svagströms grejer för då är det bättre att låta allt vara osäkrat.
 
250v 10a
 
Men hur bygger man om 2x36 till 2x56 W ??

36:surprised:rna är väl 1,2 meter medan 56 är enochenhalv.

Protte
 
Det är HO-rör så dom är 115cm långa.
 
OK, men säkring skulle jag inte peta dit, de elektroniska ska vara skyddade mot de flesta fel.

Protte
 
Hållare för glasrörssäkringar kan ju vara specade att tåla 250V 10A men samtidigt inte isolerade så väl att man "får" ha dem löst i en armatur där man kan komma åt dem när man byter rör.

OBS, värt att tänka på är att se till att de ledningar som får lysrörsljus på sig bör tåla UV-strålning.
 
yxis skrev:
Hållare för glasrörssäkringar kan ju vara specade att tåla 250V 10A men samtidigt inte isolerade så väl att man "får" ha dem löst i en armatur där man kan komma åt dem när man byter rör.
Finns inga beröringsbara metalldelar när den är ihopsatt, bajonettfattning
OBS, värt att tänka på är att se till att de ledningar som får lysrörsljus på sig bör tåla UV-strålning.
Sladdarna går genom lampsockeln så de är skyddade från direkt ljus
 
ingenjör på språng???

Varför säkra av en armatur? Ombyggnaden kan jag förstå om det är en speciell armatur, men säkringen...

Glöm inte skyddsjorden...
 
el_richard skrev:
ingenjör på språng???
Jag kan, jag vill, jag vågar och inte fan betalar jag 2000-3000kr för en färdig armatur när jag kan bygga en snygg för 1/10 av priset. ;)
Varför säkra av en armatur? Ombyggnaden kan jag förstå om det är en speciell armatur, men säkringen...
Från början var det tänkt att jag skulle gömma 2 transformatorer i ljusrampen också och då blir de ju mer som kan gå fel, men de har tagits bort pga utrymmesbrist.

Glöm inte skyddsjorden...
Skulle mer än gärna ha skyddsjord men har inget jordat uttag jag kan använda :/ men armaturen kommer inte användas nära jordade ställen, minst 4meter till både element(vatten) och badrum men jag kommer köra med 1 portabel jordfelsbrytare som löser ut felfritt vid 40mA läckström.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.