jag antar att det är därför Facebook inte har någon "ogilla"-knapp. För mig är en "tack" eller "gilla"-funktion alltid positiv.
 
Varför behövs en tack/gilla-funktion? Det viktiga är väl att det är en levande diskussion, roliga inlägg och en trevlig stämning? Vad skulle en sådan tillföra?
 
phl skrev:
Varför behövs en tack/gilla-funktion? Det viktiga är väl att det är en levande diskussion, roliga inlägg och en trevlig stämning? Vad skulle en sådan tillföra?
Teoretiskt sett, kvalite. Men det närmsta man kan hitta det i dagsläget är Google och dom berättar ingenting om hur det ska utföras. Iofs kan man titta på historien sen Altavista, men med tanke på hur mycket Google testar nya funktioner så tror jag att inte ens dom vet vad kvalite är.

Det är i alla fall mina drivkrafter i detta ämne, jag behöver veta vad mina åsikter är värda. (Är dom sedan ingenting värda så måste jag bättra mig :|)
 
Det enda som en gilla knapp skulle bidraga med är att antalet "+1" inlägg skulle minska.
Ett forum är ett forum och inte en wiki. Skippa tankarna med betyg.
 
Min tanke när jag startade tråden var att man skulle se vilka användare som har kommit med ett bra svar. Tacken skulle synas på användaren likt som det är idag med antalinlägg. Tror att många värderar ett svar från en som har många inlägg mer än en som har få, men det är inte säkert att den med många har bra svar. Skulle man däremot ha ett antal tack skulle det kunna var ett täcken på att varen har givit något.

Skulle inte vilja ha tack/gilla på ett inlägg, utan på användaren.
 
Men bara för att någon får massa pluspoäng för att hon ger bra svar i juridikdelen så betyder det ju inte att svaren är bra i VVS delen o vice versa.
 
Vi ska stämma rörmockaren :D
 
Nimajneb skrev:
Men bara för att någon får massa pluspoäng för att hon ger bra svar i juridikdelen så betyder det ju inte att svaren är bra i VVS delen o vice versa.
Du har helt klart en poäng där.

Därför måste en tack/gilla-funktion vara utformat så att jag tackar/gillar ett specifikt inlägg, motsvarande de +1 inlägg som görs idag (och jag kan bara tacka/gilla ett visst inlägg en gång).
 
Nimajneb skrev:
Men bara för att någon får massa pluspoäng för att hon ger bra svar i juridikdelen så betyder det ju inte att svaren är bra i VVS delen o vice versa.
Instämmer helt! Tycker att man som läsare faktiskt kan kosta på sig några minuters research för att få en uppfattning huruvida det en användare skriver brukar vara vettigt eller helt åt skogen. Vad gäller +1-inläggen så tycker jag de borde automatraderas :)
 
När skulle denna tack-funktion införas? Om det inte är spikat att det blir så lägger jag iaf min röst i FÖR lådan d^_^b
 
phl skrev:
Vad gäller +1-inläggen så tycker jag de borde automatraderas :)
+1 på den! :)


---
/Vojma
 
Redigerat:
P
Tycker det är skillnad på tack och gilla... Detta FB gilla-knapp är tillför om man just gillar det någon gjorde/sa/etc medans tack är mer för ett tack för svaret.
Så jag är mer för tack till personen än till ett inlägg. Men varför inte kombinera det hela. Ett tack i VVS är ett tack just där och inte i juridik.
Och vill man visa hur man är på forumet så kan presentera resultatet för varje användare som ett radar/spindeldiagram (http://sv.wikipedia.org/wiki/Radardiagram) se även Excel eller så kan man visa "tackvärdet" i aktuellt forum och inte för hela forumet som antal inlägg visar.. man skulle kunna även ändra det att visa antal gjorda inlägg i aktuellt forum istället för hela forumet..... Visst det hela komplicerar det hela... man det är en bra en ide
 
Planen är att införa en gilla funktion när vi uppgraderar forumet. Vi jobbar med uppgraderingen men är inte riktigt klara än. Det är ganska många pusselbitar som ska falla på plats. Systemet är ju intregrerat med några andra programvaror t ex drupal och egenutvecklat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.