Tänkte gjuta fast 22mm stolpskor i 23-24mm hål jag borrat i berget.

Har för mig att det finns nått som heter typ "sluring". Blandning av vatten och cement som man kan använda?

Är det nån som har ett bra recept och koll på hur man gör?

Jag har ingen ren cement hemma på hyllan... går det bra med murbruk B och vatten?
 
Du ska väl använda expanderbetong om jag inte är helt fel ute.

Edit: Såg nu att det var väldigt lite mellanrum...
 
Ankarmassa finns på tub/spruta.
Men hela syftet var kanske att du eventuellt hade alla nödvändiga ingredienser hemma.
 
Precis... tänkte att ankarmassa var lite dyrt och overkill... Har heller inte så mycket extra plats i hållet mellan järn/berg.

Kan man bara hälla ned en väldigt lös blanding av bruk & vatten i hålet och sen trycka ned armeringsjärnet?
 
Ankarmassan doserar du före du sätter i järnet, och en given mängd beroende på håldimension / järndimension, brukar vara måttskala på tuben.

Hoppas du får svar av någon annan om cementen, för det vet jag inte så mycket om...
 
Murbruk är poröst och inte att rekommendera. Funkar nog bra med väldigt löst blandat cement+vatten men att rekommendera e helt klart ankarmassa.
 
Jag anv ibland ett billigt tvåkomponent spackel. Oftast polyesterbaserat, ibland med korta glasfibrer i blandningen. Har fungerat bra hittills.
 
anaitis skrev:
Jag anv ibland ett billigt tvåkomponent spackel. Oftast polyesterbaserat, ibland med korta glasfibrer i blandningen. Har fungerat bra hittills.
Kan det funka med vanligt maxit rapid flytpackel , fiberförstärkt? Om det inte är någon större sido last...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.