Tja

Hej

jag håller på att renoverar mitt badrum och är osäker på vad som gäller för regelavstånd just nu är cc mellan 55 och 60.
 
Om du sakll kaakla så måste väggen ha en viss hållbarhet. Vi satte cc45, osb o minerit. Jag tror det beror på hur tjock skivan är du sätter på reglarna.

Om det är tex övervåning i ett trähus skulle jag personligen sätta cc30 (men det grundar sig på att vi har rivit och byggt om ett 2 år gammalt badrum pga att väggen inte höll på cc60).

Vad har du för skiva och finns där ingen rekomendation?
 
Det är bara reglar just nu på den biten som det är cc 55-60 på övriga vägar är det cc 45 och jag har satt plywood skivor märkta sterling på dom vägarna, dock så låg det 5 plywood skivor i huset när jag köpte det och det är dom jag använde så jag fick inget data blad med dom. Men som jag har förståt det så är det okej med cc45 och plywood och våtrumsgips över och sedan folie eftersom det är zon 1.
 
Hur lång är väggen?
Om det är något sånär normalstort badrum så kan det inte gå åt många reglar att sätta en extra mellan där det är cc 55-60.
Då slipper du oroa dig, då får du cc 27 - 30. Då har du god marginal.
På cc30 kan du sätta en enkel skiva.
Men din fråga går inte att svara på förrän du har bestämt vilken våtrumsskiva du tänker använda, för det är olika beroende på fabrikat.
 
Om du skulle välja glasroc så har du en monteringsanvisning här.
Nu har Gyproc bara stålreglar i sina monteringsanvisningar men det behöver du inte oroa dig om, går lika bra med trä, när vi diskuterar styvheten i väggarna.

Vid närmare eftertanke så kanske det är enklast att sätta i nya reglar så att du får cc 45 på dem, så får du minst spill på våtrumsskivan då den är 90 bred. För den ska du skarva på reglarna.
Och så hamnar de gamla reglarna lite som dom vill, men det gör inget, de hjälper ju till endå.
 
Eftersom det är en firma som ska göra väggarna så vet jag inte vilken typ av väggskiva dom kommer välja men jag har frågat dom via mejl så det är bara och vänta och se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.