Jag o maken är på G och letar tomt för att kunna bygga bo till våran lilla familj. Det som är jobbigt är att "alla" i tid och otid vill "varna" oss för att ge oss in i ett byggprojekt. De menar på att vi inte kommer hinna nånting eftersom vi har småbarn. Vi har tänkt att bygga på totalentreprenad för att göra så lite som möjligt själva. Visst blir det att göra ändå såklart men, men... Sen är det ju tomten etc. som skall färdigställas och det tänkte vi ta löpande när andan faller på lixom. ;)

Ni andra som bygger och är småbarnsföräldrar - hur resonerar ni och hur hinner ni med? :p

Tar vi oss vatten över huvudet?
 
Känner flera som byggt med småbarn i huset men när jag tänker efter har nog dena ena av dem varit föräldraledig... det tar mer tid och kraft än man innan kan ana men det är det värt!
 
FlitigaLisa skrev:
Känner flera som byggt med småbarn i huset men när jag tänker efter har nog dena ena av dem varit föräldraledig... det tar mer tid och kraft än man innan kan ana men det är det värt!
Jag är föräldraledig fram till jul och sen skall maken vara hemma tom augusti nästa år, tycker själva att det är ganska bra timing nu...
 
Vadå? så dom tycker att ni skall sitta i en lägenhet hela livet?Köper ni ett bagagnat hus så kommer ni att greja med det också o det alternativet måste ju vara värst? eller? Jag har inte byggt nytt utan totalrenoverat ett hus o barnen var små då vi började.Då bor man i allt bygg o damm..men när du bygger nytt så flyttar du in när allt är klart eller när det bara återså lite små plock(men det finns kanske dom som flyttat in när stommen bara varit rest ;)När du sen fixar trädgården så är ju barnen också ute och hjälper till på sitt sätt :D
Äh! Man lever bara en gång! Dom kanske är avundsjuka ;)
Lycka till!
 
jessica skrev:
..men när du bygger nytt så flyttar du in när allt är klart eller när det bara återså lite små plock
Det märks att du inte byggt nytt! Vi trodde oxå att det skulle vara bara att flytta in men att bygga hus är som att renovera fast på extremt kort tid, jag vet för vi har gjort båda delarna! ;)
Men jag skulle oxå råda barnfamiljer att bygga likaväl som att renovera!
 
Har 4 små tjejer där den äldsta är 7 år och hade huset färdigbyggt i december. Både jag och min fru arbeter. Visst går det men det är slitigt. Trots totalentreprenad så kommer det att finnas många saker som tar er tid i samband med bygget. Det finns en miljon olika val som skall bestämmas och flertalet av dem kräver att ni tar er tid att fundera och i många fall ger er ut och tittar på alternativen. Sedan kommer tomten.... Med småbarn är det ingen höjdare att bo i lervälling. Våran tvättmaskin har nog snurrat lika många varv som jorden vid det här laget.

Trots detta så är det en underbar känsla att bygga nytt! Ha inte för bråttom utan låt era olika projekt i samband med bygget få ta tid. Glöm inte av barnen utan låt dem (beroende på ålder) vara delaktiga. Man bygger ju till största del för dem, eller hur?

Vi hade gjort det igen så min rekommendation är att bara köra på!
 
När vi byggde ett Myresjöhus för drygt 15 år sedan hade vi två barn en på 6 år och en på 7 månader. jag upplevde INGA PROBLEM...
januari 90 flyttade vi in och barn nummer tre kom aug 91!!!
Visst var det gubben som gjorde tomten med mina glada hejarop och jag stod för "markservicen" och barnpassingen. Vi hade ingen hjälp av vare sig dom ena eller dom andra svärföräldrarna.
Vårat var nyckelfärdigt/totalentrepenad så det fanns INGET att göra inne, bara roliga val att göra av diverse tapeter och golv. Jobbigt NEJ bara KUL!

Självklart ska ni bygga nytt! (om ni vill). Gör det viktigaste först på tomten, typ gräs och asfalt eller markstenen. Rabatter å annat kommer först när ni "känner" tomten och ser vad som ska till :D
Lycka till!
 
Vänta några år så har du gratis arbetskraft. :-X

Iofs å kommer terapiräkningen som jag antagligen kommer att bli vidarefakturerad på att vida överstiga det jag sparat in på att låta barnen hjälpa till med första huset. Har jag tur skriver de en bok á la Myrdal i stället. ;)

mvh
David

 
Det är väldigt jobbigt men väldigt roligt. Man skottar grus tills armarna slaknar men njuter av det ;)
Man gör det man vill, kan och orkar, resten struntar man i tills vidare. Bygga hus utan småbarn måste vara otroligt smidigt. Men före barnen ville man ju inte ha hus ::)

Det man bör vara medveten om är att hela byggprocessen tar mycket tid och ork, fast man inte "gör nåt" själv. Många val, ändringar, telefonsamtal, möten. Minns inte riktigt, men har för mig att vi flyttade in ungefär ett år efter att vi skrev under huskontraktet.
Att en av er kan vara hemma är värt mycket, vi hade nog inte orkat om vi jobbat bägge under den här tiden. Vi fick barn nummer två en och en halv månad efter inflytt.
 
Att bygga hus är nog alltid att ta sig vatten över huvudet ;)

Och som tvåbarnsförälder så känner jag att det där med att skaffa två barn nog också skulle kunna klassas som att ta sig vatten över huvudet ;)

Men åter till allvaret. Om ni inte ska göra allt/väldigt mycket jobb själva på huset så är det knappast något överdrivet projekt. Ni får förstås räkna med att den tid ni har går åt under en period, men eftersom ni pratar om totalentreprenad så skulle jag säga 'go for it'.

Det viktigaste är nog att ni båda känner för projektet, så att det inte uppstår konflikter som: "Åh, ska du jobba på ditt husprojekt nu igen? Du har ju aldrig tid med något annat".

Om båda känner att det är ett gemensamt beslut och ett gemensamt projekt som båda är lika ansvariga för, så kommer nog också båda ha förståelse för de besvär det innebär.

Personligen tycker jag att jag alltid, varje gång jag ska göra något som går det minsta utanför vardagens trånga ramar, får varningar om att det är så krångligt och svårt (inte sällan av folk som aldrig provat det själva), men några av de mest värdefulla saker jag har har kommit just ur sådana projekt som folk varnat en för.
 
Tack för alla inputs! :) Vi är båda oerhört engagerade i detta projekt och ser det som ett utmärkt "alternativ" till att fortsätta (förgäves) springa på husvisningar där priset sticker iväg till sjuka nivåer eller där renoverings/upprustningsbehovet är så stort att det i slutändan blir dyrare än att bygga nytt... *lång mening* :p

Blev senast igår "varnad" av svärfar ang. att bygga nytt. Han har ju förstås aldrig byggt själv men har minsann bekanta som hade ett elände med sitt bygge som aldrig blev klart osv... ::) ::) *sucka*

Nä nu gäller det bara att hitta rätt tomt så kör vi!
 
EllaBella skrev:
...husvisningar där priset sticker iväg till sjuka nivåer eller där renoverings/upprustningsbehovet är så stort att det i slutändan blir dyrare än att bygga nytt...
Dyrare OCH JOBBIGARE!!!
 
Bygg/färgaffärer med en riktigt bra lekhörna vinner nog en och annan kund.
Jag hörde vår 5-åring diskutera ett ännu inte installerat dataspel med sin kusin. Hon mindes inte att det hette Krakels ABC utan kallade det helt enkelt för "Krakel och klinkers". Kusinen som är 15 år fick bita sig hårt i läppen :D
 
Och som tvåbarnsförälder så känner jag att det där med att skaffa två barn nog också skulle kunna klassas som att ta sig vatten över huvudet
Efter ett antal tidiga morgnar (upp kl fem för att sjunga Bockarna Bruse tvåhundra gånger) skriver jag villigt under på den biten.

Men vem skulle bygga nytt om inte just småbarnsföräldrar? Hur många bygger nytt när man är tjugo? Eller när barnen flyttar hemifrån? Att köpa hus är väl alltid lite av att ta sig vatten över huvudet, det är ju det största köp man gör i livet. Man får helt enkelt lära sig att simma ;)

Jag tycker ni ska ta alla varningar på allvar men tänk igenom vad ni själva vill. Har man funderat igenom alla smällar man eventuellt kan åka på är det nog lättare att ta dem när det kommer. Och som småbarnsföräldrar har ni väl ändå inte så mycket hobbies eller fritid, så den biten innebär ju inga nya uppoffringar ;)
 
elin.johansson skrev:
Vi flyttade in i vårt nya hus i juni och vi har två små. Det vi tyckt varit jobbigt nu med barnen är allt åka runtande som man gör. När vi nu går mot bilen skriker barnen i kör: "snälla, inga mer kakelaffärer!".
Vi brukar skrämma vår 5-åring med kakel-affären när han olydig (elaka föräldrar) ... :D

Vilma skrev:
Hon mindes inte att det hette Krakels ABC utan kallade det helt enkelt för "Krakel och klinkers". :D
Bäst idag !!! ;D ;D ;D

Vi börjar närma oss något som kan kallas färdigt hus & tomt efter snart 5 års slit, barnen är 5 och 2 år nu. Alltså min uppfattning är att det funkar att bygga med barn. Det är jobbigt, ibland överdj-ligt och fantastiskt kul !

Det gäller dock att utgå ifrån sig själv och vara helt på det klara med sin egen ambitionsnivå vad det gäller tid och pengar. Det är dina egna förväntningar och ambitioner som skapar stress och otrivsel när man inte hinner/orkar leva upp till dem. Men man lär sig att vara realistisk med tiden ... :p

Lite grann får man nog slå dövörat till vad det gäller släkt, vänner och grannar som har åsikter om hur och när saker skall göras. Det gäller dock att var lite lyhörd för de konstruktiva råd man får oxå, de är guld värda.

Det viktiga, för oss åtminstone, är att ha en fungerande vardag - sedan kan man ägna sig åt att bygga altan, garage, plantera häckar och dylikt när man har tid och råd.

Tiden ja, det är viktigt att inse att all tid och lite till går åt, det blir inget över till annat än hus och barn om man inte prioriterar om.

Kan också nämna att utav de 20-25 hus som byggts de senaste åren i området så har 95% småbarn ...

Varmt lycka till ! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.