Regeln är att man bländar av när man:

a) blir bländad själv
b) när mötande bil bländar av

Det innebär att om du känner att du blir bländad så ska du blända av och det blir en signal till mötande att blända av.
Det är där jag tycker att problemet uppstår Jag bländar av mötande fortsätter till han/hon
tycker att det är "lagom".


När det gäller avbländning så finns ju många bilar som sköter detta automatiskt idag, både diskret och steglöst. För den sistnämnda så märke man inte om man möter bilen att den bländar av då den inte hoppar direkt från hel till halvljus.
Dessa har jag inga problem med utan tycker att det fungerar utmärktd^_^b
 
Körde på motorvägen och bilen framför mig körde om framförvarande bil. Då denna bil körde i 50km/h och hade varningsblinkersen på. Jag fick bromsa hårt och svänga ut i vänster körfält för att inte köra på den. När jag väl kör om bilen ser jag att killen i förarsätet har vecklat ut en gigantisk karta och sitter och kollar på den samtidigt som han kör.
- Mitt i rusningstrafik på E6, med varningsblinkers på, i 50km/h. :O
Är en ganska lugn person, men kunde inte hålla mig ifrån att tuta och skrika några väl valda ord samtidigt som jag viftade med armarna åt honnom. :p
 
Bloink skrev:
Körde på motorvägen och bilen framför mig körde om framförvarande bil. Då denna bil körde i 50km/h och hade varningsblinkersen på. Jag fick bromsa hårt och svänga ut i vänster körfält för att inte köra på den. När jag väl kör om bilen ser jag att killen i förarsätet har vecklat ut en gigantisk karta och sitter och kollar på den samtidigt som han kör.
- Mitt i rusningstrafik på E6, med varningsblinkers på, i 50km/h. :O
Är en ganska lugn person, men kunde inte hålla mig ifrån att tuta och skrika några väl valda ord samtidigt som jag viftade med armarna åt honnom. :p
Som tur är händ det inte så ofta då dom flesta har gps.
Men gps medför ju att vi allt som oftast ser bilar lirkandes runt på småvägar istf ring/genomfartsvägar pga knasiga optimeringsalgoritmer i GPSerna.
 
Nimajneb skrev:
Men gps medför ju att vi allt som oftast ser bilar lirkandes runt på småvägar istf ring/genomfartsvägar pga knasiga optimeringsalgoritmer i GPSerna.
Jag körde på en liten trång väg nära Karlshamn för något år sedan och höll på att köra fast med personbil och släp vid en liten bro, jag fick backa tillbaks för att kunna ta ut svängen så mycket det gick.

När jag var klar och hade kört över bron så mötte jag en trailerdragare med släp.. undrar hur lång tid det tog för honom att backa tillbaks dom 2km som han hade kört på en väg där det är omöjligt att vända på..

Vid korsningen där han hade svängt av in på denna lilla skogsväg satt det 2 stycken förbudsskyltar mot lastbilstrafik.
 
Problemet med blinkning i rondell är de som t ex blinkar vänster tills de kör ut. Numer vågar jag inte lita på det alls längre. Har varit lite väl nära några gånger... Eller de som inte följer körfältsanvisningar i flerfiliga rondeller.

Det här med av och påfarter på motorväg kan jag bara stämma in i. Ett riktigt jävla gissel. Överlag att köra på motorväg verkar fantastiskt komplicerat. Jag förstår att tyskarna hatar svenne banan på Autobahn.

Och riskerar man att stoppa upp trafiken på en större väg där det inte finns vägren så stannar man inte för att göra vänstersväng. Då åker man vidare och vänder! Man parkerar inte sitt arsle där och väntar på bättre tider!
 
timmelstad skrev:
Problemet med blinkning i rondell är de som t ex blinkar vänster tills de kör ut. Numer vågar jag inte lita på det alls längre. Har varit lite väl nära några gånger... Eller de som inte följer körfältsanvisningar i flerfiliga rondeller.
Förstår inte alls vad du menar?
http://www.youtube.com/watch?v=hTejrd8uqzE
 
pbengtsson skrev:
Förstår inte alls vad du menar?
[länk]
Så det är vad du gör på fritiden alltså? :D
 
Man får inte sakta ner innan man har svängt av motorvägen, men om det är helt tomt bakom så brukar jag göra det i alla fall. Men då snackar vi från 110-120 km/h till 90-100 km/h och inte till 50 km/h som man har sett vissa gör. En kvinna förra veckan saktade ner till 50 km/h ungerfär 150 m innan avfarten... herregud.

En liten rolig sak som jag fick lära mig under en teorilektion när jag tog körkort var läraren som sa att man aldrig får köra fortare än hastighetsbegränsningen när man kör om. Kör fortare än 110 km/h på 110-väg. Vi blev förvånade och frågade hur man då skulle hinna om och då svarade han med att om framförvarande bil redan kör i 110 km/h då finns ju ingen anledning att köra om...

//Patrik
 
timmelstad skrev:
Så det är vad du gör på fritiden alltså? :D
Blinkers är för mesar;)
 
Angående bilar som ligger för nära, det har ju varit flera ggr som det har varit ganska frestande att göra en tvärnit så att de lär sig en läxa en gång för alla. Men skulle man göra så mot alla så skulle man inte ha så mycket bil eller hälsa kvar.
 
Räcker att peta på bromspedalen för att tända bromsljusen, det allra roligaste är ju att dom idioterna brukar göra obscena gester när dom förr eller senare passerar.
 
Värst tycker jag förutom alla idiotomkörningar, folk som gillar ligga bakom häcken är de som kör med dimljus+halvljus i alla väder.Har bott i Sthlm förut så där blev man van vid folk som inte blinkar vid körfältsbyten mm.

Är vädret, väglaget dåligt sänker jag hastigheten så är det bara och hoppas jag verkligen fler tänker på för er vill jag då inte fronta med.Med dåligt väder,väglag menar jag blixthalka, nysnö modd,hällregn mm.
 
Detta var en rolig tråd alla är vi felfria eller? inte glömmer vi att blinka inte råkar vi komma för nära en framförvarande som man anser köra för sakta etc.etc.! Så till den som påstår att man inte har rätt att "tränga sig in från påfart ex på motorväg eller liknande" Det behövs inte tränga sig in eftersom den som färdas på vägen är skyldig att underlätta påfart och även filbyten. Så precis så som någon skrev försök samarbeta och underlätta samt var tydlig med det ni håller på med.
 
Men jag tror att den egentliga stötestenen kring problem i trafiken är att hälften av trafikanterna tänker "vad kan jag göra för att underlätta" kontra den andra hälften som tänker "vad är jag skyldig att göra"?
Tja, lagen säger inte vad man exakt ska göra, lagen sätter en miniminivå. Man får göra mer, så länge som det ökar tydligheten.

En del kallar högerregeln för "förkörsrätt från höger" andra kallar den för "väjningsplikt från vänster" .
Förkörsrätt existerar inte, begreppet är väjningsplikt, och det är en viktig distinktion juridiskt sett. Du har aldrig rätt att köra först om det exempelvis skulle leda till en undvikningsbar olycka (även om du inte skulle bli vållande till olyckan), däremot har du, om du kommer från andra håller, skyldighet att släppa fram andra.

En liten rolig sak som jag fick lära mig under en teorilektion när jag tog körkort var läraren som sa att man aldrig får köra fortare än hastighetsbegränsningen när man kör om. Kör fortare än 110 km/h på 110-väg. Vi blev förvånade och frågade hur man då skulle hinna om och då svarade han med att om framförvarande bil redan kör i 110 km/h då finns ju ingen anledning att köra om...
Formellt sett så är det så, men praktiskt sett så är det bättre att trampa plattan i mattan och få det undanstökat, speciellt om det är en lite smalare väg.

Heck, säg att en bil ligger i 85 på 90-väg. Det tar ju en evighet att köra om annars, och det är inte heller lagligt att köra omotiverat långsamt, även om få får påföljd för det.
 
Det finns så mycket att irritera sig på. Tog mitt körkort i Malmö som väl har ett rykte om sig att vara en ganska intensiv stad att köra i men har aldrig varit så rädd för mina med(mot?)trafikanter som de senaste åren när jag kört i Växjö. Har 1/4 av invånarna här fått sina körkort i flingpaketen?
Ingen blinkers i rodeller, omkörningar på 50-väg (pinsamt!), omkörningar mot mötade trafik, tveksam högerregel och gott om filbyte utan blinkers osv.

injonil skrev:
Jag irriterar mig på de som använder dimljus bara för att det är lite snöigt eller disigt väder, inte riktigt tät dimma.
Det där med dimljusen är en sak som dykt upp de senaste två åren, plötsligt kör massor med människor runt med dimljusen tända oavsett hur ljust det är. Varför?
Är man så dum att man tycker det ser det tufft ut och struntar i att man bländar mötade? Är dom så förvirrade att dom tände dimljusen sist det var dimma och sedan inte märkt att dom har dom på?
Brukar svara med helljus.


Patrik_Hed skrev:
Vi blev förvånade och frågade hur man då skulle hinna om och då svarade han med att om framförvarande bil redan kör i 110 km/h då finns ju ingen anledning att köra om...
Men om framförvarande redan håller max tillåten hastighet så finns det väl ingen anledning att köra om? Eller _måste_ du få köra för fort hela tiden?
Med tanke på hur meningslösa många liv är så kan man förundras över hur bråttom folk har till det.


Patrik_Hed skrev:
Angående bilar som ligger för nära, det har ju varit flera ggr som det har varit ganska frestande att göra en tvärnit så att de lär sig en läxa en gång för alla. Men skulle man göra så mot alla så skulle man inte ha så mycket bil eller hälsa kvar.
En bekants bekant hade en bil som ändå var på väg till skroten så när det dök upp en stor svart bil i 160 i backspegeln så ställde gubben sig på bromsen. Båda bilarna en halvmeter kortare och killen (i pappas bil) vart av med körkortet. Till historien hör att gubben var gammal rallyförare och visste hur man skulle sitta i bilen för att inte bli skadad...


Ni som kör som idioter - tänk på att förr eller senare sitter det en sur liten gubbe i bilen framför och är beredd att ge dig en läxa. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.