Hej på er,
Sitter och fundera på om det finns något sätt att höja taket i mitt garage då behöver jag lyfta upp och meka med bilen.
går det att höja garaget i huvudtaget? hur? och sist behövs det bygglov?
Jätte stor tack
 
Om du bor i ett område med detaljplan behövs det bygglov.
Bor du utanför kan du kanske klara dig utan, det beror på vad du ska göra. (Och i vilken kommun du bor.)
 
Vad har du för typ av tak, och om det är ett sadeltak, vad har du för takvinkel? Inredd vind/loft?

Om du har ett sadeltak med någorlunda brant takvinkel och det räcker för dina behov så tror jag att det smidigaste sättet att få någon meter högre lyfthöjd att är att bygga om ett par av takstolarna i en del av garaget, jag kommer göra det själv nu i vår.
 
haavard skrev:
Om du bor i ett område med detaljplan behövs det bygglov.
Bor du utanför kan du kanske klara dig utan, det beror på vad du ska göra. (Och i vilken kommun du bor.)
Tack, Jag bor mitt i Göteborg (bostadsområdet).
Jag har tittat i alla hus ritningar det står inget om garaghöjden då tänkte mig att det kanske behövs inte.
 
robbanonline skrev:
Vad har du för typ av tak, och om det är ett sadeltak, vad har du för takvinkel? Inredd vind/loft?

Om du har ett sadeltak med någorlunda brant takvinkel och det räcker för dina behov så tror jag att det smidigaste sättet att få någon meter högre lyfthöjd att är att bygga om ett par av takstolarna i en del av garaget, jag kommer göra det själv nu i vår.
Hej, tänkte precis på det men har tyvärr inget brant lutning på taget då blir det kanskebygglov i alla fall.
förresten hur mycket ska du höja taket? och varför?bara nyfiken
Tack
 
Främre delen av garaget kommer få nära full takhöjd, runt 3,2-3,5 m räknar jag med blir den praktiska lyfthöjden (huset är ca 4,2 till nock), bakre delen loft för förvaring - jag mekar vw-bussar och golvet är oisolerat så det är skönare att inte behöva ligga på rygg :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.