Jag har Uponors Combipex RiR dragen och redo att koppla till fördelare. En detalj som jag ser som praktisk är möjligheten att redan vid fördelaren kunna stänga flödet till enskilda tappställen, vilket LK ger genom sin LK Universal Fördelare UNI 3-G15-Avst. Jag har inte funnit att Uponor har någon liknande produkt.

Är det tillåtet att blanda utrustning från LK och Uponor eller kommer rörmokaren att säga nej tack till installationen när han ser vad jag vill göra?
 
Det är inga problem sålänge man byter leverantör via gängade delar.
Uponor och LK har inga passande pressdelar, utan man går via gängorna för att byta.
Tänk på att välja rätt modell med halvkoppling/plankoppling så du inte fel delar.
 
Eftersom du har G15 på fördelaren är det egentligen bara att se till att du har en OK halvkoppling för Wirsbo/Uponor PEX och sedan har du en godkänd lösning. Se bara till att du får rätt halvkoppling mot slät ände alt konisk ände
 
Tack för svaren! Då passar jag på att få lite hjälp med vilka kopplingar som behövs.

Så här ser det ut:

Inkommande: 1 x 22 mm CombiPEX
Fördelare: LK Universal Fördelare UNI 3-G15-Avst (RSK 1875894)
Avstick: 3 x 15 mm CombiPEX

Är det här vad jag behöver?

1 x FPL-PX Kopplingsset 15x2,5xM 28 (RSK 1870014)
1 x FPL-PX Vinkelnippel utv-inv gäng (RSK 1850126)
3 x FPL-PX Kopplingsset 15x2,5xG½ Kromad (RSK 1870042)
 
Var på uponor utbildning och dom sa att om försäkringsbolagen verkligen vill "jävlas" så kan dom hävda att man inte följt installationsanvisningarna! Sen vad och hur man får blanda vet jag inte mer om! Men så sa uponor iaf, givetvis vill dom sälja mer av sitt också så man kan aldrig veta 100 % :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.