Robert-san01 skrev:
Hade också funderingar på att köpa en grävare att hyra ut. Dock så var min plan att köpa en helt ny och sedan byta var 2år när garantin gått ut. Andrahandsvärdet på dem är rätt bra så jag räknade med att skriva av den med ca 40 000kr/år. Det skulle ge att man behövde ha den uthyrd bara ca30 dagar om år för att nå budget. En bra och välutrustad 1,8-2t plus släp räknade jag med skulle gå få loss för ca 200 ex moms.
Nja. jag förmodar att du menar att du kan sälja den för 120' efter två år?
Med 30 dagar/år och 1300:-/dag i hyra så täcker du ju bara kapitalförlusten, det blir inte ens break even. Ovanpå det ska du ju täcka omkostnader, kapitalkostnader och någon form av avkastning, lämpligen + lite extra för oförutsett. Det är i alla fall vad jag skulle haft med i en budget. Eller räknar du kanske på ett högre andrahandsvärde?
 
Jag räknade med att den skulle vara ute en 45-60dagar per år och släpet skulle bekosta sig själv då man brukar hyra ut det separat/ta betalt för utkörning. Helt rätt att man egentligen skall ha med kapitalkostnader och det skulle bli en 6000kr/år. Slitage ser jag inte som någon post man behöver ta upp på en så ny maskin, det räknar jag in i avskrivningen och ev skador skall kunden/försäkring täcka.

Nu har jag inte plats på tomten för att husera maskinen och frun var inte helt med på noterna att bli maskintransportör så det projektet är lite lagt på is. Jag har köpt in 2 paddor jag tänkte hyra ut till sommaren, tror det kan vara en lagom uppvärmning. ;)
 
Glömde: I kalkylen räknade jag också med att köra själv en 4-5 helger per år och då ta en 6-800kr/h.
 
Jag är också sugen på en sådan där liten grävmaskin. Någon som vet någon annan återförsäljare i Sverige av liknande, så man kan jämföra? Annars kommer jag nog köpa en av Kellfri till våren. 32000kr med moms och frakt känns prisvärt och kul (även om den bara skulle hålla några sommrar). Jag har tänkt använda den på en villatomt för att skrapa bort jord från berg, gräva ut för stödmur och försöka få tillbaka stenar som rasat från en gammal stenmur.

Här är, som det ser ut, samma maskin på film:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7WbsgfwST_4

Filmen är från denna ebay-annons:

http://www.ebay.com/itm/MINI-BACKHO...=Excavators&hash=item4cfbc42e89#ht_1389wt_967
 
Octavianus, efter att ha sett den länkade filmen på youtube så skulle jag säga att den grävaren inte löser dina jobb på ett tillfredställande sätt. Framförallt den mycket begränsade svängen, de spretiga stödbenen och den låga vikten kommer göra det besvärligt för dig vid inomhusarbeten.
 
Det är egentligen bara ett hus som är litet, ett gammalt brygghus på ca 50 kvm. Går det inte att gräva ut det med maskinen gör det inte så mycket, har räknat med att handgräva det. däremot så har jag ett par lador med jordgolv, där det inte är allt för högt i tak eller stora portar, men ganska gott om svängrum väl i sidled. Så jag tror att det kommer funka där iaf, men dock kanske inte så bra i det lilla huset.
 
En Hydrovåg SG10 har mycket bättre sväng än denna maskin.
 
den finns även att köpa på energishop.se De är dock aningens dyrare, samt att de använder samma bilder som den som säljer på ebay, vilket e lite skumt.
 
Gullig! Den skulle ge många poäng i ungarnas sandlåda! :)
 
Inte sett just den men kolla lite filmer på youtube på den typen av grävare, jag tror ni kommer bli frustrerade av att jobba med en sån där, de brukar vara långsamma och opraktiska.

För 40 tkr kan ni hyra en 2-tons minigrävare i minst en månad, troligen längre om ni vill ha den på semestern i juli när bygg-sverige står still.

Vad är det för typ av grävjobb som ska göras? Jag har fått väldigt mycket gjort med en Avant 313 de senaste åren, rivit upp buskage och stubbar, flyttat stenmur, grusväg, planering och även en del grävning, den kostade 50.000 och är förvisso liten men stark och bra kvalitet.

vbig_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hagv skrev:
Någon som har lite input ang. ett sånt här grävaggregat? Är nyfiken på dom som finns på energishop : [länk]

Vi är 3 st som ev ska dela på en sådan då vi har en del mindre grävjobb att göra på våra tomter.
Aldrig i livet, du kommer bli grymt frustrerad över att behöva hoppa av och flytta den hela tiden.

Satsa hellre pengarna på att hyra, eller en begagnad som kan flytta sig av egen kraft.
 
Fast man flyttar den ju med skopan, som en mask typ =)
 
D09
Reagerar lite på dess utformning kring stödbenen

Dom är väldigt långt fram vilket innebär att man måste stå väldigt långt bak för att inte "trilla" ner i schaktet och då når den grävbommen inte alls långt.. Ser nästan ut att vara obefintligt

Jämf där man kan stå nästan precis vid kanten.

Nja. Försök hitta en beg minigrävare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.