Till Hempularen och andra.
Anmälan till mitt försäkringsbolag gjordes på fredagen på tele. Fick skadeanmälan efter helgen per mail av F-bolaget för att fyllas i.och gjordes omgående och sändes tillbaka. Hur lång tid F-bolaget tog på sig att ordna upp alla berörda kontakter kommer jag inte ihåg på rak arm. Jag ska anmäla skadan sen tar F-bolaget över. Dom visste om skadan från dag 1. F-bolaget sänder ut sin skadereglerare. Däremot så använde sig grabbhalvan eller numera TS sig av ett ombud från sitt F-bolag som kom och tittade samma dag. Medans vi själva ordnade att täta och förebygga skadan på plats. Så att vi inte ville få dit proffs är fel alla kan få se skaderapporten .


Ang. Byggare mot TS kontrakt / Skada

Skadans omfång betalas av F-bolaget inte av TS Jag betalar min självrisk. Det är ju därför byggare har Försäkring för sådana här saker
Så jag kan inte kvitta något som inte TS behöver betala för.

Missförstånd eller inte? Saken har blivit så mycket större än vad det igentligen skulle blivit. TS litar inte på hantverkare! och tog på sig alldeles för stor börda i detta fallet. Att det var vi som orsakade skadan var olyckligt men saker händer tyvärr.

Fiskebäck
 
Hammare_68 skrev:
ANSVAR ligger först och främst på byggherren, och hade nu TS varit lite mer framåt och med sunt förnuft tagit lite mer ingående referenser på byggaren, då hade saken varit klar.
Så du menar, på allvar, att det kundens fel helt och hållet, eftersom han valt fel företag?
 
Varför finns denna forumsdel, oftast är det ganska allvarliga anklagelser som inte får bemötas utan godkännande. Jag är kluven då jag både sett rimliga varnanden till rent skvaller.
 
Fiskebäck, det var ett bra klarläggande.
 
pbengtsson skrev:
Varför finns denna forumsdel, oftast är det ganska allvarliga anklagelser som inte får bemötas utan godkännande. Jag är kluven då jag både sett rimliga varnanden till rent skvaller.
Visst är det sjukt! Vem som helst kan ju skriva vad som helst utan att forumägaren kan kolla upp sanningshalten.
I detta fall har ju byggaren gett sin version av det hela, men det hela slutar ju bara med pajkastning om det vill sig illa.
Jag kan när som helst och var somhelst gå in och skriva massa osanningar om hantverkare bara för att jag har lust egentligen.
Ta bort den här forumsdelen, då övriga delar är mycket intressant läsning.
Snart kommer väl det hantverksforum där hantverkare varnar för kunder?? Nä just det det får man inte..
Tycker att alla som anlitar hantverkare kan be hantverkarna i fråga be att få tex 5 referenser som man kan kontakta innan ev jobb. Så har jag gjort och det funkar utmärkt, dom som inte vill lämna referenser behöver inte ens lämna offert.d^_^b
 
Forumsdelen kan nog få vara kvar, men om man som kund ska komma med åsikter så kanske det kan vara på sin plats med en smula spårbarhet. De flesta här är anonyma och hänger sedan ut en offentlig person, det vill säga hantverkaren. Okej, nu är hantverkare per definition inga duvungar. Men..

Men, så händer det väl inte så ofta att en kund, TS i detta fall visar prov på ..Att vilja försöka höja standarden? ..Saknar verklighetsförankring? Eller bara påtalar någonting som borde vara självklart. Typ orsaka inte vattenskador, det blir en massa onödigt merarbete.

Intressant diskussion ändock
 
Tror Grabbhalvan är en sån jobbig typ som drabbat fler än hantverkare med sitt smalspåriga synsätt. Håller på den andra ;)
 
Glennruben skrev:
Visst är det sjukt! Vem som helst kan ju skriva vad som helst utan att forumägaren kan kolla upp sanningshalten.
I detta fall har ju byggaren gett sin version av det hela, men det hela slutar ju bara med pajkastning om det vill sig illa.
Jag kan när som helst och var somhelst gå in och skriva massa osanningar om hantverkare bara för att jag har lust egentligen.
Ta bort den här forumsdelen, då övriga delar är mycket intressant läsning.
Snart kommer väl det hantverksforum där hantverkare varnar för kunder?? Nä just det det får man inte..
Tycker att alla som anlitar hantverkare kan be hantverkarna i fråga be att få tex 5 referenser som man kan kontakta innan ev jobb. Så har jag gjort och det funkar utmärkt, dom som inte vill lämna referenser behöver inte ens lämna offert.d^_^b
Ja detta med Internet är ju förskräckligt. Vem som helst kan skriva vad som helst när som helst. Förbjud Internet! Låt oss börja få del av information via Anslagstavlan, fikabordet och korvmojjen igen. Det var bättre förr. :|


Skämtåsido. Jag tycker detta är en bra forumdel som dessutom blir mycket bättre när motparten för yttra sig som i detta fall. Med båda sidor som ger information går det att bilda sig en uppfattning om vad som är rätt och fel, i annat fall blir det bara ett "jaha" där mycket info saknas - myntet har alltid två sidor. Samtidigt ska man ju ha klart för sig att inte alla som önskar gå i svaromål uttrycker sig lika lugnt och sansat som byggaren i detta fall....behovet av moderering ökar tusenfaldigt om man släpper detta helt fritt.
 
När det är som så att sitens styrande godkänner svar från berörda företag så kanske berörda företag borde kontaktas av siten innan det första inlägget görs så att företaget är medveten om att ett inlägg kommer att göras. På det viset får ju alla yttra sig. Jag menar, ska allt nu skötas seriöst och om siten räknas som ett forum som många läser och rättar sig efter så bör den ju inte vara sämre än media eller liknande.
 
...fast det verkar ju rätt orimligt att jämföra ett nätforum med 80000 "journalister" med en tidning som har 30?

Ta det för vad det är.... ett forum på internet.
 
Men är inte grejen att BH försöker ha en viss kvalitetsstämpel.
Vill man ha forumdrev så finns ju Flashback.
 
...fast så svartvitt är ju ändå inte livet eller detta forum. Även i sina mörkaste stunder har BH en annan nivå än FB. Alla dagar i veckan.
 
MathiasS skrev:
...fast det verkar ju rätt orimligt att jämföra ett nätforum med 80000 "journalister" med en tidning som har 30?

Ta det för vad det är.... ett forum på internet.
Det är inte antalet skrivare man tänker på när man pratar om ett medias genomslagkraft utan antal läsare och som det tex visar sig i den här tråden så fick ju företaget reda på det genom att en ev blivande kund inte ville bli kund tack vare denna site.
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Men är inte grejen att BH försöker ha en viss kvalitetsstämpel.
Vill man ha forumdrev så finns ju Flashback.
Men det är visar verkligen en hög kvalitetsstämpel, då även företagaren/ hantverkaren kan få dela med sig av sin syn av konflikten.
Nu vart det plötsligt en helt annan kamp än om bara TS hade fått säga sitt.
Då hade drevet gått rejält med resultat av mängder med smutskastning mot företagaren/ hantverkare(n).

Det är sådana här beslut av BH som motverkar att forumet att bli "little flashback" med nästan bara ryktesspridning.

Äntligen får även minoriteten :p göra sig hörd också.

Sen klipps det inte lika vinklat som i tv-underhållningen :), för underhållningen blir det när båda parter får yttra sina tänk. Annars blir trist och enkelriktat.

Kanske en ny typ av delforum kunde bli "byggfejden" eller "byggduellen".
Vilken underhållning det skulle bli men moderatorn skulle kanske få kämpa lite extra :).

Annars får TV sno det tipset :).
 
Nu är ju denna tråd till 50% ett undantag då faktiskt hantverkaren gått in med en saklig och lugn debatt.
Det vanliga är att företagaren inte kommer med i debatten och även i denna tråd har bara ett av dom två utpekade företagen klivit in.

Det som gjorde att detta inte blev ett drev berodde nog mycket på att TS visade en väldigt vinklad aggresiv attityd samt har en inläggshistorik som gör honom lite mindre trovärdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.