Det är två olika metoder.

Den ena går ut på att måla vartannat steg, låta torka, och sedan måla resten. Men som sagt - jag fattar fortfarande inte hur man då framåt slutet håller reda på vilka man målade i förrgår och vilka man målade förra veckan.

Den andra metoden är att måla halva steg, ex högra delen av hela trappan, och så får man smyga upp längs vänsterkanten under några dagar, och sen resten och använda högerkanten. Och då är frågan om det blir en skarv som syns längs mitten, eller inte.
 
co skrev:
Jag har tillbringat hela sommaren med ändlösa strykningar av ett par tidigare omålade fönster och en tidigare målad utemöbel med vit linoljefärg. Fyra strykningar innan det täckte på det omålade fönstret! Fyra strykningar med mellanliggande slipningar och rengöringar -det skulle ta mig två år innan trappen var målad och dessutom skulle den se bedrövlig ut däremellan!
Ursäkta urspårningen, men du ska väl ändå inte ha helvita golv eller trappa? Bryt färgen så täcker den bättre så räcker det kanske med två semestrar för din trappa? ;)

"Kom med lösningar, inte problem"
 
För 4 dagar sedan flyttade vi tillbaka upp på vår ovanvåning efter att ha målat golvet i hallen uppe och trappan med linoljefärg. Det blev hur bra som helst och trappen var tidigare målad med brun färg och troligen någon fernissa över det. Nu är den grå.

Vi bodde i matrummet under tiden eftersom vi har en liten kille och vi inte ville bära honom upp och ner i trappen under tiden vi målade samt att vi slapp ifrån all lukten.

Eftersom vi ändå var tvungna att kunna komma upp själva gjorde vi så att vi målade varannat steg. Första omgången målade vi oxå alla sättsteg samt kanter och undersidan på alla steg. Eftersom trappan var brun innan var det ju inga problem att gå på "rätt" steg under de 3 strykningarna i första omgången. Naturligtvis målade vi de stegen helt klara inklusive slutstrykning först. I andra omgången målade vi då bara resten av stegen, och bara ovansidorna eftersom resten redan var klart. Vi la ut stenar på de steg som var klara och ok att gå på så var det inga problem att veta var vi kunde trampa.
 
Sophie skrev:
För 4 dagar sedan flyttade vi tillbaka upp på vår ovanvåning efter att ha målat golvet i hallen uppe och trappan med linoljefärg. Det blev hur bra som helst och trappen var tidigare målad med brun färg och troligen någon fernissa över det. Nu är den grå.

Vi bodde i matrummet under tiden eftersom vi har en liten kille och vi inte ville bära honom upp och ner i trappen under tiden vi målade samt att vi slapp ifrån all lukten.

Eftersom vi ändå var tvungna att kunna komma upp själva gjorde vi så att vi målade varannat steg. Första omgången målade vi oxå alla sättsteg samt kanter och undersidan på alla steg. Eftersom trappan var brun innan var det ju inga problem att gå på "rätt" steg under de 3 strykningarna i första omgången. Naturligtvis målade vi de stegen helt klara inklusive slutstrykning först. I andra omgången målade vi då bara resten av stegen, och bara ovansidorna eftersom resten redan var klart. Vi la ut stenar på de steg som var klara och ok att gå på så var det inga problem att veta var vi kunde trampa.
Klarade du hela brunmålade trappen på bara tre strykningar med linoljefärg????? Impad blir jag!!! Hur förbehandlade du?
Norrbottentorpet; nä inte helvitt men vitt med lite gråbrytning tänkte jag måla trappen i! Jovisst tenderar jag att vara en som ser problemen hellre än lösningarna men just nu känner jag mig så renoveringstrött att jag gärna letar probem med att måla trappen bara för att slippa göra det!!!
 
Ja det var inga som helst problem. trappen var riktigt mörktbrun och full av vita färgdroppar från när tidigare ägare målat taket för jättemånga år sedan. tjocka droppar som vi fick skrapa bort. Annars skrapade vi bara av det värsta och slipade lite lätt. Men det var inte lönt att slipa direkt pga fernissan som bara fäster i slippappret så vi tog bara lite lite.

Färgen är väl kanske 40% grönumbra så den är inte så mörk men det täckte utmärkt redan första strykningen. Då såg man inget ab det bruna igenom, däremot syntes det var vi skrapat trärent och så för det sög ju olika mycket så trappan var väldigt flammig. Det försvann först på 3:e strykningen.

Jag tycker definitivt att du ska ge dig på att måla. Det blir så jättefint. Vi är så nöjda även om jag från början ville ha stegen trärena och oljade. Jag var rädd att det skulle bli väldigt halt. Trappan var hal innan och den är brant och gammal så stegen är nerslitna längst fram. För vår del var det dock för mycket slit med att slipa bort all fernissa så vi målade och vi ångrar oss inte. Och det var faktiskt inte så jobbigt... ;)
 
Här kommer bild på innan...
 
  • trappan_innan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tyvärr ingen bättre innan bild tillgänglig just nu...vår data kapsejsade för ett tag sedan och bilderna från demn finns på skiva men funkar inte i nya datan...

Här är iallafall hur den ser ut nu. Vi har bara gjort ovanvåningen och trappan än så länge men ska nu sätta igång med hallen nere oxå. Det är därför det ser lite skumt ut...
 
  • trappan_efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
SNYGGT!!! Min trappa är ju trären men lackad och eftersom det vara några år sedan är det ju fullt med sådana där fula grå/bruna mårken där lacken släppt. Så något måste göras och ungarna kanske skulle gilla att campa på nedervåningen i en vecka... Hur lång torktid hade du mellan strykningarna???
 
Vi tog en dag extra just för säkerhetsskull..så det inte skulle bli klibbigt. Hade ju inte varit roligt när det är en trappa som man springer i flera gånger om dagen. Alltså målade vi första strykningen på måndagen blev nästa på onsdag kväll eller torsdag. Men det var torrt innan.

Så höll vi ju på med resten av hallen uppe oxå och då blev det att ibland stod trappen några dagar för att vi gjorde annat...tapetserade eller målade väggarna och sådär.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.