Jag har de senaste dagarna haft tusentals små bruna skalbaggar som flyger över gräsmattan.

Detta verkar vara Trädgårdsborre, som ställer till med rejäl oreda genom att lägga larver i gräsmatten som äter upp rötterna, och sedan kommer fåglarna och hackar sönder det gräset som är kvar för att få tag på larverna.

Har letat och sökt efter en bra metod - helst skulle man ju vilja bli av med de flygande baggarna från början för att undvika att de lägger larver (eller i alla fall flyger till någon annans gräsmatta....)

Någon som har tips och erfarenheter?

Har vattnat gräsmattan så att baggarna ramlar ner och sedan kört över med gräsklipparen på låg höjd, men det verkar ha haft måttlig effekt.
 
Har samma bekymmer.
I år skall jag prova med "Trim mod gåsebiller" vilket jag köpt från Danmark.
Baggarna blir man nog inte av med med mindre än att man täcker gräsmattan helt under svärmningen, och vem orkar det?
Vad har du för jordmån? Bagg-eländena trivs tydligen i sandig jord.
 
Det är nog lite sandig jord här, men vet inte så noga.

De är som mest synliga ca kl 9:30 - 12:30. Undrar var de tar vägen sen..

Med någon effektivt dräparsprayburk kunde man ju gå runt och döda alla baggarna som flyger omkring men det är kanske inte så lyckat.
 
Hmmm.. har ni nån bra bild att lägga upp på dessa baggar ??? Vill se hur dom ser ut..
 
Har haft samma här och funderade på ifall man kunde suga upp flygfäna med en lövsug.
Är ju klart terapiarbete på högsta nivå men kan kanske fungera?
Nu har jag ingen så kunde inte prova.
 
En lövsug kanske skulle kunna fungera.... Skall se om jag kan få tag på en och testa.

Annars vore ju ett medel som de avskyr som man kan lägga ut på gräsmattan kanske kunna fungera, tyvärr har jag inte lyckats hitta någon bra information om vad de inte gillar. Någon sorts insektssprej som man kan gå runt på gräsmattan och spruta på dem känns inte som om en riktigt hållbar lösning, tveksamt till om det skulle fungera.

De är mestadels framme under förmiddagarna hos mig och då är jag inte hemma ändå så det är bara på helgerna jag kan leka med dem..
 
Tydlligen ska man behandla med nematoder som man vattnar ut i augusti när larverna kläcks. Dom är visst larver i 3-4 år läste jag nånstans. Googla på trädgårdsborre så hittar ni tror jag.
 
Redigerat:
Ska finnas nåt medel från Weibulls läset jag på olleberg. Ett biologiskt medel som ska motverka larverna. Kommer inte ihåg exakt dock.
 
har en kompis detta inträffade för förra året... han fick anlägga om hela gräsmattan, gräva upp, lägga nytt osv... ollonborrslarver sa han att det var...
 
Nån som vet ifall det är larverna som kläcks och sen svärmar på samma plats och sen lägger nya larver?
Låter ju förstås logiskt men kan va bra att veta för annars lönar det sig dåligt att utrota larverna.
 
Jag har haft problem med ollonborrar, har vattnat med nematoder från Bionema det är effektivt. Det hjälper på trädgårdsborrar också om det nu är det du har i så fall är de ettåriga.
 
Hade halva gräsmattan upphackad i slutet av sommaren/början på hösten men nu ser den lika prydlig ut som en misskött höstgräsmatta kan göra :)
 
TS, hur gick det för dig? Fick du bukt på problemet?
Läste för övrigt "trädgårdsabborre" i trådtiteln. Undrade vad detta var för tråd :)
 
Hej ! Jag trodde att jag hade löst problemet men tyvärr det funkade inte. Jag sökte överallt efter information och talade med kunniga. Så skrev jag här på forumet att jag hade ollonborrar och att nematoderna hjälpte och levde i den tron. I höstas skulle jag så nytt gräs och då upptäckte jag att det fanns larver överallt så det blev ingenting med det. Så jag körde 6 släp gräsmatta till tippen och har uppskattningsvis 40 lass till att köra bort. Jag skickade upp ett gäng levande larver i en box med gräs och en död skalbagge till Bionema för identifiering. Bionema tittade på dessa i mikroskåp och jag fick besked jag har pingborrar. Så nu skall jag kolla ordentligt till våren hur det ser ut och fortsätta på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.