Det var nästan klockrent vad vi har räknat på så det känns bra :)

Hur mycket har garaget kostat totalt Kiwi?

 
Eftersom jag inte är klar så har jag bara en uppskattning ännu.

Den visar på 162' SEK totalt.

Det som jag är stora och osäkra variabler så här i slutet är lite el samt inner- och ytterfärg och all panel. Där har jag höftat till med cirka 23' SEK kvar.

När jag är färdig tänkte jag publicera den kompletta checklistan med priser och allt på webbplatsen. Jag har invigning för hela släkten den 20:e juli, så då bör den vara på plats.  ;)
 
Låter spännande :)

Ser framemot när vi är igång. Förhoppningsvis inte om allt för lång tid.

 
Kiwi
Inspirerande att följa ditt bygge då det är så väldokumenterat. Gör det lättare att förstå arbetsgången.
Tack :)
 
Bygde selv dobbelgarasje uten å støpe, brukte bare asfalt, men så står den også på fjell  :)

Byggeprosess her http://www.lesjo.net/bilder.html og se bilder under Dobbelgarasje  ;)
 
Bidd@

Vilken fin hemsida :)
 
Takker og velkommen innom vår hemsida :cool:
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Nu har jag fått grävt och fyllt upp det gick på 25 000. I dyraste laget men vi fick fylla upp jätte mycket för att få rätt underlag.

 
Följer denna tråd med stort intresse eftersom jag oxå planerar att gjuta min egen platta till garaget i år. Projektet just nu är att försöka få en uppskattning av kostnaden! Mest för att banken ska få lite vettiga siffror att grubbla över  :)

Ska även till att bygga ut lite annat i sommar med veranda i 2 våningar och staket runt hela tomten(mest för hundens skull), men för att tala om gjutning av garageplatta, så vill jag oxå vara med och ventilera mina funderingar som total novis i ämnet. :surprised:

Förutsättningar:

platta på 6 x 7,8 m = ca 47 m2 skall gjutas mot kortsidan på min villa. det ska bli pulpettak på garaget.

Innan jag listar mina prisfunderingar kan jag tillägga att jag har bekanta som kan hjälpa mig med både frakt och prissänkning på grus och betong! Samt att jag har en bekant som har egen grävmaskin. Inte illa va?:)

Prisfunderingar:

Grävning/planering 500:-
fiberduk byggmax 678:-
dräneringsrör byggmax 770:-
Dräneringsgrus  ca 500:-
isolering byggmax 100 mm 3600:-
Kantelement "byggbilligare.nu" 5500:-
Armering + distanser 2000:-
Betong med betongbil 5 m3  3000:-
1 varv lekasten 800:-

Tot 17348:-

Sen tillkommer lite för golvbrunn och några meter avloppsrör.

Kan förstå att det låter billigt med grus å betong, men det är priser jag fått av min kompis som kör betongbil!

Verkar det vettigt för övrigt? har jag missat nåt viktigt ? Det jag är mest förvånad över är att isoleringen är så dyr! ( mer än halva kostnaden för plattan!)... Kan man göra på nåt annat sätt utan dessa kantelement? Ja, jag SKA ha ett varmisolerat garage!). Sen har jag sett att nån ska ha dubbla lager med 100 mm isolering. Jag har en byggbeskrivning från beijerbygg.se, och där är det ETT lager med 100 mm isolerig, så det är det jag har räknat på..

Sen funderar jag på det där med dräneringen... lägger man bara ett dräneringsrör runt plattan ett varv? Ska vattnet ledas iväg nånstans? ska man förbereda anslutning av stuprör till dräneringsröret?

Tacksam för alla kommentarer eftersom jag aldrig byggt nåt liknande förr.

Stefan.
 
Hej . Jag gjorde allt på min platta förutom gjutningen och slipningen.

Jag byggde med kantelement och 200 mm isolering i plattan förutom i voten där jag har 100 mm .

Min platta är 6,1 * 8,3 meter .Byggmatrialet gick på ca 25 000 kr med allt man behöver ,drän , brunn,markrör, armering ,element ,armering ,ing vatten.

MVH Peter
 
Såg att Bidda murat upp med leca-block direkt på asfalten.
Är det någon mer som har prövat en sådan konstruktion?
 
Murblokka rett på asfalt med støp i mellom.
Forankret de 2 første lag med leca til fjellet ved å slå kamjernstaver ned og
fylle opp med betong i hullene. Totalt 10 stenger, fordelt der hvor det kan bli mest
jordtrykk. (forståelig?)
Murte inn i siste lag patentbånd for å feste svill.

Tips: rettet ikke av toppen på muren men lage heller stendere med
tilpasset lengde, satte opp en laser og målte ut hvert punkt slik at de
tok opp ugjevnhetene. Husk at disse får sin faste plass og må derfor merkes.

Legger ut en skiss av muren.

Snitt%20mur.JPG
 
hej . Jag har murat upp med Leca på garageplattan och är mycket nöjd .

Murade för att plattan ligger under marknivå i bakkant ,men skulle murat ett varv i allafall för att syllen ska komma upp och inte ligga i vatten om det blir blött av någon anledning.

Jag murade 3 varv längst bak sedan 2 och 1 i framkant.

Jag har fått många bra tips här på forumet b l a av Lycke .
mvh :)
 
Tack för inläggen Bidd och adam32!
Till adam32 undrar jag hur du fäste lecablocken på (betong/asfalts)grunden?
Med murbruk eller med armeringsjärn som Bidd?
Till Bidd undrar jag om det armeringsjärn (kamjern) du slagit igenom Lecablocken
går ner i berg eller endast i en makadam-underlag?

Mitt problem är att jag har en lite sluttande asfalt, för att få avrinning på carporten,
tyvärr då även i den del där förrådet ska ligga (yta: 9 x 5,5 m, varav förråd på
5,5 x 3.1m). Så därför antar jag att jag måste mura upp en helt vågrät kant på några cm. för att sedan lägga på Lecablocken på detta (och slå i armeringsjärn till makadamunderlaget?). Har någon gjort något sådant?
Ett annat alternativ är väl att bygga en form och gjuta en 20x20cm balk runt förrådet och även då fixa till så att allt blit vågrät.
 
Vi har skjælfjell (løst fjell) slik at kamjern ble spisset i enden og slått ned i fjellet.

Hadde også fall på asfalten, rettet opp med forskjellige lengder på treverket (stendere).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.