Tack för alla bra svar, har förstått att jag inte hade behövt en trafo/spot men nu är det som det är :)
Badrummet är på 10kvm, ganska kvadratiskt med en duschhörna på typ 2kvm, det blir 8st i "kvadraten" och 2st inne i duschhörnan! Vet att det kanske blir för mycket men bättre att dimra ner än att tycka att det är för lite ljus ;-)
Nån som har tips på bra dimmer, den som jag tänkt köra med är från elbutik.se
Dimmer 1-10v Polarvit
Vad tror om den?
 
ullberg
Kan du inte posta lite bilder här när du är klar, jag hade länge tänkt Sirius 1 i mitt eget badrum men så plockade jag hem två stycken för att prova och jag tyckte de lyste väldigt vitt, jag fick känslan av snarare 4000K än de 3000 de ska vara. Det fick mig att gå på jakt efter annan lösning (fast jag har inte hittat något lika snyggt som Siriusen, ordentligt upphöjd ljuskälla, inga synliga dioder och smal horisontell ring är precis vad jag vill ha), så det vore väldigt spännande med din åsikt om ljus etc.

/U
 
Hej

Hoppas ni inte uppfattar att jag "kapar" tråden, tvekade men tycker det har med ditt ämne att göra, i annat fall beklagar jag.

Har stora problem med mina dimmbara ledspottar.

* Jag har i badrummet 4 stycken Xerolight 3x3w som jag tror är på 700 ma.

* Kopplade via driver/konverter Jolly Maxi som skall klara 4 st enligt elbutik.se. Den är via switchar inställd på 700ma

* Seriekopplade med loop avslut på en "xerolight fögreningsbox"

* Dimbara via en Eljo Renova strömbrytare med impulsfjäder.

Jag har varit med den erfarna elektrikern när han kopplat, dom lyser och går att dimmra i cirka 20 minuter sen börjar dom ge upp, blinkar svagt och släcks sedan. Sedan lyser de svagt (knappt synligt om det inte är bäcksvart.) Det svaga ljuset finns kvar oavsett om strömbrytaren är påslagen eller ej.

Har någon aning om vad som kan vara fel, både jag och elektrikern kliar oss gråhåriga?

Tack på förhand // Arvid
 
ArvCop// Det låter som överlast, har du länk till ledspottarna?
 
10m² räcker det med 10st 3x1W (detta om du inte har någon annan belysning, och inga fönster).

10st 3x3W lyser kanske dubbelt så mycket (inte 3ggr som man kan tro). Har du svarta väggar och svart golv och du vill ha ordentlig städbelysning så kanske det är befogat. Annars blir det bara överdrivet :cool:
 
Ska jag va ärlig så va det som styrde mest att det blev snyggast att sätta 8st i huvuddelen och 2st i duschhörnan!
Dom sitter såhär:
O-----------O------------O.

------O------------O

O-----------O------------O-------------O--------------O.

Badrumsmöbel. Duschhörna

Kommer nog lysa väldigt väldigt mycket men bättre att dimra ner än att känna att det är för lite ljus!
 
Redigerat:
Jag har köpt hem Sirius till mitt lilla badrum (3,4kvm), dom gav sjukt mycket ljus!!!
Jag hade planerat att montera 4 st i badrummet men egentligen räcker det nog med 1 för att få tillfredställande ljus där inne, men för att få en snygg belysning kommer jag att montera alla 4:a men dom lär nog aldrig vara på full ljust.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.