Använde ni er av borka hela vägen eller tog ni in en utifrån för inredningsarbetet.
Får man fråga vart ni ska lyfta eller har lyft någonstans, är det i stockholm eller ??
 
Det är Borka som ska bygga upp alla väggar osv. Sen VVS/el/badrum osv har vi inte bestämt än.
Ja, vi bor i Stockholm så det är här lyftet kommer att ske.
 
hej vi ska till och lyfta med Borka vi fick vårt anbud igår det ladnar på 545000. Då ingår hel övervåning med 27 graders taklutning huset blir 7x10m vi ska även ha en utbyggnad på bottenvåning på 3x7 m. I priset ingår 8 st fönster två stora och två mindre plus vanliga samt en balkongdörr och ytterdörr. Väggar och takkommer färdigisolerat med gipsskiva. vi kommer att leja ut el och vvs innerväggar och ysskikt förutom i badrum gör vi själva. Vi hoppas att vi ska komma undan med 900000:-


Vi hade även kontakt med Åtvida berk men efter att ha jagat dom i över ett halvår tröttnade vi .......

Isabel :D
 
hej alla som tänkt bygga öv! jag har varit med om flera lyft.arbetar i gbg området med villor.först när började läsa på forumet,tänkte jag vad är detta, en gygde för 350-400 o en annan för 600 o en för nästan miljonen.visst går det att spara pengar men inget är billigt idag.lämnar man till en svensk entrepenör för man räkna runt miljonen minst beroende på val av deverse
 
Hej! Jag har ett par komisar som blev missnöjda med Åtvidabergshus, däremot så har vi byggt hus via Åtvidabergs Hus & Takvåningar och det har inte varit några problem! Dom har verkligen ställt upp i alla lägen och varit kanon. Ville bara säga det! :)
 
Zeb skrev:
För tre år sedan så hjälpte jag min kompis att höja taket ca en meter. Hans tanke var att lyfta befintligt tak med block och talja, domkrafter mm. Nu visade sig taket och befintliga takstolar var så dåliga att han fick byta rubbet.

På mindre än en vecka hade han ett nytt tak som var en meter högre upp än det andra. Vi hade inga kranbilar eller liknande utan allt gjordes för hand.

Detta är en del i en större renovering så det är alltid svårt att beräkna kostnaden.

/Zeb
Jag bara undrar hur många var ni som fixade allt det på en vecka och hur fick ni upp takstolarna utan kran? Står inför liknande problem och undrar vilken väg man ska gå. Är det inte helt olika takkonstruktioner om man ska byta från kallvind till bostadsyta, täckskikt mm?
 
Med hjälp av några hjälpsamma grannar så knuffade vi upp mansardstakstolarna på ovanvåningen. Dom var delade i två delar p.g.a. storleken (ovandel och underdel.
Sedan spikade vi i hop och reste upp. Gick väldigt smidigt!
 
Hej!
Nu börjar det klarna...
Om man gör all inredning själv, är sparsam med elinstallationer kanske kostnaden för taklyft landar enligt följande:

Förstärkningar av bef kåk:
30 000-50 000 (ytterväggar)
25 000 (förstärkningsbalk)

100kvm takyta 400 000-500 000:
2 st trefackstakkupor á 50 000 st

Hyra av byggnadsställning:
10 000?

Inredning:
150 000-

Bygglov:
5000?

Kvalitetsansvarig:
10 000?

Elinstallationer:
20 000-50 000?

VVS, t.ex vattenburen golvvärme:
30 000-40 000

Lagning av nedervåning + diverse:
0-20 000?

Målning av hela kåken
20 000:-

Summa:
870 000:-

(Byggfaktor (30%) >:(
1 130 000 )

Hälsar Fredrik











 
tjena fredrik!jag tror att de priset du kommit fram till ,är mer verkligt än dom runt andra.ha de
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.