Har efter en längre tids snickeri på huset blivit riktigt sugen på lite finsnickeri igen.

Det blir ett sideboard till vardagsrummet.

Stomme i 22mm MFD, fanéras med ekfanér och lackeras svart.
Ben i svartlackerad massiv ek.
Lådstommar i massiv vitlaserad ek.

Hoppas på att komma igång nu under mellandagarna.

Här är en skiss. Ska ända lite på måtten. Den ska bli lite lägre och lite smalare.

byra.jpg
 
erik_n skrev:
Stomme i 22mm MFD, fanéras med ekfanér och lackeras svart.
Ser snygg ut, men ska du inte använda färdigfanérad mdf? Eller har du särskillda skäl att fanéra själv?
/B
 
bengtn skrev:
Ser snygg ut, men ska du inte använda färdigfanérad mdf? Eller har du särskillda skäl att fanéra själv?
/B

Tanken var att från början använda fanérad MDF. Men eftersom jag ska lite infrästa handtag och liknande i lådorna måste det ligga massivträ under fanéren på vissa ställen. blir lite stökigt att få till. Sen är fördelen att jag kan skruva och limma stommen innan jag lägger på fanéren.

Men huvudanledningen är nog egentligen att jag vill utmana mig själv eftersom jag aldrig jobbat med fanér.
 
Så... nu börjar skisserna bli klara:

Lite klur på hur jag ska göra fogarna vid benen. Vill inte ha något synligt ändträ och inga skruvar... Blir någon form av sinkning...

1.jpg
2.jpg3.jpg
 
Benfogen ser ut att vara perfekt för en domino eller fräst fog med lös tapp. Alternativt en tappfog med riktigt kluriga vinklar. Spännade.
Gör lådorna i massiv ek, inkl fronterna så slipper du tänka på att lägga in massivträ. Du får också chansen att handsinka lådfogen.
/B
 
Redigerat:
bengtn skrev:
Benfogen ser ut att vara perfekt för en domino eller fräst fog med lös tapp. Alternativt en tappfog med riktigt kluriga vinklar. Spännade.
Gör lådorna i massiv ek, inkl fronterna så slipper du tänka på att lägga in massivträ. Du får också chansen att handsinka lådfogen.
/B
Skissar lite på benfogarna men vinklarna är minst sagt kluriga... Återkommer med lösningen när jag klurat klar :)

Lådorna blir massiv ek, där blir det sinkade fogar. Dock inte bestämt mig ang fronterna ännu. Aldrig jobbat med fanér som sagt och är sugen på att exprimentera lite... Vem vet, jag kanske lessnar och bygger i massivt ändå. Men just nu lockar det att prova lite fanérbygge :)
 
Redigerat:
Blir det inte svårt att lägga på fanér efter att stommen är monterad och limmad? Hur får du kanterna att bli raka och snygga, pressning m.m.?
 
Benfogen ser kanske ut att kunna bli en svag punkt om skåpet blir tungt.
 
Nybyggarn skrev:
Benfogen ser kanske ut att kunna bli en svag punkt om skåpet blir tungt.
Precis. Där i ligger utmaningen...
 
Vad tror ni om den här benfogen?

stativ1.jpgstativ2.jpgstativ3.jpgstativ4.jpg
 
Ser bra ut. Belastningen gör ju att den kommer att vilja öppna sig i nederkant. Med en tajt passning på laxen håller det säkert bra. Ser med spänning fram emot att följa ditt projekt. Har haft något liknande i huvudet ett tag, men ingen tid. Dock inga så avancerade ben i mina tankar :)
 
Hade du varit kund i mitt snickeri hade du fått beröm för ritningen, och en önskan att minska vinkeln lite... Jag tror det blir för mycket tyngd på fogen, hur bra du än gör den. (Om du inte har något tungt i skåpen kan det ju gå...)
 
bigsnucke skrev:
Hade du varit kund i mitt snickeri hade du fått beröm för ritningen, och en önskan att minska vinkeln lite... Jag tror det blir för mycket tyngd på fogen, hur bra du än gör den. (Om du inte har något tungt i skåpen kan det ju gå...)

Tack!

Hoppas jag lyckas lika bra med att forma i trä som att forma i datorn!

Vad tror du om den här benvinkeln då?

4.jpg
 
Ett alternativ till laxstjärten skulle kunna vara en rak tapp som du spänner ihop med en (jag vet inte vad det heter på svenska) drawboring.
Risken som jag ser med en laxstjärt är att om den inte är riktigt tajt så får du en sned belastning. En sned belastning borde göra den svagare och man riskerar att den bryts.
 
Den första vinkeln bidrar ju helt klar mer till designen tycker jag. Ek är starkt. Friskt vågat hälften vunnet ;)

Nu försvann visst bilderna på fogen för mig i tråden. Men en tanke som flög genom huvudet var något om att inte låta laxen gå hela vägen ner, utan låta sargerna gå in under benet, vilket då kan hjälpa till att stötta benet och hindra det från att röra sig nedåt i under innerkanten, vilket det måste göra för att "bryta sig loss".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.