För ett par dagar sen hände någonting spännande.

Vår kattunge har fått nippran på att pilla på allt som lyser, och nu hade tiden kommit till knappen på UPS:en som matar laddomaten, cirkulationspumpen och ett par temperaturregulatorer som styr bland annat pelletsbrännaren.

Så medan det brann för fullt i pannan så stängde han av UPS:en.

Av en ren slump så skulle jag hänga upp en radiator i ett badrum som har stått på träklossar på golvet ett tag, och reagerade på att radiatorn var iskall.. så jag gick ner i källaren och tittade ifall cirkulationspumpen var avstängd (Vi stänger av förbrukningen ibland för att pannan ska komma upp i temperatur snabbare när den varit riktigt kall)

När jag kommer ner så får jag en smärre chock.. termometern på pannan visar ca 130 grader! (Vet ej exakt temp eftersom nålen gick en bra bit utanför skalan..)
Och trycket är ca 1,8bar

SYR-ventilen hade inte börjar spola vatten, och ingen av 1,5 bars säkerhetsventilerna hade öppnat.

Så jag öppnade ena säkerhetsventilen, varav det börjar spruta ut 130 grader varm ånga, inte en droppe vatten förrän efter över 5 minuters spolande.

När ångan hade lättat så kunde jag ta en bild på pannan, och allt vatten som kondenserade mot en del kalla rör..

Nålen på termometern pekade rakt neråt när jag kom ner i källaren första gången, denna bild är tagen efter ca 10 minuters spolande med kallvatten och när ångan hade lättat lite, jag såg knappt fram till glasögonen dom första 5 minutrarna.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag slog på UPS:en för att köra igång laddomaten och cirkulationspumpen för att hjälpa till att kyla pannan så stod shunten på max-värme, och styrsystemet visade en framledningstemperatur på 118 grader, även detta var efter 5 minuters spolning.

Så nu blir det till att se om det går att rengöra/smörja/renovera SYR-ventilen, som jag för övrigt tycker borde hålla längre än 5 år..

Jag ska även koppla in ett larm via överhettningsskyddet på pannan till en sirén som sitter centralt placerad mitt i huset.
 
Finns det inget elektriskt överhettningsskydd som bryter pelletsbrännaren vid 95 grader
säkerhetsventilerna måste motioneras regelbundet
 
När jag körde vedeldat tyckte jag att bästa sättet att få ner tempen på den kokande pannan var att få ngn av ungdomarna att duscha...
 
Jag eldade med ved när detta hände, och det var gott om "utrymme" i tanken, men eftersom laddomaten inte var igång så blev det inte speciellt mycket cirkulation till tanken, den var dock laddad 100/40/40, så det kommer upp lite värme i den även utan laddomatens cirkulationspumpar igång :)
 
Kurtivan skrev:
När jag körde vedeldat tyckte jag att bästa sättet att få ner tempen på den kokande pannan var att få ngn av ungdomarna att duscha...
Jag öppnade alla kranar helt också, men det tog ändå rätt länge att få ner tempen, och när förrådsberedaren var kall, då tar det ju ändå en stund att kyla ner pannans vattenvolym.
 
Har samma SYR som du har på bilden, brukar trycka till på den någon gång ibland.



Vad har du förresten för UPS? Hur länge klara den avbrott?
 
Redigerat:
Jonas_Olofsson skrev:
Har samma SYR som du har på bilden, brukar trycka till på den någon gång ibland.



Vad har du förresten för UPS? Hur länge klara den avbrott?
Jag har ett par UPS:ar, men bara en liten till pannan, när det blir strömavbrott så brukar jag koppla till ett 45Ah bilbatteri till den, och sedan bara använda den för att ladda ur pannan tills det slutar brinna (ifall vi vid det tillfället kör med ved), och sedan köra cirkulationspumpen då och då för att få ut lite värme i huset.

Så jag vet faktiskt inte hur lång driftstid jag har totalt eftersom jag aldrig kört slut på batteriet, men det börjar bli dags att testa det snart :)
 
Jag har också den SYR-ventilen som du fast jag använder den som nödkylning till solfångarna. Och min har också gått sönder. Du har kanske råkat ut för samma typ av fel?
Det som hände min var att känselkroppens "pigg" som skall öppna ventilen stansades igenom av ventilens pigg varvid ventilen förblev stängd. Jag hade också min monterad nedåt som du, så om det är samma fel hos dig så kanske man inte skall montera den nedåt. Min nuvarande sitter med den färgade knappen uppåt och motioneras mer än vad jag gjorde med min gamla (kanske skall ge den några tryck igen när man kommer hem....).
 
Var har du satt givaren, sitter den på varmaste stället?
 
Jag tittade på min precis, och det var gängan som höll ihop ventilens båda delar som hade släppt och gängats loss, antagligen av vibrationer genom åren.

Enligt manualen ska man kunna montera den på det håll jag gjort, men eftersom gravitationen tillsammans med vibrationer uppenbarligen kan bli ett problem så kommer jag att antingen borra hål och sätta en stoppskruv genom gängan, eller använda gänglåsning när jag monterar ihop den igen.
 
cashking skrev:
Var har du satt givaren, sitter den på varmaste stället?
Sitter i acktankens nedre del, närmare bestämt i tankens nedre anslutning för elpatron.
När det blir varmt så att SYR ventilen öppnar så är toppen väldigt nära 100 grader.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.