Hej

Har en tomt till försäljning och har fått en köpare. Jag har själv satt ut tomten till försäljning och har hittat kontrakt på nätet. Jag undrar dock om det finns en sk depositarie som fungerar som en mellanhand som håller pengarna och titeln till tomten för att sedan lämna ut det till köpare och säljare. Har frågat Swedbank men de vill ha 10 000 för jobbet och då skriver de även kontrakt. Letar bara efter billigast möjliga alternativ vid försäljning. Om det finns depositarier vad finns det då för risker (för både köpare och säljare) med att anlita dessa jämfört med att låta banken vara med vid försäljningen?

( I USA kallas denna profession escrow agent)

Tack för ev svar :)
 
Varför behöver du någon som håller pengarna? Det är ju inte så att köparen kan springa iväg med tomten..

I Sverige träffas man vanligen på en bank, skriver kontrakt, och för samtidigt över pengarna till säljarens konto. Titel existerar inte på samma sätt i Sverige som i USA, här har vi lagfart vilket köparen kan ansöka om när denne äger tomten.
 
Tack för svaret.. men.. Att vi vill ha någon som står som mellanhand är för köparens trygghet att inte vi lurar av dem pengarna. Jag är inte insatt i hur det fuskas i affärer, men tror säkert att det görs och därför vill vi se till att det blir en trygg affär. Titel, lagfart.. Köparen vill ju ha den i samma stund som man betalar? Något bevis för att man köpt en tomt förutom inbetalningen existerar väl? Är det då inte lagfarten man får? Vad får man som bevis isf? Och var ansöker man om lagfarten?
Banken vill ha 10 000 för uppdraget och vi letar efter ett billigare alternativ.
 
Man får det undertecknade köpekontraktet och kvitto på betalningen. Det är bevis så gott som något.

Senare ansöker man om lagfart hos Lantmäteriet för att få köpet officiellt registrerat, det finns ingen som helst möjlighet att få den i handen vid köp i Sverige. Det fungerar alltså inte som i USA där man har en fysisk Title på såväl fastigheter som bilar.

Gå till banken, dom hjälper dej gratis med kontrakt, betalning och kvitto.

Edit: Köparen bör givetvis kolla att det är Du som har Lagfarten på tomten innan han betalar.
 
Redigerat:
Min bank (Swedbank) erbjöd sina tjänster mot 10 000kr. Vad är det magiska ordet för att få dem att göra det gratis? ;) Trodde inte man fick något gratis någonstans.. Men kanske är det en annan bank som erbjuder de tjänsterna gratis.
 
Mikael_L
Det brukar vara att man är kund hos dom och sätter in pengarna från affären på konto hos banken ifråga.
Tjejen sålde iaf tomt på det viset, med både köpare och säljare som träffades på banken. Och tjänstemannen bevittnade köpet. Allt gratis.

Annars får du hota med att byta bank. och hjälper inte det så får du göra allvar av hotet.
 
Tack för svaren :) Ska prata med min bank imorgon om detta.
 
Hemmakatten
Vi köpte vår tomt privat via en annons på blocket. Eftersom vi känner en mäklare så bad vi henne att ordna alla papper (köpekontrakt, köpebrev mm). Vi träffades på banken, betalade hela summan, och sedan var tomten vår. Banken skickade in begäran om lagfart för oss som vi fick några veckor senare. Så mitt itps är att höra med någon mäklare, vet andra som gjort så coh de fick betala ca 5000.
 
Vi har alltid fått hjälp av vår bankman, kostnadsfritt, när det gäller sådana här affärer. Du skall kanske byta bank?
 
Men en Lagfart kostar pengar stämpelskatt kallar de den tror jag, det kan vara den man betalar för men knappast 10 000kr
 
cecar33 skrev:
Men en Lagfart kostar pengar stämpelskatt kallar de den tror jag, det kan vara den man betalar för men knappast 10 000kr
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stämpelskatt

"fysiska personer (privatpersoner): 1,5 %" ... "på köpeskillingen"
 
Nanny Fine
cecar33 skrev:
Men en Lagfart kostar pengar stämpelskatt kallar de den tror jag, det kan vara den man betalar för men knappast 10 000kr

Det är ju dessutom köparen som betalar lagfarten....

Kan för övrigt inte förstå varför man inte tar hjälp när man själv inte vet.... "Det kostar pengar". Eh, ja. Ser inget konstigt i att ta betalt för jobb man gör.....:blushing:
 
cecar33 skrev:
Nyfniken [bild]
Nanny Fine
Och
Ville du mig något? Ditt inlägg är obegripligt.
 
Nyfiken! Nej!

Det var TS som jag lämnade ett förslag till.
PS vad ville du själv säga med ditt inlägg och länk??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.