Hej

Vi ska bygga nytt till våren, äntligen efter massa olika turer. Vi var till vår husleverantör och diskuterade det ena och det andra. Då säger han att vi inte behöver något ventilationsaggregat utan att det räcker med självdrag eftersom vi kommer elda med ved samt ha en kamin inomhus. När jag då säger att jag är ganska säker på att vi måste ha någon form av ventilation, påstår han fortfarande att det inte är så. Pannan kommer vara i garaget och kaminen kommer nog inte sättas in på det närmaste året...

Hur är det egentligen?!

/Jim
 
Bygger man nytt skulle jag säga att FTX är det som gäller. Ok, investeringskostnaden blir kanske något högre än en del andra alternativ men huset ska stå i många år. Ett ventilationssystem som återvinner värme och ger bra inomhusklimat skulle jag inte pruta bort. Det lönar sig i längden.
 
Definitivt ett FTX-aggregat i ett nybyggt hus
 
Javisst, du får ha självdrag, men varför begränsa sig så när man bygger nytt.
FTX skulle även jag rösta på.
 
JOW skrev:
Javisst, du får ha självdrag, men varför begränsa sig så när man bygger nytt.
FTX skulle även jag rösta på.
Går det verkligen att uppfylla kraven i energibalansberäkningen med självdrag ?
 
Du lär väl inte elda året runt, men ventilation vill du alltid ha. Naturligtvis ska du ha en ventilationsanläggning med ett FTX-aggregat. Mycket märkligt av din husleverantör att förespråka något annat. Ugglor i mossen?
 
Vanliga lösningar vid nybyggnation av villor

FTX-värmepump
FX-värmepump
Bergvärmepump plus mekanisk frånluftsventilation
Övriga pannor t,ex biobränsle plus mekanisk frånluftsventilation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.