Hej på er.

Lite då och då frågar folk efter råd och tips om trädfällning och vilka motorsåg man skall köpa, ofta brukar det stå något i stil med " jag har ingen / liten erfarenhet".
Då får jag alltid skräckbilder i huvudet med folk som inte ens borde få titta på ett motorsåg men som ändå håller på och fäller, och får träd över sig eller sågar sig i benet...

Hittade ett par filmer som är lysande exempel på folk som borde anlita ett proffs istället för att göra själv...

Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=Zz0rbuBk8pE&feature=related

Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=E_7Rr4SzkFc&feature=related

En annan som skall vara glad att han lever...
http://www.youtube.com/watch?v=GVkt_Ve70Ic&feature=related

Så mitt råd, ser ni inga som helst fel i dessa filmer, eller om det ser ut så här när ni är ute och sågar med motorsåg, Gå en utbildning eller anlita ett proffs!!
 
När man ska såga ner ett träd, ska man första "jacka ur" en stor bit åt det hållet som man vill att trädet ska falla och sedan såga av det?

Pappa är proffs, så man skulle ju egentligen kunna fråga honom, men.. :)

//Patrik
 
Det såg väl rätt normalt ut =) brukar det inte ta en timme för att såga ner ett träd :p
 
Ja, det är sannerligen märkligt att det inte sker fler olyckor med allvarlig utgång än det faktiskt gör.På ödetomten mitt emot här var ett äldre par och högg ved för några år sedan med motorsåg. Skyddsutrustningen bestod av ett par hörselskydd. Jag var så orolig att jag plockade fram stora förbandlådan och ett par rullar extra gasbindor och kompresser till tryckförband. Som tur var kunde jag plocka tillbaka det efter några dagar.

Patrik_Hed: Det heter fällskär.
 
JOW skrev:
Olika metoder.
Att fälla säkert.
Tack för den länken :)

Jag har iofs fällt en hel del träd utan olyckor eller tillbud efter att ha "snabb-pluggat" tidigare, men denna sida ska jag titta närmare på nästa gång det är dags, alltid snappar man upp något :)
 
Japp, det var så tanken var, fast jag skrev inte så mycket, alltid bra att kunna läsa på innan, när man inte gör det så ofta.
 
mexitegel skrev:
Patrik_Hed: Det heter fällskär.
"Urjackandet" heter riktskär (och man börjar alltid uppifrån och snett ner för att inte klämma svärdet)
 
mexitegel skrev:
Ja, det är sannerligen märkligt att det inte sker fler olyckor med allvarlig utgång än det faktiskt gör.r.
Det sker massor med olyckor med motorsåg. Minst fem dödsolyckor varje år inom skogsbruket, och där är det ändå folk med vana som kör.

Har själv sågat en rejäl reva i mina skyddsbyxor..
 
mycke_nu skrev:
Det sker massor med olyckor med motorsåg. Minst fem dödsolyckor varje år inom skogsbruket, och där är det ändå folk med vana som kör.

Har själv sågat en rejäl reva i mina skyddsbyxor..
Det är nog som inom alla branscher, det är yrkesmännen som är ute för mest olyckor, det är ju trots allt lite skillnad på att så och såga 40 timmar i veckan och 30 minuter var 3:e år.
 
mexitegel skrev:
Patrik_Hed: Det heter fällskär.
Pongu skrev:
"Urjackandet" heter riktskär (och man börjar alltid uppifrån och snett ner för att inte klämma svärdet)
Aha, okej. Tack för informationen.

//Patrik
 
Pongu skrev:
"Urjackandet" heter riktskär (och man börjar alltid uppifrån och snett ner för att inte klämma svärdet)
Så som jag ser det är anledningen att man börjar uppifrån att man lättare siktar då ( man bestämmer åt vilket håll trädet skall falla med riktskäret)
Lyckas man klämma svärdet när man sågar riktskäret ( urjacket, fällskär eller vad man nu kallar det för) så skall man nog lämna över sågandet till någon annan...

mycke_nu skrev:
Har själv sågat en rejäl reva i mina skyddsbyxor..
Om du sågat en reva i byxorna så att stoppningen blivit skadad skall man kassera byxorna...
 
Zixten skrev:
Om du sågat en reva i byxorna så att stoppningen blivit skadad skall man kassera byxorna...
Jo, jag vet. Tänkte såga i andra benet nästa gång..
 
mycke_nu skrev:
Jo, jag vet. Tänkte såga i andra benet nästa gång..
Hehe, den var bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.