Funderar på att ha 10x10 skifferplattor som golv i vårat nya bad/ducsh/tvättrum.
För/nackdelar med detta?
Drar det åt sig mycket skit?

10x10 svarta skiffer på golv,
20x33 vita matta på vägg,
ducshhörna av turkosa glasblock,
vad tycker ni om den färgskalan, skulle den funka?
 
Det låter toksnyggt :)! Turkosa glasblock har jag dock aldrig sett, men det passar ju definitivt ihop!
Vi har köpt svart skiffer 30x30 till vårat badrum & skiffermosaik 5x5 till duchhörnan. Kaklet är matt från Höganäs 10x30.
Skall lägga ut bild så fort allt är på plats!

Lycka till med badrummet!
 
Vitt matt 10x30 från Höganäs skulle det stå... Sorry!
 
Tänkte på det, skall man olja skiffern innan man fogar?Och hur ofta skall man sedan olja?
Hur känslig är skiffer egentligen? Jag menar man har hört att den spricker etc.
Men 10x10x1 måste väl ändå tåla en del?
 
Blomman77!

Har funderat på något i din stil så det vore kul att få se biulderna.
 
skiffer är en sort av kalksten som inte tål sura rengöringsmedel ( liksom marmor). Inga "Ta bort kalk" medel går att använda vid städning. Har man mycket kalk i duschvatten så är det inte så frescht efter några år. Även om man oljar in så är skyddet inte långvarigt i duschen där man använder fetlösande medel som tvål och shampo + varm vatten :(. Jag tycker att skiffer i våta utrymmen är ett mindre lyckat val .... när man tänker på underhål.
Har själv en källartrappa av polerad svart skiffer och det ligger plattor med ojämn/ bruten yta i hallen som jag underhåller med brun såpa. Den fetar och täpper till porer i stenen. Efter 60 år i bruk har dom icke polerade plattor fått något slätare yta och dom polerade trappor har en del synliga repor men där har man ju gått i 60 år med sandiga skor på ;). Kan bara säga ur 60 års perspektiv att skiffer med bruten yta är mer förlåtande för mekanisk slitage = skador syns mindre ;).
gaia
 
Opolerade skifferplattor i en hall kan altså rekommenderas?
Trodde det skulle bli ljusa skrapmärken?
Låter som ett intressant alternativ.
 
ante100 skrev:
Opolerade skifferplattor i en hall kan altså rekommenderas?
Trodde det skulle bli ljusa skrapmärken?
Låter som ett intressant alternativ.
Ljusa skrapmärken har jag inte observerat på mina plattor. Drar man ett sträck med ett kniv så blir det ett märke men vanliga skor påverkar inte så våldsamt. Sen är ju den brutna ytan så skiftande i nyanser att en och annan repa märks inte så tydligt ;). Sandkorn och annat skräpp försvinner ner i ojämnheter och slitage verkar vara mindre än om all smuts legat på slättslippad yta. Jag är mycket nöjd med detta gamla skiffergolv och kan faktiskt rekommendera sådan, i torra utrymmen förstås.
gaia
 
Förklara!

Plattsattaren skrev:
Vill bara säga att du borde tänka igenom ditt färg på plattorna innan du lägger det.
Alltså bara att du e medveten om följderna av svarta golv, Speciellt i badrum...  
 
Det var mindre kul att höra då vi precis lagt in svart skiffer i vårat badrum. I duschen har vi skiffer-mosaik...
I butiken där vi köpte skiffer så frågade vi om det t.ex gick att ha i duschutrymme... "Ja" blev svaret. Känner mig faktiskt lite lurad nu >:(!

gaia skrev:
skiffer är en sort av kalksten som inte tål  sura rengöringsmedel ( liksom marmor). Inga "Ta bort kalk" medel går att använda vid städning. Har man mycket kalk i duschvatten så är det inte så frescht efter några år. Även om man oljar in så är skyddet inte långvarigt i duschen där man använder fetlösande medel som tvål och shampo + varm vatten  :(. Jag tycker att skiffer i våta utrymmen är ett mindre lyckat val ....  när man tänker på underhål.
Har själv en källartrappa av polerad svart skiffer och det ligger plattor med ojämn/ bruten yta i hallen som jag underhåller med brun såpa. Den fetar och täpper till porer i stenen. Efter 60 år i bruk har dom  icke polerade plattor fått något slätare yta och dom polerade trappor har en del synliga repor men där har man ju gått i 60 år med sandiga skor på ;). Kan bara säga ur 60 års perspektiv att skiffer med bruten yta är mer förlåtande för mekanisk slitage = skador syns mindre ;).
gaia  
 
Blomman77 skrev:
Det var mindre kul att höra då vi precis lagt in svart skiffer i vårat badrum. I duschen har vi skiffer-mosaik...
I butiken där vi köpte skiffer så frågade vi om det t.ex gick att ha i duschutrymme... "Ja" blev svaret. Känner mig faktiskt lite lurad nu >:(!
Nu kanske har jag skrämt dej i onödan för jag upptäckte att det finns faktiskt 2 sorter skiffer : kvarcitskiffet och lerskiffer. Det är den så kallade lerskiffer som är så känslig som jag beskrev ( och säkert något billigare på grund av att bearbetning av den är lättare) . Kvarcitskiffer har en tättare struktur , är hårdare och faktiskt tål en hel del badrumkemikalier enligt den info jag läste på nätet. Kvarcitskiffer sugger inte in vatten så djupt som lerskiffer men man får i alla fall skarpa mörkfuktiga fläckar av vatten som försvinner när ytan har torkat. Hoppas dina plattor är av den bättre kvalitet :)
gaia
 

Hmm, jag är osäker på vad vårat skiffer kallas... Men kan man se ngn skillnad mellan ler- och kvarcitskiffer? Vårat skiffer är iaf mörkgrått & blir kolsvart när det är oljat. Kan det ändå vara sk lerskiffer? Tänkte att lerskiffer kanske är "lerfärgat" ;)?

gaia skrev:
[quote author=Blomman77 link=1138394748/0#10 date=1138618561]Det var mindre kul att höra då vi precis lagt in svart skiffer i vårat badrum. I duschen har vi skiffer-mosaik...
I butiken där vi köpte skiffer så frågade vi om det t.ex gick att ha i duschutrymme... "Ja" blev svaret. Känner mig faktiskt lite lurad nu >:(!
Nu kanske har jag skrämt dej i onödan för jag upptäckte att det finns faktiskt 2 sorter skiffer : kvarcitskiffet och lerskiffer. Det är den så kallade lerskiffer som är så känslig som jag beskrev ( och säkert något billigare på grund av att bearbetning av den är lättare) . Kvarcitskiffer har en tättare struktur , är hårdare och faktiskt tål en hel del badrumkemikalier enligt den info jag läste på nätet. Kvarcitskiffer sugger inte in vatten så djupt som lerskiffer men man får i alla fall skarpa mörkfuktiga fläckar av vatten som försvinner när ytan har torkat. Hoppas dina plattor är av den bättre kvalitet :)
gaia [/quote]
 
Jag lägger ut bilder så fort allt är på plats... *längtar*

ante100 skrev:
Blomman77!

Har funderat på något i din stil så det vore kul att få se biulderna.
 
Blomman77 skrev:
Hmm, jag är osäker på vad vårat skiffer kallas... Men kan man se ngn skillnad mellan ler- och kvarcitskiffer? Vårat skiffer är iaf mörkgrått & blir kolsvart när det är oljat. Kan det ändå vara sk lerskiffer? Tänkte att lerskiffer kanske är "lerfärgat" ;)?
Så enkelt är det nog inte. Naturstenars egenskaper skiftar beroende på var och hur dom formades och variationer är stora.
Mitt råd:
Spara några bitar av överblivet golvmaterial så kan du testa rengöringsmedel på dom bitar innan du använder medlet i stor skala.
Ta fex några droppar Kalkbort och låt verka 10-15 min. Om det blir bestående ljusare märken som inte försvinner efter inoljningen så skal du inte använda detta medel. Testa på plattan som är ej oljebehandlat i förväg och på en som är det. Det ger i alla fall en vink hur försiktig man ska vara vid städningen och hur effektiv oljan skyddar .
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.