Jag kör en veda 70 mot 10m3 tank funkar klockrent, eldar 1gång i veckan, värmer 350m2.
 
viktorsson skrev:
Jag kör en veda 70 mot 10m3 tank funkar klockrent, eldar 1gång i veckan, värmer 350m2.
Låter bra det! Kan man bara isolera tanken riktigt bra så är 10 m3 kanon. Tycker du det går bra att hantera och elda 1 m ved?
 
Det funkar bra, klyver och lägger direkt i häckar som rymmer 1.5 m3.Tanken har jag byggt in och lösullsisolerat med 70cm.
 
viktorsson skrev:
Det funkar bra, klyver och lägger direkt i häckar som rymmer 1.5 m3.Tanken har jag byggt in och lösullsisolerat med 70cm.
Är det en jättetank eller har du flera? Måste vara helt suveränt! Är vedapannan självdrag eller har den fläkt?
 
Jag har en Gasell 70. Har fungerat bra i 7-8 år nu. Har bytt keramik i dörrarna en gång. Och Rostret, elelr vad det kallas för. Skulle utan tvekan köpa den i dag också om jag blev tvungen att byta.
Har 2 st 3m3 tankar.
Jag törs låta vem som helst gå dit och fylla på ved, känns säker och lätt eldad. Eftersom att den fungerar så bra så har jag ytyvärr inte kolla på så många andra pannor. Det finns säkert andra som också fungerar bra.
Sotningen är väldigt enkel, några drag med sotviskan, och borsta lite lätt med en diskborste. Inte en gnutta tjära i tuberna eller fläkten.

Mats
 
Jag har en stor tank i garaget på 10m3 och en slavtank i källaren på 500liter. pannan har fläkt, som just nu går på vattentempen i pannan men jag ska ha tag en en styrning till panna som reglerar fläkten efter RGT för att få ut maximal effekt
 
mats757 skrev:
Jag har en Gasell 70. Har fungerat bra i 7-8 år nu. Har bytt keramik i dörrarna en gång. Och Rostret, elelr vad det kallas för. Skulle utan tvekan köpa den i dag också om jag blev tvungen att byta.
Har 2 st 3m3 tankar.
Jag törs låta vem som helst gå dit och fylla på ved, känns säker och lätt eldad. Eftersom att den fungerar så bra så har jag ytyvärr inte kolla på så många andra pannor. Det finns säkert andra som också fungerar bra.
Sotningen är väldigt enkel, några drag med sotviskan, och borsta lite lätt med en diskborste. Inte en gnutta tjära i tuberna eller fläkten. Mats
Är 6 m3 tankar lämpligt för pannan? Pannan verkar ge ganska hög medeleffekt så ungefär hur länge tar det att bränna ett inlägg?
 
viktorsson skrev:
Jag har en stor tank i garaget på 10m3 och en slavtank i källaren på 500liter. pannan har fläkt, som just nu går på vattentempen i pannan men jag ska ha tag en en styrning till panna som reglerar fläkten efter RGT för att få ut maximal effekt
Verkar ha en riktigt bekväm anläggning! d^_^b Ska man elda med ved så ska man ha en riktig anläggning. Alternativet är fliseldning eller jordvärme, tyvärr är inget av det billigt heller.
 
viktorsson skrev:
Det funkar bra, klyver och lägger direkt i häckar som rymmer 1.5 m3.Tanken har jag byggt in och lösullsisolerat med 70cm.
Du har aldrig provat att elda med 50 cm ved i din panna? Menar lägga två 50 cm efter varandra så det blir 1 m i längd och på så vis fyller hela vedmagasinet? Eller hänger veden sig lättare då? Rent spontant så vill jag helst hantera 50 cm ved. Klyv och allt är anpassat efter det och lättare för resten av familjen då alla får hjälpa till på vedbacken.
 
Det har jag inte provat men jag ser inga problem med det, inte i min veda panna åtminstone
 
Nilinjo skrev:
Är 6 m3 tankar lämpligt för pannan? Pannan verkar ge ganska hög medeleffekt så ungefär hur länge tar det att bränna ett inlägg?
Sommartid, alltså inget effektutag för uppvärmningen, så räcker det med 1 och3/4 ilägg för att värma upp tankarna. En full brasa tar 2,5 timmar att bränna ur. Beror förståss på vedkvaliten. I det här fallet ca75% björ och resten gran, som är torr.

Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.