jag och frugan fick en snöslunga gratis med motorn som är kass så jag tänkte att jag köper en ny motor på jula men när jag skulle montera den så upptäckte jag att det fanns två vevaxlar på den gammla motorn dels den vanliga som driver själva "slungan" och en mindre som driver hjulen? nån som vet om det brukar vara så på snöslungor?
 
Motorn har säkert bara en vevaxel. Däremot har den två drivaxlar som har olika varvtal. Det är inget ovanligt samma konstruktion hittar du även på jordfräsar.
 
jo precis två drivaxlar varav en är vevaxel. finns det nån chans att montera en motor med bara en vevaxel och få drivning till både hjul och slungfunktionen?
 
bmwsteffo skrev:
finns det nån chans att montera en motor med bara en vevaxel och få drivning till både hjul och slungfunktionen?
Absolut, i princip alla snöslungor har motorer med bara en vevaxel. Den är kopplad till en växel som ger drivning med lägre varvtal till hjulen. Att byta motorn går givetvis att göra, men kan kräva en del maskinbearbetning för att få delarna att passa ihop om utbytesmotorn inte är identisk.
 
jo fast nu är det ju lägre varvtal på den extra drivaxeln så nån sån växel har jag inte och så går den drivaxeln åt andra hållet med för å göra det ännu jävligare:(
 
Stickan56
bmwsteffo skrev:
jag och frugan fick en snöslunga gratis med motorn som är kass så jag tänkte att jag köper en ny motor på jula men när jag skulle montera den så upptäckte jag att det fanns två vevaxlar på den gammla motorn dels den vanliga som driver själva "slungan" och en mindre som driver hjulen? nån som vet om det brukar vara så på snöslungor?
Går det inte att få tag på en likadan motor då? Ny eller begagnad.

MVH Stickan
 
det verkar inte som dom är så vanliga med extra drivaxel sen så kostar det ju mer än det är värt också bättre att köpa en helt ny snöslunga isf
 
Är den gamla motorn så kass att den inte är värd att renovera?
 
nä cylindern är helkass sen är väl resten av motorn inte toppen heller men jag tror att jag lämnar tillbaka den nya motorn och skaffar en helt annan snöslunga
 
Stickan56
bmwsteffo skrev:
nä cylindern är helkass sen är väl resten av motorn inte toppen heller men jag tror att jag lämnar tillbaka den nya motorn och skaffar en helt annan snöslunga
Ja, det är aldrig för sent för att ge upp.:)

MVH Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.