Intressant ark Mikael_L, jag kom själv precis fram till samma sak (att 120 i både vägg o tak borde bli optimalt i mitt oisolerade garage)
 
Mikael_L
Jag har 120 i väggarna och 45mm MU + ca 120mm kutterspån i taket. Jag kanske kastar ut lite mer kutterspån, vem vet.
150mm cellplast under plattan, men endast 50mm cellplast under voterna.
 
Mikael_L// Är det effekt per kvm man ser i din tabell?

Anledningen till att jag körde med 240 tak var att det var det som fanns hemma... och en bra mössa är inte dumt att ha när det är kallt ute ;)
 
Mikael_L
Det är effekt för hela byggnaden. Man kan ändra måtten på byggnaden i cellerna B-D:4 och därmed räkna på en annan byggnadstorlek. Jag vet förövrigt inte vad storlek bloink har, så jag har bara gissat lite mått.

edit:
Hela arket är fullt av förenklingar.
Det finns en massa övergångseffekter när olika material möts och när ytan möter luft, effekter som jag inte har någon inräknad korrektionsfaktor för.
Mängden träregel i väggar/tak är ju inte heller korrekt, utan jag har bara lagt in för 45mm bred regel i cc600 i vägg och cc1200 i tak.
Jag är lite osäker på om lambda för trä heller blev rätt, men någonstans därikring ska det ligga.

Avsikten var bara att helt ungefärligt belysa värdet av olika tjock isolering i vägg vs tak.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ett nytt XL-ark, där alla celler med indata som går att ändra på har röda siffror och fet cellkant undertill.
Dvs alla siffror man kan laborera med, byggnadens mått, lambda-värden och temperaturer.

Jag har som ni ser räknat med att tempen vid taket är 2° högre än medeltemp vid väggen (kanske tempen mitt på väggen?).
Jag vet inte riktigt vad det blir, men det påverkas ju helt säkert väldigt mycket av vilken uppvärmning man har, golvvärme och fläktkonvektorer bör ge mindre tempskillnader i rummet, medan radiatorer och braskaminer antagligen ger en rätt mycket större tempskillnad under taket jämfört med mitt i rummet.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Väldigt bra excel-ark, nu får du fortsätta bygga ut det så man kan fylla i sina fönster och dörrar också :)
 
Mikael_L
Daniel78 skrev:
Väldigt bra excel-ark, nu får du fortsätta bygga ut det så man kan fylla i sina fönster och dörrar också :)
http://www.energiberakning.se/
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Mikael_L
thewolf skrev:
Har du inget hus att jobba med? Eller inget att göra på jobbet? Hur sjutton hinner du vara så aktiv här
Idag har det varit jullov i alla fall. :cool:
 
Väldigt intressant ark Mikael! Råkade hitta denna gamla tråd då jag ska bygga garage vid nybygge, jag börjar även på att fundera på hur mycket det egentligen är lönt att isolera väggarna i huset. Man vill så tjocka väggar som möjligt men när man ser att det bara blir några kr skillnad per månad ju tjockare dem blir med värmepump som uppvärmning och då börjar jag fundera lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.