Hej hopp!
Ska till och bestämma planlösningen nu innan bygget börjar. Det lutar åt en frihängande köksfläkt över en (halv) köksö. Någon som valt en skapligt billig (och snygg) som är godkänd av sotar'n?
 
Frihängande är inte billigt vad du än väljer. Ett av skälen till det är att motorn måste vara mycket kraftig för att ha en chans att suga ut oset. Se till att budgetera för en vinds/tak motor eller gör om planlösningen om ni tycker det blir för dyrt.

Fjärråskåpan uppfattade jag som både snygg och prisvärd även om vi tillslut slog till på en Thermex.
 
Jo, att det är dyrt har jag allt förstått:-/ Vad fick du punga ut med för din variant, inklusive motorn på taket/vinden?
 
Rekommenderar absolut inte en frihängande fläkt. Oerhört svårt att få in allt os, vilket är typ det värsta jag vet...

OM Du skall ha en sådan, då rekommenderar jag Halton fläktar med Jet Capture. Dom är otroliga... Men svindyra!

Alternativet är ju att måla om emellanåt. ;D
 
Den frihängande fläkten är från början inte min idé utan kökets form bestäms av frugan. Dealen är ungefär att hon får som hon vill i köket och jag får ett dubbelgarage. Att börja argumentera för att få bort fläkten är som ni förstår riskabelt...

Finns det någon som lyckats hitta en glas-variant med fläkt på taket/vinden för 10000-15000 som också godkänns av sotaren?
 
Blev en fjäråskåpa 120 cm bred, 40 cm bredare än hällen, kommer funka bra utan ommålningsbehov... 8)
 
unigas skrev:
En budgetlösning kanske?

[länk]

//Markus
Markus, är du klar med ditt fläktbygge, skulle vara jättekul att få se slutresultatet :)

MVH//Christina.
 
ByggBerra skrev:
Finns det någon som lyckats hitta en glas-variant med fläkt på taket/vinden för 10000-15000 som också godkänns av sotaren?
Jag är ochså interesserad av erfarenhet med frihängande köksfläkt i aluminium och glas - hur ofta får man törka av fett? ;) Någon som beställd fläkt från BT-trading?
 
ByggBerra skrev:
Vad fick du punga ut med för din variant, inklusive motorn på taket/vinden?
Har inte den uppgiften lätt tillgänglit. Ungefär motsvarande 35% på listpris vill jag minnas. Rondo 600 + stora vindsmotorn från Thermex.
 
Får jag utnyttja tråden?

Frågan min berör också frihängande... men med kolfilter. Finns det vettiga sådana?
 
Tyvärr Christina, inomhusprojekten får stå standby nu när våren kommit :( men någon regning dag ska jag no spackla p den och måla så jag stolt kan visa upp slutresultatet här!

Jag kör ett universal kolfilter på min "snikversion" av frihängande fläkt och det fungerar över förväntan faktiskt trots att jag i princip bara steker på hällen under den fläkten.

//Markus
 
Vi har nyligen installerat en frihängade fläkt över vår köksö. Valet föll på en Futurum Stil Fri rostfri (finns även med glas). För er som vill öka prestandan så kan Stil Fri köpas utan motor! Istället köper man motorn separat för takmontering. Tystnad. "Kåpan" är 90cm och sväljer oset bra. Notera att en frihängande suger bäst om frånluftshuven monteras rakt ovanför. En böj minskar prestandan avsevärt. För oss med ryggåstak finns en speciell "adapter" som används för att kompensera taklutningen. Bilder kommer inom kort att publiceras på vår sajt.

Delar för montering av kolfilter medföljer.
 
Hej!
Jag är också intresserad av Stil fri utan extern motor , hur funkar det med ljudnivån tycker du?
Det står mellan just Stil fri eller Thermex Decor 90fh...vet inte vad jag skall välja :p
 
Är ni säkra på att Futurum har takfläktar till sina modeller? Jag var och snackade med HTH-kök på lunchen och fixade lite broschyrer. Där står inget om att fläktmotorn kan bytas till en tak- eller vindsmodell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.