Vill bygga bastu i vår källare, men takhöjden är ca 190 cm. Även om jag kompromissar med isoleringen i taket misstänker jag att det i praktiken blir strax över 185 cm. Har fått för mig att det finns någon regel som säger minst 195 cm. Tror ni att det funkar trots förutsättningarna?
 
Sätt en okränkbar skiva typ Minerit i taket med luftspalt bakom så klarar du dig.är det betongvalv kan du behålla det om du vill.
 
jag har 185 i takhöjd och ser inga problem med det. Det enda är att dörren är 190 så taket sticker ner lite bakom dörröppningen !
 
Det enda problemet är väl att de flesta bastu-ugnar specifiserar min takhöjd til 190cm. Detta pga avstånd til brännbart material. Men som ngn sa tidigare - mineritskiva med 5 cm luft til tak så løser man det problemet.

MVH
Sakke
 
Tack för input. Ett par följdfrågor:
* Vilken typ av reglar skall man använda bakom mineritskivan?
* Funkar det att ha t ex 50 mm isolerskiva istället för luftspalt ovanför mineritskivan för att få bättre isolering? Idag är det ett trätak med trossbotten (kutterspån) till nästa våning
* Vet någon om det går att få tag i en dörr med höjd 185 cm för att slippa Lawrence problem
 
Ja du kan ha isolering men du ska ha luftspalt ändå så då måste du sänka skivan lite till. Stålreglar bakom skivan. Köp en trädörr för den kan du kapa dörren till rätt höjd.
 
Ja, eller metallvinklar. om du har isolering bak skivan så måste du väl bygga in den för att slippa damm från isolering? Annars kan man ha dubbla minerit-skivor med 30mm luft up til tak och 30mm mellan skivorna för att maksimera efekten.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.