Hej

Undrar om någon här nyligen varit i Polen och köpt ett Ikea kök där. Hur mycket tjänar man på att köpa det där jämfört med här hemma? Gick det att beställa det innan man åkte ner så det bara var att hämta det? Något särskilt man ska tänka m.m

Mvh. Kristoffer
 
Priserna kan du kolla på www.ikea.pl

Om du använder IKEAs Svenska köksprogram så kan du spara ner din svenska fil, installera det Polska köksprogrammet och öppna din sparade fil så får du direkt det Polska priset för ditt kök! :)
 
Ja då har vi vart i Polen och köpt vårat kök, samt satt upp det, och på det tjänade vi ungefär 25% mot att köpa det i Polen. ;D
 
Vi är på väg att göra detsamma!

Beställde ni i förväg så att alla delar fanns hemma eller chansade ni på att det skulle finnas?

Vart i Polen handlade ni?
 
Har precis gjort en jämförelse. Ikeas köksektion Fagerland från hemsidan.

Pris i Sverige 10926 :-
Pris Polen 10315 :-


Totalt 611 kr.

Inga 25 % som det talats om tidigare.

 
Jag räknade också på kök att köpa i Polen och märkte att det som gjorde den stora prisskillnaden var vitvarorna! Köper man bara köket, dvs stommar och luckor så är det nästan ingen skillnad.
Vi funderade på att åka till Polen för att tjäna in pengar på häll, ugn mm, men kom fram till att vi helt enkelt inte orkade....vi köper det hemma och får det hemkört till dörren istället, så bekväma är vi! ;D
 
Snigel skrev:
Jag räknade också på kök att köpa i Polen och märkte att det som gjorde den stora prisskillnaden var vitvarorna! Köper man bara köket, dvs stommar och luckor så är det nästan ingen skillnad.
Vi funderade på att åka till Polen för att tjäna in pengar på häll, ugn mm, men kom fram till att vi helt enkelt inte orkade....vi köper det hemma och får det hemkört till dörren istället, så bekväma är vi!  ;D
Är inne på samma linje, får det hemkört och ditsatt, snabb service om något krånglar samt håller min bygd levande ;)
 
1. Ikea finns i flera EU-länder. Momsen skiljer, så där finns också lite att hämta. Om man har ett grundskikt med ölsoffor bak i skåpet kan man delfinansiera resan....

2. OM man verkligen VILL hålla hembygden levande, borde man kanske köpa sådant som verkligen tillverkas i Sverige, respektive köpa av företag som ägs av svenska ägare eller vad tycker ni? Om du inte tänkte på bara den lönebit som faller på den som bygger och monterar in förstås. Men det kan man köpa lokalt när kartongerna är inburna.

Tidigt förra året gjorde jag en översiktlig jämförelse mellan flera etablerade "köksnamn" och att rita bra "kopior" och beställa samma hos tre olika lokala snickerier. För ett komplett kök skiljde det mindre än vad jag kunde tro. (minst 21, högst 43 procent) (Fina "Namnen" skiljde mer!) När jag frågade på en sats för 4 kök blev skillnaden väsentligt mindre. Man kan fråga på och jämföra olika kvalitetsnivåer. Min fråga var på "vad som helst" bakom, men massivt material synligt och stabila grejor. IKEA´s stabilitet kan man ha olika uppfattning om. Kanske det är bra med lite enklare konstruktion så man kan byta utan dåligt samvete om ett antal år?
 
Nu kommer vi kanske från ämnet lite, men jag har fått för mig att IKEA är minst lika bra som de mellandyra köken - Marbodal, Myresjö osv?

Sedan förstod jag inte riktigt när du jämförde lokala snickerier och köksföretag - till vems fördel utföll det? Har läst i några trådar här att det kan löna sig rätt rejält att köpa från lokalt snickeri istället för de dyra köken hos ex. Kvänum och Lidhults - så jag antar att det var det du kom fram till?
 
Arne61 skrev:
IKEA´s stabilitet kan man ha olika uppfattning om. Kanske det är bra med lite enklare konstruktion så man kan byta utan dåligt samvete om ett antal år?
Enklare konstruktion? Jämfört med vad?
Har du verkligen kollat hur stommarna ser ut hos andra kökstillverkare? eller överhuvud taget gått ner på mutter och skruv nivå?

 
Hej Henriettae, nu ska jag missbruka forumet för politik, bara att sudda om det trycker för hårt på någons tå. Kök har ungefär lika många urvalsaspekter som bilar. Var och en har sina synvinklar och det är jättebra. Mekanik, ergonomi, stabilitet, känsla, säkerhet, investeringsnivå, listan är lång.

När det gäller den smala aspekten att stötta en svensk lokal industri och hantverk eller inte, är jag personligen av den uppfattningen att den för mig erbjuder fördelar, kort- och långsiktigt, personligt och för Sverige. Den förtjänar alltså all uppmuntran, d.v.s. köptrogenhet, som den kan få.

Jag är emot att vi etablerar, utnyttjar, utvecklar och berikar oss på andras kneg till oskäliga priser. Utvecklingen har pågått länge. För några hundra år sedan snodde vi Norrland av samerna. Vi tar fortfarande malm och vattenkraft utan minsta betänkligheter. Skatter betalas ifrån huvudkontoren i storstaden. Samerna får inte ens en symbolisk ersättning. Efter kriget började Kamprad i Polen, så gjorde man kostymer i allt östligare länder, Elektrolux har bara kommit till Ungern ännu. Gislaved redan en bit längre bort. Idag köper man en skruvdragare till lägre pris än det kostar att skicka den på posten. En klar tendens tycker jag att man kan se.

Var och en köper det den själv vill. Personligen strävar jag efter att Sverige ska leva långsiktigt av eget arbete. I de flesta fall har man inget alternativ, men ibland kan man välja och då är valet självklart för mig.
 
Inga tår trampade på, men jag blir lite lätt irriterad när folk tycker IKEA´s kök är skit.

Ta en ordentlig titt på hur saker är gjorda.

Det ni kallar kvalitet är av samma material som i IKEA, dvs SPÅN.

Min kära far köpte ett svindyrt kök för några år sedan. Stomme av SPÅN med laminat fastlimmat. Skillnaden är att IKEA´s är vit.

En liten materialnotis oxå. Varför används SPÅN och MDF? Jo dom är formstabila. Massivt är det inte.
 
Orka bry sig om folk tycker IKEA's kök är skit, huvudsaken är att jag tycker om mitt kök och hur det fungerar.
Att folk har olika smak och preferenser är ju inget nytt, därför finns möjligheten att köpa det man önskar.

Postad av: Arne61 Postad den: 13. juli 2005 kl 17:21

Om man har ett grundskikt med ölsoffor bak i skåpet kan man delfinansiera resan.... <--- det var ju det med att Sverige skulle leva långsiktigt med hjälp av eget arbete. Då är det tydligen ok att skita i skatten på dessa varor i hemlandet :-X

Bara en liten reflektion manad till eftertanke........ ;)



 
S
Mina föräldrar köpte ikeas vita Ståt i Gdansk (inkl kylskåp, ugn, keramikhäll och fläkt, bänkskivor). De betalade cca 25000:- där istället för ca 37000:- här hemma. Så de tjänade ju pådet iallafall.
De hade en mailkonversation med polska ikea ca 2-3 månader innan för att vara säkra på att allt fanns  hemma.

Scalla

Glömde: I priset var det med en Domsjö dubbelho samt en sådan där hög köksblandare med spiraldusch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.