Ja, man gör misstag.

Dörren kändes det som att det skulle vara lämpligast att den öppnades inåt i rummet.
Jag har snedtak och dörren tar givetvis i, det är inget problem med att öppna den.
Oavsett åt vilket håll den hade blivit öppnad (beroende på den blivit hängd) så hade den antingen tagit i skorsten om den öppnades utåt eller snedtaket även där.

Om jag hängt den så den öppnats mot skorsten så hade det varit enkelt och tillräckligt 'snyggt' med dörrstopp.

Men hur gör jag nu. Jag vill inte ha en dörrstopp 70cm in i rummet, sätter jag den för nära karmen så är jag bekymrad över att dörren sliter av karmen/gångjärn.

I taket ser ut som det bästa alternativet.
Då blir det en trekantig träkonstruktion som jag försöker få fin och sätter en dörrstopp där.

Är något som har något tips att ge om detta, andra lösningar?
 
Du kan montera en dörrstopp, gummikudde eller annat på dörren också, som då blir en "tak-stopp". I taket kan du, om du vill, sätta en liten rostfri blank bricka eller annat som stoppen tar emot på.

Men om dörren sitter på ordentliga gångjärn tror inte jag det är någon större risk att sätta stoppen nära karmen. Fast det beror så klart lite på hur hårt dörren slängs upp ;)

Du kan också montera en arm mellan dörr och karm, typ som brukar finnas på altandörrar etc, som begränsar hur mycket dörren kan öppnas.
 
Tack, du gav mig lite idéer.



Sent from my ST18i using Tapatalk
 
charta77 skrev:
Tack, du gav mig lite idéer.



Sent from my ST18i using Tapatalk
Berätta gärna sedan hur du gjorde och hur det blev. Bilder är alltid roligt :)
 
Det räcker nog med ett 5-6mm snöre som stopp...
 
thomasx skrev:
Berätta gärna sedan hur du gjorde och hur det blev. Bilder är alltid roligt :)
Min tanke var ett snöre med en vikt i slutet som jag träder genom en ögla på dörren. Ungefär som de stålpinnar med en fjäder i slutet jag har sett på garagedörrar/altandörrar, vikten på snöret gör så att det håller sig på rätt sida av dörren.





Enk Projektet skrev:
Det räcker nog med ett 5-6mm snöre som stopp...
Hur menar du då?

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.